Korvgubbe
Ska vi införa några krav som ökar den totala säkerheten ute på vägarna så tycker åtminstone jag att det vore bättre att börja med inte längre ha körkort på livstid utan istället införa regelbundna kompetenstester i samband med förnyandet.

Min slutsats är att jag genom att göra andra saker (eller inte göra andra saker, kanske är ett bättre uttryck) men än väl kan kompensera för avsaknaden av dubbar. Det förtar inte det faktum att det på vissa underlag skulle vara ännu bättre att också ha dubbar. Jag är dock övertygad om att jag med nuvarande bil och däck och fokus på att jag kör bil när jag kör bil gör mig till en avsevärt säkrare bilförare än snittet, oavsett vilket däck som sitter på bilen. Jag kan framföra bilen på ett säkert sätt oavsett underlag och det räcker för mig.

Och försök inte tolka detta som ett inlägg för eller emot dubbdäck. Ni får köra på vilka däck ni vill.

Korvgubbe
Samtidigt ska man nämna att över 70% anser sig själva köra bättre än genomsnittsbilisten. Nu vet jag ju självklart ingenting om din körförmåga, men min tumregel är att när någon säger att de kör bättre än genomsnittet så kör de förmodligen sämre än genomsnittet.

Jag vet mer om min körförmåga än om din tumregel så jag vet inte om det du säger stämmer.... Varken du eller din tumregel har dock åkt bil med mig så jag lyssnar nog mer på dom som har gjort det.... :)

Redigerat:
Korvgubbe
Nej precis, därför sa jag att jag att jag inte visste något om din faktiska körförmåga, du kan mycket väl vara bättre än genomsnittet.
Men det är kul det där med var man placerar sig själv, om 7 av 10 kör bättre än genomsnittet så finns det ju två tänkbara anledningar: antingen överskattar väldigt många sin egen förmåga bakom ratten eller så kör resterande 3 så otroligt dåligt att de drar ner "medelföraren" så oerhört lågt att 7 av 10 faktiskt är bättre än medelföraren. ;)

Jag tror inte det krävs speciellt mycket för att vara lite skarpare än genomsnittet.

Kör bil när du kör bil, fippla inte med en massa annat.
Ge fan i att fippla med telefonen
Babbla inte i telefonen
Babbla inte med dina passagerare, dom klarar sig själva.
Titta vad som händer 200 meter längre fram, inte på bilen framför.

Inte speciellt svårt.

nikasp
Jag håller med dig helt där. Man får välja men ska känna till att dubbfria är ett sämre val i de flesta fören på vintern. Om man skulle prata om barn och barnstolar så skulle det aldrig vara aktuellt att tänka tanken på att kompromissa med säkerheten till förmån för annat.

Troberg skrev:
Eller så ser man det som att alla åtgärder man gör för att förbättra säkerheten (dubbdäck, bättre strålkastare, fyrhjulsdrift, större bil, vaksammare körning och så vidare) förbättrar ens chans att inte bli inblandad i en olycka. Det är summan av det hela som räknas.

nikasp
Fast du kan knappast kompensera dig uppför en isbacke eller få stopp i en nerförsbacke om inte friktionen räcker till. Dock så är det ditt problem. Tidigare i veckan var det risk för att låg friktion kunde ha blivit mitt problem också (tänker möte).

MathiasS skrev:
Min slutsats är att jag genom att göra andra saker (eller inte göra andra saker, kanske är ett bättre uttryck) men än väl kan kompensera för avsaknaden av dubbar. Det förtar inte det faktum att det på vissa underlag skulle vara ännu bättre att också ha dubbar. Jag är dock övertygad om att jag med nuvarande bil och däck och fokus på att jag kör bil när jag kör bil gör mig till en avsevärt säkrare bilförare än snittet, oavsett vilket däck som sitter på bilen. Jag kan framföra bilen på ett säkert sätt oavsett underlag och det räcker för mig.

Och försök inte tolka detta som ett inlägg för eller emot dubbdäck. Ni får köra på vilka däck ni vill.

nikasp skrev:
Jag håller med dig helt där. Man får välja men ska känna till att dubbfria är ett sämre val i de flesta fören på vintern.
Men detta är ju en ren lögn!

Dom flesta borde veta att

Dubbdäck är bäst på is
Nordiska dubbfria bäst på snö
Europeiska dubbfria bäst på blöt väg.
Europeiska dubbfria bäst på torr väg

Om vi samtidigt vet att över 90% av all körning under vinterdäckssäsongen i Svealand o Götaland sker på barmark (+60% i Norrland)

Sedan så ska man vara uppriktig och säga att dubbdäck generellt inte är sämst på något underlag, men för allt utom blöt blankis så är dubbdäck ett sämre val.

