Byggbolag lurar försäkringsbolag vid försäkringsskador

2k läst  7 svar

  1. U
    Hobbysnickare Nivå 3
    Byggbolag som anlitas av försäkringsbolag vid skador som täcks av hemförsäkringen skickar rejält saltade fakturor till försäkringsbolagen. Kunden ser inte fakturan och försäkringsbolaget gör sällan eller aldrig någon kontroll av vad som verkligen utförts hos kunden. Jag tror att det här fusket är vanligt. Har ni andra några erfarenheter? Om det här är satt i system betyder det att försäkringsbolagen betalar dubbelt upp för byggjobben och vi som kunder betalar av den anledningen alldeles för höga premier.


    Den korta sammanfattningen av mitt ärende:
    Liten vattenskada som åtgärdades av ett byggbolag. Byggbolaget fakturerade över 70000 kr för fyra dagars arbete och lite gips och färg. Hälften av den fakturerade kostnaden var påhittad, d.v.s. de tog betalt för arbete och materiel som aldrig utförts eller använts.


    Här följer nu en mycket längre berättelse om mitt ärende:
    Sommaren 2014 hade vi en liten vattenskada i källaren, då röranslutningen till toaletten i källaren började läcka. Vi var bortresta när skadan uppstod, så det stod nog och läckte en vecka eller så innan vi kom hem och upptäckte skadan. Jourrörmokare kom och stoppade vattenflödet, men golvet var rejält blött. Golvet inne på toan är ungefär 1,5 kvm och var klinkerlagt på träplatta. Utanför toan finns ett utrymme ca 4,5 kvm som hade golv av plastmatta på träplatta. Träplattorna var uppreglade av reglar som låg direkt på betonggolvet i källaren, inte världens bästa konstruktion men det var så redan när vi köpte huset. Även golvet i det utrymmet var vattenskadat, men inte väggarna. Själva väggen inne på toaletten bestod av målad gipsplatta på träregel, och den var fuktig i nederkant.

    Arbetet som utfördes av den av försäkringsbolaget anlitade byggfirman var först att riva upp golvet och såga av de nedersta 40 cm av gipsplattorna inne på toan. Det tog ungefär en halv dag för en person. Sedan stod utrymmet och torkade under några veckor, varefter en golvfirma kom och la ut eps-betong, flytspackel och nya klinkerplattor i hela det 6 kvm stora utrymmet. Det tog sammanlagt en och en halv dag. Sedan lappade snickaren ihop väggen med nya gipsbitar och målaren spacklade gipset, satte på glasfiberväv och målade, vilket totalt tog mindre än en dag.

    Eftersom det rörde sig om en förbättring när vi fick klinker istället för plastmatta fick jag betala klinkerplattorna och arbetet som golvfirman utförde (minus vad plastmatta skulle ha kostat) själv.

    Med lite småpyssel, t.ex. inhandla och spika upp golvlister, skruva bort och tillbaka toalettstolen och köra bort soporna tog arbetet nog fyra dagar för en person.

    Materiel som gick åt var två gipsskivor, drygt en kvadratmeter isolering, 7 meter golvsockel, lite spackel, 9 kvm glasfiberväv och färg till 9 kvm vägg.

    Eftersom det förekom så kallat åldersavdrag skulle jag betala en del av kostnaden själv och den delen fakturerades av byggföretaget. Den uppgick till nästan 10000 kr, och eftersom jag då tyckte att den summan borde räckt till att betala nästan hela jobbet, klagade jag på beloppet och bad att få en detaljerad specifikation. Någon specifikation fick jag inte men beloppet jag skulle betala sänktes omedelbart till 1500 kr utan någon förklaring. Efter kontakt med byggföretaget igen för att få en detaljerad specifikation fick jag ett papper med två rader obegripliga förkortningar men som endast avsåg min del av kostnaden. Jag kontaktade då försäkringsbolaget och fick en kopia på den specifikation de fått för arbetet.

    Den specifikation försäkringsbolaget fått innehöll ett antal poster som i detalj beskrev vilket arbete som byggföretaget ville ha betalt för. Det visade sig dock att en stor del av det beskrivna arbetet var sådant som aldrig utförts.

    Som exempel kan jag nämna:
    Rivning och ny uppbyggnad av 21 kvm trävägg, ca 11000 kr ex moms
    Målning av 20 kvm vägg, ca 4300 kr ex moms
    Sättning av en (1) rad klinkerplattor på väggen längst ned vid golvet, 43 st plattor 10x10 cm, alltså 4,3 längdmeter, har debiterats som 4,3 kvadratmeter, alltså tio gånger mer, ca 3000 kr istället för 300.
    Ett antal småsaker, som demontering och återmontering av tvättställ, urkoppling av elarmatur och annat som aldrig utförts, ca 2000 kr ex moms

    Kostnaden för det här jobbet blev totalt 57251 kr ex moms (71564 kr inkl moms). När jag gått igenom specifikationen och markerat allt som inte gjorts visade det sig att de icke utförda åtgärderna kostade 27709 kr ex moms, alltså i stort sett hälften av kostnaden för arbete och materiel på fakturan.
    Utöver detta har byggfirman också debiterat 5700 kr i reseersättning, 5800 kr i ”ställtid” och 1700 kr för sophantering. Framför allt ”ställtid” har jag svårt att förstå vad det är.

