Tog hjälp av hantverkare för att renovera våra badrum och blev nu några månader senare fundersam om inte duschväggarna borde silikonerats?

Känns ju som väldigt hög risk att fukt kommer in bakom fästet för duschväggen nu?

• IMG_1137.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1138.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Farstatjej90
Jo du har rätt.
Den är skruvad sannolikt i väggen och man brukar fylla skruvhålen med silikon men för säkerhets skull också längs kanten

N nanberg skrev:
Tog hjälp av hantverkare för att renovera våra badrum och blev nu några månader senare fundersam om inte duschväggarna borde silikonerats?

Känns ju som väldigt hög risk att fukt kommer in bakom fästet för duschväggen nu?
Sitter det inte en tätningslist på skenan som är monterad mot väggen tro?

Vad är det för märke, duschväggen?

Vi har duschvägg från INR, utan silikon.
Vill minnas den är tejpad mot väggen dessutom så inte hål.

J
Himla onödigt att borra fast en sådan skena. Sitter fast med hjälp av silikonet.

J Jorel03 skrev:
Himla onödigt att borra fast en sådan skena. Sitter fast med hjälp av silikonet.
Nja, efter lång tid med rörelser så brukar det ha en tendens att kunna släppa.

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
J Jorel03 skrev:
Hänger man en tung glasdörr i den kan många vilja fästa med skruv, särskilt om man har barn.

BirgitS
N nanberg skrev:

Det är fackmässigt att följa tillverkarens anvisningar. Frågan är alltså vad det står i monteringsanvisningen.

C
Jag valde att inte silikonera vid montering av liknande vägg.
Om skruvhålen är silikonerade enligt konstens alla regler är det knappast någon risk att det tränger in fukt i väggen. Däremot blir det säkert en del svartmögel och gojs bakom själva listen. Det är nåt man får väga mot en (i mitt tycke) ful och ofräsch silikonfog. Skall väl tilläggas att den i mitt fall sitter så pass långt ifrån själva duschen att den inte direkt vattenbegjuts i normala fall.

Men visst, enligt monteringsinstruktionen skulle man lägga en silikonfog där, så strikt sett är det en avvikelse.

Siliconfogar
C cpalm skrev:
.....en (i mitt tycke) ful och ofräsch silikonfog......
Siliconforgar blir mindre ofräscha och synliga om man monterar lister provisoriskt med skruv etc. och då fäster en maskeringstejp nära kanten.
Därefter lossar man listen något och fogar bakom. Vid återmonteringen tränger det ut lite som man stryker av noggrant för att till sist dra loss maskeringen.
Då får man både en snygg minimal fog och en stödjande vidhäftning mot väggen.

Det är Svedberg skoga rak väggar, kollade igenom deras instruktioner och hittade inget om att man skulle silicona mot kakel som jag trodde. Vet inte om argumentet är det kommer in fukt oavsett fog eller inte, och då luftas det bättre helt utan?

Jag satte silikon mellan aluskenan och väggen mot duschzonen på våra dörrar, samt i skruvhålen såklart. Tänkte att det annars lär rinna vatten mellan vid minsta ojämnhet om man spolar på skarv mellan vägg och dörr. Det är inget som syns när det är monterat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.