Paul-Staffanstorp
Hantverkaren använde Bostik våtrumskonstruktion VTv och VTg 10.
Behöver man riva hela badrummet eller som du gjorde golvet och nedersta plattan?
Jag undrar också vad är skillnad att bytta t.ex. en platta mot flera för att korrigera fallet. För om en platta är sönder så byter de utan problem (så vit jag förstår ,utan att skada tätskiktet).

Länken du hänvisar till är skivsystem som används under mattor. (Antar jag) Som underlag till klinkers är de inte ok.

Paul-Staffanstorp
margareta7 skrev:
Paul-Staffanstorp
Hantverkaren använde Bostik våtrumskonstruktion VTv och VTg 10.
Behöver man riva hela badrummet eller som du gjorde golvet och nedersta plattan?
Jag undrar också vad är skillnad att bytta t.ex. en platta mot flera för att korrigera fallet. För om en platta är sönder så byter de utan problem (så vit jag förstår ,utan att skada tätskiktet).
Jag kan inte Bostiks system men är det ett system utan folie så är det ytterst tveksamt att det går att bryta upp och byta enstaka plattor eller hela golvet och sedan få ett godkänt tätskikt då ett rollbart tätskikt betydligt enklare brister än ett foliesystem.

OK. Det betyder att inte ens en platta får man bytta utan att riskera skadar på tätskikt. Men han vill göra det för en platta är skadat och gropen där det samlas vatten har vi inte påpekat för honom. Det var bara fråga att vatten rinner ut men inte att sen står det kvar och rinner inte tillbaka. Han kollade med vattenpass och påstår att fallet är OK och vi duschar på fel sätt.
Tack för ditt svar. Man måste veta lite för att slipa såna påstående.

Idag ringde jag till Länsförsäkringar och frågade hur bakfall påverkar deras bedömning vid ev vattenskada.
Deras svar: jag har ingen försäkring för villkoren är inte uppfyllda. Det hörde jag från andra, ville ändå ha en bekräftelse. Det ända som gäller: bygga om hela badrummet. Han sa också att jag har rätt att kräva bra utförd arbete.

Sen var det samtal med firman. De sa att de ger 10 års garanti så de tar på sig ansvaret för ev skada. Det verkar som om de vill komma undan med tomma löften. För vad händer om de går i konkurs eller han dör eller lägger när företaget? Jag köper inte hans snack. Jag har en hemförsäkring och det är det som gäller.
Imorgon ska han komma till oss och titta på vad hans arbetare har åstadkommit.
Kommer vi inte överens så tar vi besiktningsmannen.

Paul-Staffanstorp
Som jag sagt innan så kan man lyckas ändra golvet om man har foliesystem som tätskikt men annars är det väldigt väldigt svårt utan att göra om hela badrummet.

Är golvet under klinkern av betong, för annars är det ju inte ens godkänt utan foliesystem idag...

Visst lämnar de garanti i 10år, men som du själv nämner hjälper ju inte det om de inte finns kvar och tyvärr finns det många idag som bara kör några år och sen finns de inte kvar...
Så detta ska man ju nog ha med i sin beaktning.

Betalar man för ett fackmässigt utfört arbete så hjälper det ju inte att de tjatar om sina garantier.

Hemmakatten
Det var någon som skrev i ett inlägg i början av tråden och undrade om ni hade berättat/diskuterat just er duschlösning med hantverkaren. Ni kanske har en extra stor dusch eller annat mått. Det tycker jag är väsentligt. Visst ska det vara fall mot duschen, men vad jag förstår finns det viss bransch-kutym som innebär att det är mer fall inom en viss radie/område runt duschen och utanför detta område är det betydligt mindre fall.

Det är också viktigt att veta om ni har fler golvbrunnar i badrummet, för i så fall måste fallet i badrummet brytas vid någon yta för att rinna åt flera håll. Jag har också för mig att yta ett visst avstånd från dusch läggs plan.

Hos oss har vi en duschvägg (som inte är dikt mot golvet). Det var tidigt planerat och fallet ner mot brunnen i duschen börjar 6-7 cm utanför duschväggen. Vårt duschutrymme har lite "udda mått" och det var därför viktigt att planera i förväg. Vi har också två golvbrunnar varför fallet är olika i badrummet. På viss yta (torr yta under toa o skåp mm) är det i princip plant.

Vi har ett litet badrum på 3 kvm. Svängbar dörr var perfekt lösning för oss och badrummet är fyrkantig, inga konstigheter. Med bra fall skulle det funka perfekt.

margareta7

Jag har liknande problem i mitt badrum. Har helt enkelt limmat fast en liten plastlist utanför glasdörren. Nu hamnar all vatten inanför.
Utan den fick vi samla allt vatten från hela golvet med en skrapa varje gång min hustru duschade. Nu sliper jag detta problem.
Gör samma sak. Då sliper du tänka på det med fukten.

Paul-Staffanstorp skrev:
Här finns något i stil med det du menar då...

[länk]

Dock tycker jag inte man ska nöja sig med denna lösningen då man beställt ett fackmässigt utfört arbete av en firma.
Skit.
Du hittar alltid nåt bra. Själv fick jag kapa en plastlist och limma mot golvet.

Paul-Staffanstorp
:P

Jag vet att olika leverantörer har liknande saker...

Ifö ska ha en aluminiumlist som är typ 2mm tjock och formad för att passa deras hörnor.

Kolla hos välsorterade badrumsbutiker eller kakelbutiker som säljer inredning också. ;)

Vi kommer ha 5x5 plattor i duschfallet, och 30x60 på resten. Fallet är gjort exakt efter hur dusch väggen svänger (5cm utanför).
Vi kommer att skära plattorna så att dom möts och följer fallkanten.
Det jag funderar på är om det kan vara en bra lösning att göra ett litet medvetet fogsprång mellan duschfallet och övriga golvet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.