    Kontakten med byggföretaget var inte speciellt bra, och efter att jag begärt specifikationen vägrade de tala med mig mer. Förvånande nog var även handläggaren på försäkringsbolaget ganska ointresserad av att reda ut det här. Jag skickade in specifikationen med alla felaktigheter markerade och fick efter ett tag ett mejl där han skrev att han ville komma och titta men vi lyckades inte då hitta en tid som passade oss båda och då rann det ut i sanden.

    I slutändan har jag alltså fått skadan åtgärdad och har inga klagomål på det utförda arbetet, men byggföretaget har luftfakturerat så att försäkringsbolaget alltså har betalat närmare 35000 kr inkl moms för mycket. Det här var ett litet jobb som tog fyra dagar. Med motsvarande överdebitering på alla jobb drar byggfirman in 7000 kr extra per arbetare och dag de debiterar. Vi betalar det här med våra försäkringspremier och kontrollen är minimal. Kunden ser inte fakturan och försäkringsbolaget ser inte det utförda jobbet. Enda anledningen till att jag reagerade var att min andel att betala, det så kallade åldersavdraget, var orimligt högt. För en skada där åldersavdrag inte är aktuellt kommer kunden aldrig att få någon information över huvud taget om hur mycket byggfirman debiterar försäkringsbolaget.

    Vad tror ni? Är det här ett utbrett fusk?
     
  2. N
    Medlem · Nivå 9
    Ja, det förekommer. Men företagen åker förr eller senare dit på det, dvs tappar avtalen pga fusk. Har själv varit med om det några gånger då jag var anställd som byggservicesnickare. F.bolagen har bättre koll än man tror.
     
  3. P
    Medlem · Nivå 22
    Tja, om det verkar vara dåligt både i verkligheten och på papperet så har du nog svaret själv.
     
  4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag kan tänka mig att f-bolagen kan se ett mönster i reparationskostnaderna som skiljer mellan ärliga och fuskande firmor, vilket gör att fuskarna torskar efter ett tag.

    Helt klart tror jag det finns många som fuskar, och det riktigt tråkiga för oss konsumenter är det korrekta i din analys att det ändå blir vi som betalar i slutänden. :mad:


    Sen finns det ju småfusk också, alla håller väl inte på och helt ogenerat dubblar mängden material och timmar.
    Men väldigt många firmor tror jag avrundar glatt uppåt hela jobbet genom, när det är försäkringsjobb och andra jobb som det är liten risk att det blir kritisk granskning av.
    Det är ju kanske inte så lätt att upptäcka att det är 10-20% mer av material och timmar.

    I viss mån har jag själv märkt av det. T.ex. vid anbudsjobb där det har blivit något tillkommande, så kan ju chefen nämna lite i förbigående att det inte är så dumt om man lyckas hålla ner tiden på fastprisjobbet, är det i gränslandet så är det ju bättre att lägga den tiden på delen med löpande timpenning.
    Det är lite jobbigt att ha sådana förväntningar på sig, iaf så länge man orkar hålla uppe sin integritet någorlunda.
    Förr eller senare kommer jag väl sjunka ner i hantverkardyn. :)

    Nåja, nu är det ganska bra trots allt på denna firma ändå. Det är inget generellt ruffel och båg.
     
    • Laddar…
  5. G
    Medlem Nivå 1
    Jag såg liknande saker när jag granskade mitt byggbolags preliminära beräkning för vår vattenskada. Nu är skadan åtgärdad och eftersom dom saltade vår faktura på i förväg uppgjorda tilläggsarbeten som skulle göras mot offerter med fasta priser (de la på 8 timmar) blev jag nyfiken på hur mycket de saltat åt försäkringsolaget. Jag har begärt ut slutnotan men försäkringsbolaget har ifrågasatt min begäran. Har jag rätt att få ut den? Vad skulle hända om jag påpekar felaktigheter i den för försäkringsbolaget? Hur gjorde du med det?
     
  6. U
    Hobbysnickare Nivå 3
    Det var inget problem att få fakturaspecifikationen från försäkringsbolaget. Jag ringde till dem och sa som det var, att jag trode att den var felaktig och för hög.

    Sen, när jag gått igenom allt, skickade jag en detaljerad beskrivning av vad som gjorts och inte gjorts i förhållande till vad som fakturerats, men det var ett lamt intresse från försäkringsbolaget att följa upp. Efter ett par svar av typen ”hm, det kanske vi ska kolla”, rann det ut i sanden.

    Det verkar underligt att du inte skulle kunna få specifikationen/fakturan. Man vill ju t.ex. ha koll på sitt hus, vilka prylar som använts etc., och det framgår ju av specifikationen.
     
  7. oobum
    Medlem Nivå 8
    En av de större firmorna åt en av de större F-bolagen i sthlm, vet jag har X antal procent i "efterhandsrabatt" på det material de handlar. Dvs de visar en faktura som F-bolaget betalar, sen har de en drös rabatt i efterhand.

    Deras underentreprenörer "får inte" tjäna något på materialet, men de uppmuntras istället att skriva extra timmar. För detta ifrågasätts i princip aldrig av F-bolagen.
     
  8. Huvudbrytaren
    Medlem · Nivå 8
    Finns här någon medlem som jobbar med skadereglering på F-bolag? Hur hanterar ni våra försäkringspremier?
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: