25 086 läst ·
412 svar
25k läst
412 svar
Dubbfritt,snö, kallt och salt = kaos
Japp d^_^bNimajneb skrev:Jag bara utgår från den helgonförklarade VTI rapporten utan att lägga något subjektivt tyckande.
Naturligtvis så är närminnet mycket starkt och eftersom det tydligen var halt för någon dag sedan på några ställen i Sverige så är det lätt att sätta ett likhetstecken för att det alltid är så mellan oktober och april.
Vi är ju olika. Jag kan inte riktigt acceptera att inte rå på vissa uppförs- och nedförsbackar och kör dubb som är bäst. Med 4WD är ju risken att bli fast i backe mindre men kör man med släp så är det möjligt det också. Som många hela tiden skriver så spelar inte fyrhjulsdrift någon roll för bromsning.
Du verkar dock tänka lika rationellt som de gör i Olofstorp, där de inte kan välja bort sina backar och inte har någon omväg. Dvs. de flesta som bor där köper dubbat förr eller senare. Du som är en väldigt duktig bilförare och alltid har marginalerna på din sida är jag inte orolig för. Det är de som inte kör så rationellt som jag kan möta i en isig kurva.
Vad var det för statistik som visar att motsatsen till "Är jag sämre på att anpassa farten bara för att jag kör dubbfritt?". Jag tror att det där är ett påstående som någon hittat på för att det låter bra (du som också kör 4wd har säkert hört det där att man troligen kör så jäkla fort med 4wd, ända tills det släpper och allt går åt h-vete).
Jag är i alla fall så förnuftig med mina dubbade däck så jag har aldrig varit med om någon incident alls sedan jag tog kortet för 25 år sedan. Det gäller också på sommardäck.
Du verkar dock tänka lika rationellt som de gör i Olofstorp, där de inte kan välja bort sina backar och inte har någon omväg. Dvs. de flesta som bor där köper dubbat förr eller senare. Du som är en väldigt duktig bilförare och alltid har marginalerna på din sida är jag inte orolig för. Det är de som inte kör så rationellt som jag kan möta i en isig kurva.
Vad var det för statistik som visar att motsatsen till "Är jag sämre på att anpassa farten bara för att jag kör dubbfritt?". Jag tror att det där är ett påstående som någon hittat på för att det låter bra (du som också kör 4wd har säkert hört det där att man troligen kör så jäkla fort med 4wd, ända tills det släpper och allt går åt h-vete).
Jag är i alla fall så förnuftig med mina dubbade däck så jag har aldrig varit med om någon incident alls sedan jag tog kortet för 25 år sedan. Det gäller också på sommardäck.
MathiasS skrev:Helt rätt Niklas, friktionen rår jag inte på. Men jag kör sedan en tid bara bilar med fyrhjulsdrift och då är inte framkomligheten ett problem. Dom gånger jag fastnat har det berott på att snö packats under bilen och lyft alla hjul från marken. Den där isiga backen som bara inte går att köra uppför har jag inte hittat ännu. Den dag jag gör det och behöver köra där varje dag byter jag säkert till dubbdäck (om jag får välja själv dvs).
Skulle jag hitta en blöt isig och väldigt lång nedförsbacke får jag väl helt enkelt ta en annan väg om jag känner mig osäker på om jag kan stanna - det kommer knappast som en överraskning. Ser inte detta som ett stort problem, har aldrig behövt ta en omväg hittills.
Att mina problem att stanna skulle bli ett problem för dig bygger på ett antagande om att jag inte anpassar farten till omständigheterna. Varför antar du det hela tiden? Om det är så halt att jag inte kan hålla bilen på min planhalva så får jag väl parkera eller köra mycket långsammare. Långsammare har jag behövt köra många gångar pga väglaget, men aldrig har jag behövt parkera för att det inte går att köra. Min halaste upplevelse var nog härom året på en motorväg i anslutning till vatten. 100kmh, 6vxl ilagd, 4 spinnande hjul, nya dubbdäck. För halt för att köra i fart oavsett däck och bil.
Jag måste anpassa farten till omständigheterna precis som du. Vad är problemet egentligen? Är jag sämre på att anpassa farten bara för att jag kör dubbfritt? Om jag förstår statistiken rätt är det precis tvärtom. I snitt.
Imponerande att du inte varit med om någon incident alls på 25 år på dina dubbdäck, ännu mer imponerande om du fick B-kortet när du var 14 år :up:nikasp skrev:Vi är ju olika. Jag kan inte riktigt acceptera att inte rå på vissa uppförs- och nedförsbackar och kör dubb som är bäst. Med 4WD är ju risken att bli fast i backe mindre men kör man med släp så är det möjligt det också. Som många hela tiden skriver så spelar inte fyrhjulsdrift någon roll för bromsning.
Redigerat av moderator:
Oj, jag tog i lite för mycket där. 1989 ska det vara och inte 1987. Men jag är faktiskt helt förskonad från allt vad skador heter, som jag haft något med att göra.
Dock så backade en övningskörare på min parkerade X3 för ett år sen och även fått två dörruppslag senaste åren. Det värsta med påbackningen var att jag verkligen parkerade långt bort från Julas entré just med min dåliga erfarenhet av parkeringsskador. Lång näsa för mig att hon lyckats backa ca 10-12 meter rakt in i min relativt höga bil med takbox på taket ändå. Trodde att man fick lära sig att titta bakåt så länge man backar även på 2000-talet
Dock så backade en övningskörare på min parkerade X3 för ett år sen och även fått två dörruppslag senaste åren. Det värsta med påbackningen var att jag verkligen parkerade långt bort från Julas entré just med min dåliga erfarenhet av parkeringsskador. Lång näsa för mig att hon lyckats backa ca 10-12 meter rakt in i min relativt höga bil med takbox på taket ändå. Trodde att man fick lära sig att titta bakåt så länge man backar även på 2000-talet
bra-byggare skrev:
Enda gången jag "syltat" till det var för ett par år sedan när jag skulle iväg med en bil på årets halkigaste dag och jag hade sommardäck på.
Jag hann till första uppförsbacken när jag insåg att "dä går aldri", så jag fick stanna halvvägs upp i backen men när jag stod stilla så började bilen kana snett i sidled och ner halvvägs i diket.
Men tack vare att jag hade min sänkta bil med sidepipe så ställde den sig på ljuddämparen direk som ett hjul var i diket.
Blev inte en repa.
Däremot har gamla gubbar kört på min firmabil några gånger, en gång på en stor parkering på baksidan av en butik.
Först kom en långtradare och körde igenom, sedan kom en gubbe i en nissan micra som inte kom igenom utan körde rakt in i min bil istället.
Sedan backade han iväg och körde därifrån, kvar stod min bil med spräckta plastdetaljer.
Fick höra det av butikspersonal som sett det.
Jag hann till första uppförsbacken när jag insåg att "dä går aldri", så jag fick stanna halvvägs upp i backen men när jag stod stilla så började bilen kana snett i sidled och ner halvvägs i diket.
Men tack vare att jag hade min sänkta bil med sidepipe så ställde den sig på ljuddämparen direk som ett hjul var i diket.
Blev inte en repa.
Däremot har gamla gubbar kört på min firmabil några gånger, en gång på en stor parkering på baksidan av en butik.
Först kom en långtradare och körde igenom, sedan kom en gubbe i en nissan micra som inte kom igenom utan körde rakt in i min bil istället.
Sedan backade han iväg och körde därifrån, kvar stod min bil med spräckta plastdetaljer.
Fick höra det av butikspersonal som sett det.
Nu har jag varit och snurrat i Västerbottens inland och just nu uppe i Riksgränsen. Norr om Umeå och inåt landet var det pga temporär blida riktigt glashala vintervägar. Sanden de försökte med blåser bort när ett antal bilar kört förbi. Här uppe i 13 mil norr om Kiruna är det dock riktigt fina vägar. Mestadels bra och torr snö men redigt med snörök och svårt att se när solen står lågt. Våren känns väldigt långt borta här 
Och jag som har börjat fundera på att byta till sommardäcknikasp skrev:Nu har jag varit och snurrat i Västerbottens inland och just nu uppe i Riksgränsen. Norr om Umeå och inåt landet var det pga temporär blida riktigt glashala vintervägar. Sanden de försökte med blåser bort när ett antal bilar kört förbi. Här uppe i 13 mil norr om Kiruna är det dock riktigt fina vägar. Mestadels bra och torr snö men redigt med snörök och svårt att se när solen står lågt. Våren känns väldigt långt borta här![]()
Jag som gillar snö och skidåkning får nog stanna här uppe så länge jag kan (nytt job 2:a april). Var ute på rastning med hunden nyss och såg ut som en snögubbe bara efter någon minut. Snöar lappvantar här nu så imorgon blir det slalom!
thewolf skrev: