Äsch. Det där får vi fortsätta älta i höst......

Någon som har bra tips på "SUV-däck"? Ska ha nya sulor till XC70in. Först på listan står Conti 4x4 Contact som volvo själva rekommenderar, men det måste finnas alternativ. Hakka SUV kanske? Finns dock inte i exakt rätt dimension.

Ja, fast det vore väldigt intressant att se lite statistik på försäljningen av olika däck, avseende just märke/kvalite/prestanda/pris. Någon kanske kan lägga sommaren på en sådan undersökning och presentera resultatet lagom till nästa vintersäsong ;)

MathiasS skrev:
Äsch. Det där får vi fortsätta älta i höst......

Någon som har bra tips på "SUV-däck"? Ska ha nya sulor till XC70in. Först på listan står Conti 4x4 Contact som volvo själva rekommenderar, men det måste finnas alternativ. Hakka SUV kanske? Finns dock inte i exakt rätt dimension.
Vad är suvdäck?
Är det 17x225x55 däck? En xc70 är ingen suv;)

SUV-däck med fnuttar runt betyder däck som har lite förstärkt däcksida och lite högre belastningsindex än vanliga personbilsdäck.

Beställde Contidäcken från Camskill igår, 375 gbp för fyra ink frakt. Avsevärt billigare än nätbutikerna här hemma.

Kan passa på att varna för en "svensk" nätbutik med säte i tyskland. Deras GoodYear-däck visade sig vara tillverkade i sydafrika, inte precis avsedda för den nordiska marknaden, och därtill defekta, såpass att tillverkaren själva accepterade reklamation. Men det gjorde dock inte nätbutiken, trots att dom inte heller på uppmaning ersatt med nya däck. De kräver också att kunden ska underteckna ett dokument, på tyska, för att acceptera en reklamation, vilket är helt lagstridigt. Det fick gå via Konsument Europa innan det efter lång tid återbetalades ersättning. I sista änden visade det sig att Conti-däck från samma verkstad som nätbutiken samarbetade med var lika billiga som skräp-däcken från nätfirman.

Eftersom det anses att all reklam är bra reklam, vill jag inte namnge firman, om du är ute efter däck på nätet, kolla då att din tilltänkta leverantör inte har säte i tyskland, det kan bli ett himla strul. Konsument Europa intygade att det var mycket problem med leverantören.

thomasx skrev:
Kan passa på att varna för en "svensk" nätbutik med säte i tyskland. Deras GoodYear-däck visade sig vara tillverkade i sydafrika, inte precis avsedda för den nordiska marknaden, och därtill defekta, såpass att tillverkaren själva accepterade reklamation. Men det gjorde dock inte nätbutiken, trots att dom inte heller på uppmaning ersatt med nya däck. De kräver också att kunden ska underteckna ett dokument, på tyska, för att acceptera en reklamation, vilket är helt lagstridigt. Det fick gå via Konsument Europa innan det efter lång tid återbetalades ersättning. I sista änden visade det sig att Conti-däck från samma verkstad som nätbutiken samarbetade med var lika billiga som skräp-däcken från nätfirman.

Eftersom det anses att all reklam är bra reklam, vill jag inte namnge firman, om du är ute efter däck på nätet, kolla då att din tilltänkta leverantör inte har säte i tyskland, det kan bli ett himla strul. Konsument Europa intygade att det var mycket problem med leverantören.
Känner så väl igen detta. Mina Pirelli P7 sommardäck slets ner på bara en säsong och reklamationen var Kafka-liknande. Fick dem utbytta utan knussel av svenska Pirelli genom en seriös däcksverkstad, som någon slags goodwill.

nikasp
Slår aldrig fel. Jag bytte till sommardäck på sambons bil uppe i Skellefteå förra veckan. Nu har det frusit så hon kanske måste låna en bil alt. lägga om för att säkert köra Skeå-Sthlm-Skeå imorgon 1 april. Själv ska jag lägga om precis nu och såklart snöar det här i Stockholm :) (fast mindre risk för ishalka här än där)

RoTe
Idag kom ett bakslag i Uppland med upp mot 5cm snö. Många av dubbdäckförespråkarna hade redan lagt på sommardäcken för att "inte slita på dubben". Det resulterade i flertalet avåkningar och idioter som körde 40km/h på 90 vägar.
Jag som kör dubbfritt byter i slutet på april. För bara två år sedan kom det snö den 22/4 här i Uppland!

RoTe skrev:
Idag kom ett bakslag i Uppland med upp mot 5cm snö. Många av dubbdäckförespråkarna hade redan lagt på sommardäcken för att "inte slita på dubben". Det resulterade i flertalet avåkningar och idioter som körde 40km/h på 90 vägar.
Jag som kör dubbfritt byter i slutet på april. För bara två år sedan kom det snö den 22/4 här i Uppland!
Ja, det har tyvärr kommit till en nivå i debatten där dubbdäcksåkare alltid har fel, med dubb så är det fel, å tas dom av är det fel med. Skulle vara intressant att få veta hur många av avåkarna du talat med och fått bekräftat dina påståenden. Lite intressant också att friktionsdäcksåkarnas främsta argument är att dom anpassar körningen efter väglaget, vilket man naturligtvis alltid ska göra oavsett, men nu helt plötsligt är man idiot om man gör det. Dom riktiga idioterna, de e dom som kör i 90 med odubbat i blixthalka, imho ;)

Du som många andra dubbdäckskramare har fortfarande inte förstått att det är skillnad på vinterdäck o sommardäck. Att ge sig ut med sommardäck snö är helt vansinnigt vare sig man kör i 90 eller 30.

Eftersom det fortfarande finns risk för halka kanske en vecka till så låter jag naturligtvis bilarna med dubbfritt ha kvar vinterdäcken. Däremot så åkte dom dubbade av tidigare för sånt skit kan man ju inte köra omkring på varma vårdagar.

Häromkring har det varit soligt och fint med torr asfalt iaf.
Men igår haglade det hysteriskt i typ 5 minuter sen sken solen igen.

Jag får nog ta och rota fram den andra uppsättningen dubbfria som följde med till min bil, jag har tydligen råkat burna bort allt mönster i mina nuvarande. Kändes rätt gött iofs med tanke på vilken skit dom vara att ha under vintern. :)

Retligt nog så har jag 4st dubbdäck som har rullat typ 50 mil, men dom är liksom av opel rekord-modell.
Så jag måste ännu en gång köpa nya däck till nästa vinter.
Börjar bli lite tjatigt kanske. ;)

S
nimajneb
får gärna komma upp hit och köra med dubbfritt under vinter tiden.

SBH skrev:
nimajneb
får gärna komma upp hit och köra med dubbfritt under vinter tiden.
Kommer gärna :)
Du får gärna titta förbi själv med dina dubbdäck, du kan få låna både hörselskydd och halvmask för hälsans skull. ;)

Smått otroligt att det fortfarande finns folk som tror på miljöfanatikernas vilda påståenden om dubbdäck och partiklar, trots alla praktiska erfarenheter.:rolleyes:

Vad gäller dubb vs. friktionsfritt på sommarväglag, så är dubbdäck säkrare än friktionsfritt.

När det gäller blixthalka så är det ta mig sjutton bättre att köra 30 på sommardäck än 90 på friktionsfritt.;)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.