Paul-Staffanstorp
Rekommendationerna från de flesta leverantörer är iaf att all färg och framförallt tjära ska bort då i princip ingenting fäster ordentligt på detta och i gamla lägenheter är det väldigt vanligt med just tjära bakom inbyggda badkar vilket gör att det är en del slit med detta arbete, men det vet man om innan man lämnar offert på ett jobb om man är insatt i vad man pysslar med.

Skivor på golvet förstår jag ingenting av då du skrivit att det var betongbjälklag och då flytspacklar man ju bara hela golvet när man tagit bort gammalt skit.

Är det putsade väggar så brukar vi putsa om dem när allt gammalt är utrivet så man får ett bra underlag för tätskikt och plattsättning...
Blandar absolut inte in skivmaterial i sådana utrymme !

Ja, det är vattenlåset men du ska nog inte röra skruven.
Stick ner två fingrar och kroka runt "pinnen" och dra upp hela vattenlåset tror jag är rätt förfaringssätt med den brunnen.

Paul-Staffanstorp
RobZombie skrev:
Tycker det ser ut som Jafos "86:an" och det ser inte ut att vara något konstigt.
Har du rätt i verkar det som, men än om jag är en förespråkare av Jafos brunnar så har jag aldrig varit i kontakt med 86an... :blushing:

Jag har petat ut vattenlåset :) Grå plast. Ser bra ut där inne och det är nog ok med klämringen.

Är oroligt över tjära. Kan inte bevisa nu att han har inte tagit bort den.

Det är vägarna som skulle kläs i de skivorna.

Det är nog Jafos 86, ser ut så.

Han bilade bort golvet så tjäran på golvet finns inte bara på vägarna.

Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Inte meningen att jaga upp dig för i bästa fall lär det inte bli några problem men sen vet man ju aldrig.
Finns ju en anledning till att de som levererar tätskikt poängterar att det ska bort kan man tycka.

Paul, du kan inte jaga upp mig för det största stress och sömnlösa nätter är över. Nu återstår bara styrka att agera för att få det rätt. Jag är tacksam för påpekande av vissa saker som jag inte ser och vet. Det verkar som om man måste veta minst lika mycket som fackman.

Paul-Staffanstorp
Tyvärr är det nog så eftersom branschen är nedlusad av en massa lycksökare som inte vet vad de pysslar med och skiter i att ta reda på vad och hur man ska göra också...

Skulle jag bli tillfrågad om att göra ett arbete jag aldrig gjort innan så finns det två alternativ...

1. Tacka nej och inse att det inte är något jobb för mig.
2. Se till att ta reda på hur man gör och göra jobbet rätt.

Några andra alternativ finns inte i min sinnesvärld iaf och med dagens fina internet där det är superenkelt att få fram information så fattar jag personligen inte varför inte folk nyttjar detta bättre istället för att göra vad de tror är rätt, för att sen i slutänden få riskera göra om allting.

Firman som jag anlitade är nog inte nån lyckosökare för de finns på marknaden i 20 år. Det är en aktiebolag med 10 anställda. Renovering var inte heller nån extra pris grej. Jag ville ha bra utfört arbete. De sa att de renoverar 180 badrum per år. Och blev så förblindat av deras erfarenhet att glömde fråga om behörighet. Trodde att alla som jobbar med badrum har behörighet.
Har lite svårt att förstå att såna får finnas på marknaden. Bostadrättföreningar ,försökringsbolag godkänner inte deras arbete så varför får de utföra arbete som behöver ansvarsfulla hantverkare? De livnär sig på okunskap.

Paul-Staffanstorp
Ja det ser ju helt otroligt ut...

Limmar bara upp skivor med ett par kladdar "lim/fix" vilket känns betryggande... NOT
Tätskiktar inte och försedlar ingenting känns ju också betryggande... NOT
Bygger in rör med kopplingar hej vilt känns ju också betryggande... NOT

Men det ser ju inte heller ut som han har gått några kurser i Sverige... ;)

Jag menar att det kanske ska lägga såna skivor inte det sättet han gjorde det på. Annars varför skulle det stå i kontraktet:"beklädnad med godkända skivor"?

Det jag blev imponerat är hur han på video skör plattor så att de passar. Hörnor är jämna och minimala. Eller missar jag nånting där?
Hos mig passning till hörna på vissa plattor är flera millimeter, på vissa inga. Sen lagt han tjock lager med fog för att dölja det. Men ändå på vissa ställen kant på plattan sticker ut. Han kunde inte dölja det helt.

Jag vet inte heller om min hantverkare gick några kurser. Har de ingen behörighet så antagligen har de inga kurser.

På det foto som jag bifogade syns stor, mörk fläck. Räcket det som bevis? Om det hade varit spackel så hade antagligen fläcken varit osynligt för spackel är ljust. Svart tjära syns, man kan inte dölja den med första rullning. Har jag fel?

Min man har mailat till Bostik och frågat hur viktigt är det att avlägsna färg och tjära från vägen. Vi väntar på svar. Slutade med ringande för sen de ändrar sig och säger helt annat än för första gången. Nu vill jag ha allt skriftligt.

Hittade lite om tjära på vägen i länken:
http://www.byggahus.se/forum/badrum...i-asfalt-tjaera-behoever-man-ta-bort-det.html

Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Ja Maggan...
du har missat att det är ett filmklipp som garanterat är inspelat i sekvenser och hopklippt för bästa resultat... ;)

Jag vet inte vad det är för skivor som varken behöver tätskiktas på ytan eller i skarvar...
Tror bara det funkar i Polen eller liknande ställen tyvärr... ;)

På de skivorna kan man inte rulla med tätskikt?

Finns det ett sätt att ta bort tjäran?

Paul-Staffanstorp
margareta7 skrev:

Kanske man kan men han gör ju inte det på filmen menade jag...

Klart att det går att ta bort på olika sätt.
En saneringsfräs brukar fungera hur bra som helst.

margareta7 skrev:

Vad säger Byggkeramirådets regler? (ISBN-978-91-972895-4-2)
1) Befintlig ytskikt i form av asfalt,målning etc skall avlägsnas.
Klart och tydligt-eller?
Så kommer nästa mening:
2) På väggytor där befintligt ytskikt inte helt kan avlägsnas utan svårigheter ,kontrollerats och efter samråd med beställaren och tätskiktstillverkaren,bedömts vara lämpligt att utgöra underlag för nytt tätskiktssystem,kan montering dock utföras.
Fortfarande klart och tydligt?Eller är det så att den sista meningen (2) upphäver den första meningen?
Någon som ha en bra tolkning som håller vid en eventuell tvist.Eller är det helt enkelt så att beställaren skall bevisa att byggaren gjorde fel??

Har skrivit till BKR med förfrågan:

"Hur viktigt är det att avlägsna färg och tjära innan man rullar på tätskikt?
Jag läste BKR regler och det framgår att man ska avlägsna det. Men sen är det fritt fram att rulla på om det blir för besvärligt att avlägsna det. Vad är det som gäller?
Vad kan hända om man inte avlägsnar färgen och tjäran?"

Svar från BKR:

"När man konstaterat att man inte kan få bort allt från tidigare skikt på underlaget får man kontakta tätskiktstillverkaren och be om deras råd och anvisningar."

Då mailade jag till Bostik med samma förfrågan. Deras svar:

"Bostik ställer samma krav på underlaget som BKR gör i sina anvisningar för applicering av tätskikt. "

Så, vad är det som gäller?
Blir nån klok på det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.