nikasp
Samma här. Kommer som skrivet från Luleå men har bott i Göeborg och Stockholm sedan -98. Sitter just nu i Katterjåkk, 1 km från Riksgränsen, och idag är E10 stängd fram till lunch både på svenska och norska sidan. Stormvindar och det riktigt vräker ner snö. Jättekul med fyrhjulsdrift sådana här dagar :) Det kom nog över 2 dm snö igår och räknas med 28 mm nederbörd idag vilket motsvarar ca 10x så mycket snö.

Blir såklart inte slalom då allt är stängt men nu åker slalomglasögon och anorak på. Ska ut och klampa runt med turskidorna en sväng.

thewolf skrev:
Om jag skall vara ärlig så älskar jag snön och har god lust att flytta norrut så att man får riktiga vintrar. Dock ensam om den åsikten i familjen :o

Redigerat:
Jag vill också ha snöiga vintrar :mad:

I Jönköping får man dras med slask, fast det finns en fördel. Snart åker sommardäcken med allt vad det innebär avseende ljudnivå och bränsleförbrukning :p

här i närheten av karlstad är det snart dags för sommardäck iaf.
Fast mina dubbfria blir kvar över sommaren, ska iaf köpa dubbdäck till nästa vinter.

skalman1 skrev:
Fast mina dubbfria blir kvar över sommaren, ska iaf köpa dubbdäck till nästa vinter.
Slugt beslut!

/Vojma

Ja eftersom det nästa vinter kommer att finnas åtminstone EN bil mindre med dubbfria däck.

Mot bakgrund av artikeln i AF och de många åsikterna i tråden om att majoriteten av bilkörningen vintertid sker på barmark borde det vara lag på sommardäck vintertid i södra sverige....

NOT

Äntligen har dom förb....e dubbdäcket plockats bort. Borde gjort det för några veckor sedan men tiden har inte funnits.

Nu kan man köra miljövänligt, tyst och säkert igen.

:)

Va? Jag son redan kör miljövänligt och tyst (men livsfarligt) vad ska jag se fram emot? Sommardäcken brukar låta mer än vinterdäcken....

Fredag 0825 :D väntar ...

Tantas bil får vi se när jag orkar, den måste jag ju göra själv ;)

Har fyra sommarhjul men ingen bil.. :(

Hmm, får se om mina dubbrfria klarar hela sommaren.
Råkade burna bort några millimeter en dag här, var ju tvungen att testa greppet. ;)

mycke_nu skrev:
Har fyra sommarhjul men ingen bil.. :(
Hur går det med inköpet - tyskt eller us and a?

Har strukit Range Rover (för stor för hustrun), Ford Explorer/Expedition (alla är risiga), gillar inte riktigt XC90 (känns om en minivan och femman är riktigt irriterande. Möjligen med V8an).

Alla dieselbilar runt 2004 går bort pga skatten.

Jeep GC är nog möjlig likaså BMW X5 och så förstås MB ML. Ingen av dem finns dock på Gotland. Riktigt dåligt utbud och dyrt på ön, får bli en sväng till fastlandet snart.

Jag tror att debatten om dubbdäck eller friktionsdäck bör mer titta på vilka däck som svensson köper, jag är helt säker på att dyraste testvinnarna så är det jämt, men hur många stoppar på dessa? Min egen tro är att ett dubbat svensson däck är mycket bättre på snö/modd/is än svensson friktionsdäck. Jag själv har kört 5 år med dubbfritt och har varit nära att smälla flertalet gånger, dock så har alla dessa gånger varit när det är antingen blankis, under -20 eller underkylt. Min slutsats för i år var då att byta till dubbat för att slippa smälla. Jag upplever det som stor skillnad vid de väglag som jag förr inte klarat av. Eftersom vi i Stockholm saltar så otroligt mycket blir det svårare att läsa av när det är halt och detta har inte hjälpt tycker jag. Jag är iaf nöjd med mitt val eftersom denna vinter har jag inte kanat hej vilt när det är isigt.

I Stockholm har man gått till sjuka mängder sand och salt. Salt blandas med 2% gips för konsistensens skull, detta är skälet till att bilar, vägar osv blir vita men också till att vi får en smet av skit. Gipset binder smutsen vilket jag tror mest består av dammet från gruset. Min tro är att detta är dyrt, förstör miljön(grusdamm=KOL), salt förstör bilar(och natur), stenskott samt att man inte längre vet när det är halt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.