S
???? Jag kommenterar det inte ens!

Orsaken till att man bara har enkla säkringar är väl så enkel att dom snåla kunderna inte vill betala för en dubbel ;)

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
Därför är det olämpligt att man inte som lekman kan koppla bort jordfelet helt när det inträffar. Men blir ju mer jobb för elektrikern, som det fungerar nu

Varför vill inte SAWSAW komentera ? Har jag inte rätt ?

Vi svenskar slår oss på bröstet och tror vi är så bra o kunniga. Men i detta elproblemet har andra länder bättre lösning tycker. Det blir ju lättare för ickeelektriker att hantera problem vid utlöst jordfelsbrytare, om nollan till felstället kan brytas samtidigt med säkring. Har sawsaw elbehörighet ??

S
toli skrev:
Har sawsaw elbehörighet ??
Ja, det har jag! Har du? Och jag upprepar frågan: Kan du utveckla det du säger så att jag tror på dig?

Har varit med om följande : När grannens fru använde damsugaren i köket så utlöste jordfelsbrytaren ibland. I deras andra central som matades från huvudcentralen, var inte nollplinten delad ( 5-ledarsystem ). Detta medförde att vid damsugarens startström, så gick det en felström via nollplinten i bortre centralen tillräckligt stor så jordfelsbrytaren löste.

Alltså: Jorden och nollan kan vara sammankopplade efter jordfelsbrytaren, utan att den löser vid mindre belastningar. Bara det är tillräckligt långt borta. Denna koppling upptäcks ju då inte när man installerar jordfelsbrytaren, eftersom den inte utlöser vid normal belastning. Isolationsmätning bör därför alltid göras, även om jordfelsbrytaren inte utlöser efter installationen. Därför hade det varit mycket praktiskt om lekmän kunde bryta nollan (dubbla automatsäkringar) samtidigt med fasen till felstället. Man kan ju då använda övriga säkringar som vanligt, utan att vara tvungen och akut ringa efter elektrikern mitt i natten på vintern. Smart eller ?

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
toli skrev:
Har varit med om följande : När grannens fru använde damsugaren i köket så utlöste jordfelsbrytaren ibland. I deras andra central som matades från huvudcentralen, var inte nollplinten delad ( 5-ledarsystem ). Detta medförde att vid damsugarens startström, så gick det en felström via nollplinten i bortre centralen tillräckligt stor så jordfelsbrytaren löste.
Men löser inte jordfelsbrytaren ut direkt om något anslutet till den andra centralen kopplas på?

Den användes inte

SMART ! Vanligt folk hade inte behövt ringa direkt efter elektrikern, om jordfelsbrytaren utlöser. Bara att slå ifrån den tvåpoliga aktuella automatsäkringen där jordfelet finns. ( nollan brytes ) Sedan ringa efter honom när det passar.

Till SawSaw

Är nollan och skyddsjorden anslutna till varandra så löser jfb ut förr eller senare. Ta ett el element som exempel, får man ett kortslutning någonstans i isoleringen utefter värmaren så löser jfb, slår man då av säkringen så kommer skyddjord och nolla att vara sammankopplade. Om korslutningen ligger nära fasanslutningen kommer skyddsjord - nollan resistansen att vara hög men om kortslutningen sker nära nollanslutningen så blir resistansen låg och jfbrytarens nollström kan ta en genväg.

Med 13 jfb så har vi inte haft ett enda falsklarm, däremot har 2 st strykjärn, en dator och värmaren till ugnen åkt på tippen.

Prototypen

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
toli skrev:
En jordfelsbrytare löser bara ut vid felström som går till jord, inte stora startströmmar från damsugare. Om den damsugare löser ur JFB så är det fel på damsugaren inte JFB.

Nja, har själv råkat ut för att nolla och jord har haft kontakt i en grupp. Bara en kardel långt ut i en grupp. Det fick till följd att jordfelsbrytaren löste ut när belastningen på de andra grupperna blev tillräckligt hög. Så det behöver inte vara fel på apparaterna bara för att jordfelsbrytaren löser ut när man startar dem!

I detta fallet gick det inte att prova sig fram genom att återställa en säkring åt gången, eftersom nollan aldrig frånskiljs!

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
Varken fel på damsugaren eller jordfelsbrytaren om jordfelsbrytaren bara bryter ibland på grund av damsugarens startström. Felet är att det finns ett litet jordfel i anläggningen och då i regel långt ut i den. Damsugaren användes i ojordat vägguttag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.