2 169 läst ·
23 svar
2k läst
23 svar
Dusch mot murstocken! Vad gäller?
Vad vinner man på det? Ju fler skivor som bygger för murstocken, desto svårare att inspektera den vid brandskyddskontroll. Och det får ju inte förekomma en luftspalt mellan murstockens puts och skivan för att följa kraven.MrJay skrev:
Så man lägger tätskikt på puts och sen kakel?Claes Sörmland skrev:
Kravet vid en brandskyddskontroll är att murstocken ska vara inspekterbar, d v s du ska inte bygga skalväggar framför den för då är den inte inspekterbar (man kan inte se om den läcker, man ser inte se svarta fläckarna från utträngande sot). Av det skälet är det enklast att kakla rakt på murstockens puts och inte hålla på med gipsskivor. Och har du en snyggt putsad yta tillför ju heller inte en gipsskiva något för kaklingen, den tillför bara elände i form av papper och gips.
Så är många av badrummen i BRFen jag är medlem i, kaklat rakt på murstocken.
Ja, skulle jag säga - murstocken är ju klädd med kakel. Läcker den så syns sotet på kaklet.M MBR210 skrev:
Men vem vet vad brandskyddskontrollanten tycker - det varierar säkert mellan de olika individerna som kommer år för år. Vi har dock aldrig fått nedslag på detta i BRFens badrum. Jag har fått nedslag på en uppreglad skalvägg av gips framför murstocken i mitt gamla hus från 1919. Jag fick borra upp inspektionshål genom gipsskivan.
Ica det är precis som vi blev lite förvirrad att vi har fått olika svar från olika håll. Även kontaktat sotarfirma ansvarig för området och frågat om det är ok att vi klä sig med gips, och de skrivit så: ”det beror på vilken sida rökkanalen går. Samt gips är inte lämpligt då det sintrar med värme.” Sen vi skickade uppföljningsfråga är det ok då med puts+tätskikt+kakel. Och de svarade ”bäst att ni fråga en våttekninker och vi tar endast ställning till hur vida de är brandsäkert eller inte” 🤷Claes Sörmland skrev:
Ja, skulle jag säga - murstocken är ju klädd med kakel. Läcker den så syns sotet på kaklet.
Men vem vet vad brandskyddskontrollanten tycker - det varierar säkert mellan de olika individerna som kommer år för år. Vi har dock aldrig fått nedslag på detta i BRFens badrum. Jag har fått nedslag på en uppreglad skalvägg av gips framför murstocken i mitt gamla hus från 1919. Jag fick borra upp inspektionshål genom gipsskivan.
De ger med andra ord samma svar som jag. Det är brandsäkert men sen är det upp till tätskiktstillverkaren om det får sättas på en putsad yta eller inte, d v s om limmet i systemet fungerar med puts. Troligen skulle jag säga eftersom puts är väldigt likt spackel som material betraktat.M MBR210 skrev:
vi har fått nu svar från sotare. han gav två alternative: 1- stålreglar+menerit+tätskit+kakel 2- puts+tätskit+kakel. vi tänker köra på alternative 2. men min fråga är att kan putsen hålla kaklet på? finns nån typ av stark puts? eller putsen ska vara tjokare än vanligt ?Claes Sörmland skrev:
Klicka här för att svara