Hej,

Jag ska terrassera vår tomt och har planer på att bygga en rappnemur ca 0,5 hög.

Se blåa sträcket på bilden som visar ”rappnemuren”.
Muren blir ca 10 meter bred och ska byggas i en jordslänt där all jord ska täckas med markduk och makadam.

Till min fråga, hur ska jag förankra rappnemur i marken så att det står stadigt och fästa i varandra innan jag fyller bakom med makadam, dränering och fiberduk? Gjuts de in eller gräver man endast ned?

Någon som vet eller sitter inne på facit?
Inte hittat något betryggande sätt att förankra muren så att den står stadigt i lod.

Någon som vet eller har byggt och kan dela erfarenheter? 😊

Ska bara finnas en altan/pergola, möjligtvis ett litet förråd senare men inga andra tunga konstruktioner men vill att muren ska stå stadigt.

Tusen tack på förhand 🙏.

• Svartvitt skiss över en trädgårdsplan med nivåangivelser och blåmarkerad linje. Texten "Trädgårdsförslag" syns högst upp i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Manualen beskriver väl ganska bra men en halvmeter är inga större krafter. Gräv ner dom ett par decimeter, motfyll och lägg ett geonät 15-20 ner på den höga sidan så kommer du inte behöva fundera på den dom närmaste decennierna.

• Gilla
reed_
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Manualen beskriver väl ganska bra men en halvmeter är inga större krafter. Gräv ner dom ett par decimeter, motfyll och lägg ett geonät 15-20 ner på den höga sidan så kommer du inte behöva fundera på den dom närmaste decennierna.
Tack, jag läste manualen lite för snabbt men kändes klent med bara geonät när stockarna står upp men det kanske är tillräckligt om man gräver ner in bit. Uppskattar ditt svar👍🏼

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.