Hantverkaren som jag anlitade ger garanti på 10 år (om han finns kvar). Vad händer om 10 år? Man renoverar väl inte badrum var 10 år? Läste att tätskiktet håller i 20 år. Har jag inger försäkring så vad händer med grannen som bor under mig om det skulle gå så illa? Blir jag ansvarig för hans skador? Det är bra att de ger 10 år garanti men jag vill ha badrummet godkänd av min försäkring.

Trots allt är det bra att byta tankar och se det från alla vinklar.

Hantverkaren ska ha en ansvarsförsäkring, med en stor självrisk på. Ansvarsförsäkringen ska täcka garantiåtaganden. Men ta reda på hans bolag och ta reda på vad som gäller vid KK.

Ditt bolag ska godkänna lösningen, sedan skadar det inte att ha lite koll på entreprenörens försäkringsbolag heller.

magnu skrev:
Hantverkaren ska ha en ansvarsförsäkring, med en stor självrisk på. Ansvarsförsäkringen ska täcka garantiåtaganden. Men ta reda på hans bolag och ta reda på vad som gäller vid KK.

Ditt bolag ska godkänna lösningen, sedan skadar det inte att ha lite koll på entreprenörens försäkringsbolag heller.
Håller mig ifrån denna tråden av vissa anledningar men kan inflika en allmän reflektion till er andra än trådstartaren. Garanti är en sak och reklamationsrätt är en annan sak. En korrekt koff (kombinerad företagsförsäkring) eller Smoff (småföretagarförsäkring) har ett ansvarsskydd som träder in ifall företaget får ett skadeståndskrav riktat mot sig. Även om företaget gått i konkurs kan skadestånd riktas sålänge man anser att felet som det ställs skadeståndsanspråk på fanns eller uppkom vid en tidpunkt då det fanns försäkring.

Så det är inga problem att rikta krav bara det finns ett korrekt skydd. MEN bevisbördan åligger den som riktar krav och inte företaget eller försäkringsbolaget vilket ibland gör det tungt rent praktiskt juridiskt. Reglerna runt ansvarsskydd för företag är relativt lika mellan alla svenska försäkringsbolag utan kan skilja mer på det rent tekniska hur man väljer att reglera och just därför hade jag varit en enormt jobbig kund och krävt perfekt utfört arbete som på alla sätt och vis uppfyller villkoren. Även om man får löften av enskilda handläggare kan bedömningen vara annorlunda internt i försäkringsbolaget pga div olika anledningar så då är enda sättet att vara trygg är just ett korrekt fackmannamässigt utfört arbete

Kommer inte kommentera mer i denna tråd men är det någon som har funderingar får ni gärna skicka Pm istället

Mvh Lorant

Har kollat lite. De verkar vara ok, bra omsättning, inte i konkurs. Sen ska jag kolla deras ansvarsförsäkring. Tack för tipset.

Tack kinglolle för den informationen.

Paul-Staffanstorp
margareta7 skrev:
Det är betong golv och lättbetong väggar.
Men då är det ju ok med rollbart tätskikt så där är ett rätt... d^_^b

Idag var försäkringsmanen(från skadeförebyggande avd.) hos oss och bekräftade bakfall. Han sa att han måste fundera på saken. Om han ska förebygga skador så borde han underkänna badrummet.

I mitt kontrakt står det::
"Primning samt flytspackling med fiberspackel med fall mot golvbrunnen"

Han uppfyllde inte villkoren i kontraktet.

Redigerat:
margareta7 skrev:
Idag var försäkringsmanen(från skadeförebyggande avd.) hos oss och bekräftade bakfall. Han sa att han måste fundera på saken. Om han ska förebygga skador så borde han underkänna badrummet.

I mitt kontrakt står det::
"Primning samt flytspackling med fiberspackel med fall mot golvbrunnen"

Han uppfyllde inte villkoren i kontraktet.
Bakfall får inte finnas i NÅGON del av Badrummet.
Du får 10års garanti för tätskitet!!! och 2år för resten.
Lyfta byggarna rätta till några plattor för att rätta till bakfallet så är det tämligen riskabel.
Det är en kosmetisk lyftning för bakfallet under klinkarna finns kvar! Det betyder att vattnet under klinkarna rinna åt fel hål och stanna kvar där.Vad händer då? Enligt bostikkillen (bostik-tillverkaren av tätskiktet)så kan det händer att klinkarna lossna med tiden (kanske efter 2år när garantin ha gått ut). Sen är det nog upp till dig att bevisa att byggaren ha gjord fel.
OBS! Tätningslistorna under duschdörren är till för att inte vattnet stänker ut - ALDRIG för att täta ett BAKFALL!!
Kräv klara skriftliga besked från ditt Försäkringsbolag.
Om du tillåter att de byter klinkers(se till att även hemförsäringen godkänner det och även kanske BKR) så fotografera vad de gör och kräv att alla ändringar de gjorde skrivs in i kvalitetsdokumentet som du ska ha när allt färdig och godkänt.
Inga muntliga avtal

Jag har en fråga:

Kan man rulla tätskikt på målade väggar?

Bilder

Bifogar några bilder på mitt badrum.

1. En pöl
2. Rullad tätskick på målad väg och tjära som var på väggen.
3. Brunn som ser lite skumt ut.
4. Lite njutning

Ser brunnen ok ut?

• bakfall A.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • målad vägg A.jpg
    Skapa konto
  • golvbrunn A.jpg
    Skapa konto
  • badrum A.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Har de lämnat tjära kvar på väggen så finns ju risk för att tätskiktet lossnar.
De leverantörer av tätskikt jag har pratat med genom åren har alla sagt att det SKA bort.
Brunnen har jag aldrig sett förr men det ser ju rätt ut så tillvida att vattenlåset går att dra upp och rengöra.

T
Ser ut att vara en Blücher-brunn!

Jag har läst att all ytsikt på vägarna ska man ta bort men det finns undantag: om det sitter för hårt.
I kontraktet står:
"Spackling av bef. betongväggar om så är möjligt annars beklädnad med godkända skivor"

Vet inte om de skulle spackla alla vägar igenom eller bara hål. Vet inte vad som är brukligt.
Annars lägga skivor på golvet.
Vägarna var målade och bakom badkar och på andra ställen både på vägen och på golvet tjära.
Han har jämnat ut vägar men men färg och tjära blev kvar.

Brukar man spackla hela vägar i såna fall?

Vattenlåset är det det i mitten som är skruvat med en liten skruv?
Vågade inte röra det för att inte fördärva nånting. Men vattenlåset ska ju rengöras.

tank77 skrev:
Ser ut att vara en Blücher-brunn!
Tycker det ser ut som Jafos "86:an" och det ser inte ut att vara något konstigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.