2 586 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Dubbla bygglov
Läste en annan tråd här på forumet angående dubbla bygglov. Jag har en liknande fråga som dock skiljer sig.
Vad finns det egentligen för reglering kring dubbla bygglov. Om jag söker förhandsbesked för avstyckning av min tomt men det överklagas vilket i slutändan kan leda till lång ledtid, kan jag då samtidigt söka bygglov för tex ett gästhus på befintlig tomt. Gästhuset kommer inte kunna byggas om avstyckning en blir verklighet då det skulle stå delvis på tomten som styckas av. Det lutar dock åt att en avstyckning inte blir godkänd och vi vill därför redan nu påbörja processen med bygglov för gästhus (som kan ta tid också).
Är det rätt att jag kan söka bygglov som är motstridiga och få båda godkända men så fort jag söker startbesked och påbörjar bygget av det ena lovet så blir det andra per automatik ogiltigt?
Vad finns det egentligen för reglering kring dubbla bygglov. Om jag söker förhandsbesked för avstyckning av min tomt men det överklagas vilket i slutändan kan leda till lång ledtid, kan jag då samtidigt söka bygglov för tex ett gästhus på befintlig tomt. Gästhuset kommer inte kunna byggas om avstyckning en blir verklighet då det skulle stå delvis på tomten som styckas av. Det lutar dock åt att en avstyckning inte blir godkänd och vi vill därför redan nu påbörja processen med bygglov för gästhus (som kan ta tid också).
Är det rätt att jag kan söka bygglov som är motstridiga och få båda godkända men så fort jag söker startbesked och påbörjar bygget av det ena lovet så blir det andra per automatik ogiltigt?
Det kommer jag absolut göra, men det händer att kommunen inte är rätt informerad om vad som verkligen gäller. Jag är ute efter vad lagen säger i den här frågan.MrJay skrev:
Bygglov prövas inte mot eventuella andra bygglov. Ett tidigare bygglov ska inte påverka möjligheten att få ett nytt bygglov och nya bygglov gör inte heller tidigare bygglov ogiltiga. Om det faktiskt byggs något kan ju det däremot påverka möjligheten att få nya eller genomföra bygglov.
Moderator
· Stockholm
· 57 631 inlägg
Det där låte konstigt.Contrefort skrev:
Då skulle jag alltså kunna först söka ett bygglov för ett hus på 200 kvm, på en tomt där man får bygga 200 kvm. Sedan innan jag börjar bygga så söker jag ett till lov för ett annat hus på 200 kvm, på en annan del av tomten. Och bygger båda två.
Det har jag väldigt svårt att tro att man kan göra.
Är det inte så att när du fått ett bygglov, så förutsätts det att det beviljade lobvet utförs. Så när jag kommer med min andra ansökan, så kommer den att nekas eftersom jag redan har bygglov för max vad som få byggas på tomten.
För trådens fråga, så misstänker jag att det finns risk för en liknande situation. Om du beviljas bygge av gästhuset, så kan det vara skäl att neka avstyckningen som TS egentligen vill göra. Och tvärtom, om avstyckningen är på gång så nekas bygget av gäststugan, över tomtgränsen.
Det kan säkert vara så att någon handläggare skulle resonera som dig, men det finns inget i PBL som anger tidigare beviljade bygglov som en faktor vid prövningen av lov. Sedan säger jag inte att alla lov sedan går att genomföra parallellt om det ena på något sätt innebär att det andra blir planstridigt eller på annat sätt olämpligt.H hempularen skrev:Det där låte konstigt.
Då skulle jag alltså kunna först söka ett bygglov för ett hus på 200 kvm, på en tomt där man får bygga 200 kvm. Sedan innan jag börjar bygga så söker jag ett till lov för ett annat hus på 200 kvm, på en annan del av tomten. Och bygger båda två.
Det har jag väldigt svårt att tro att man kan göra.
Är det inte så att när du fått ett bygglov, så förutsätts det att det beviljade lobvet utförs. Så när jag kommer med min andra ansökan, så kommer den att nekas eftersom jag redan har bygglov för max vad som få byggas på tomten.
För trådens fråga, så misstänker jag att det finns risk för en liknande situation. Om du beviljas bygge av gästhuset, så kan det vara skäl att neka avstyckningen som TS egentligen vill göra. Och tvärtom, om avstyckningen är på gång så nekas bygget av gäststugan, över tomtgränsen.
Man kan ju omvänt tycka att det är orimligt om låt säga din granne ansöker om lov för något på din tomt för att sabotera, och att du då måste vänta i två år för att det lovet går ut innan du kan få ett nytt lov, men innan tiden går ut söker din granne ett nytt bygglov. På så vis skulle ju grannen kunna blockera all byggnation på din tomt.
Klicka här för att svara