Helt rätt Niklas, friktionen rår jag inte på. Men jag kör sedan en tid bara bilar med fyrhjulsdrift och då är inte framkomligheten ett problem. Dom gånger jag fastnat har det berott på att snö packats under bilen och lyft alla hjul från marken. Den där isiga backen som bara inte går att köra uppför har jag inte hittat ännu. Den dag jag gör det och behöver köra där varje dag byter jag säkert till dubbdäck (om jag får välja själv dvs).

Skulle jag hitta en blöt isig och väldigt lång nedförsbacke får jag väl helt enkelt ta en annan väg om jag känner mig osäker på om jag kan stanna - det kommer knappast som en överraskning. Ser inte detta som ett stort problem, har aldrig behövt ta en omväg hittills.

Att mina problem att stanna skulle bli ett problem för dig bygger på ett antagande om att jag inte anpassar farten till omständigheterna. Varför antar du det hela tiden? Om det är så halt att jag inte kan hålla bilen på min planhalva så får jag väl parkera eller köra mycket långsammare. Långsammare har jag behövt köra många gångar pga väglaget, men aldrig har jag behövt parkera för att det inte går att köra. Min halaste upplevelse var nog härom året på en motorväg i anslutning till vatten. 100kmh, 6vxl ilagd, 4 spinnande hjul, nya dubbdäck. För halt för att köra i fart oavsett däck och bil.

Jag måste anpassa farten till omständigheterna precis som du. Vad är problemet egentligen? Är jag sämre på att anpassa farten bara för att jag kör dubbfritt? Om jag förstår statistiken rätt är det precis tvärtom. I snitt.

En annan bra sak är att inte åka i en ordentligt sänkt bil (kapitän -59, sänkt 14cm bak, 11cm fram) på vintern som jag gjorde -08 & -09, det var spännande i kurvorna när bilen kanade på underredet pga lite snömodd mellan spåren. :)

P
nikasp skrev:
Om man skulle prata om barn och barnstolar så skulle det aldrig vara aktuellt att tänka tanken på att kompromissa med säkerheten till förmån för annat.
Det finns många som kompromissar med barn och barnstolar:
- Köper bälteskudde för 39 spänn på Biltema istället för ordentlig bältesstol med sidoskydd för +1000kr
- Slänger ut den bakåtvända stolen alldeles för tidigt
- Köper begagnade barnstolar/babyskydd och litar på säljaren att de inte varit med om en krock
- Tar med kompisar från skola/dagis utan att ha tillräckligt med stolar/kuddar så barnen sitter direkt på sätet med bara bilbälte
- Placerar inte barnstolen där det är som säkrast utan där det är mest passande beroende andra omständigheter

Jag har sett allt detta, flera gånger, så nog kompromissas det även på den punkten.

Nimajneb skrev:
Men detta är ju en ren lögn!

Dom flesta borde veta att

Dubbdäck är bäst på is
Nordiska dubbfria bäst på snö
Europeiska dubbfria bäst på blöt väg.
Europeiska dubbfria bäst på torr väg

Om vi samtidigt vet att över 90% av all körning under vinterdäckssäsongen i Svealand o Götaland sker på barmark (+60% i Norrland)

Sedan så ska man vara uppriktig och säga att dubbdäck generellt inte är sämst på något underlag, men för allt utom blöt blankis så är dubbdäck ett sämre val.
Problemet med svenska vägar är att det sällan är bara ett väglag på hela sträckan man kör samt samma väglag dag från dag.....Vägar som inte saltas/plogas till torra blir snabbt packade till IS...så...vad sa vi nu...vilka däck passar bäst på svenska vägar generellt ;)

Jo....jag bor i svealand och det är stort....Dalarna - mkt snö och länge ofta, likaså i Värmland, Upplandskusten och västra Uppland + västmanland, snö och isiga vägar mest hela vintern, mellersta Uppland bättre vägar, Södermanland och Närke lite si och så MEN många färdas på mindre vägar som inte sköts lika bra/snabbt som motorvägar så varför kompromissa?
Norrland är som du säger och "gränsen" kan vi ta någonstans runt norra uppland/dalälven ungefär. Så några 90% barmark har jag aldrig märkt och då ska vi tänka på att jag under några år jobbade som leverantör med Örebro mest söderut och Gävle/dalarna mest norrut. Hur vägarna är där söderöver och hur plogningen sköts där vet jag inte men hur det är här vet jag iaf.

skalman1 skrev:
En annan bra sak är att inte åka i en ordentligt sänkt bil (kapitän -59, sänkt 14cm bak, 11cm fram) på vintern som jag gjorde -08 & -09, det var spännande i kurvorna när bilen kanade på underredet pga lite snömodd mellan spåren. :)
Du fick ju mkt markkontakt då iaf...typ :P

Glufsglufs skrev:
Problemet med svenska vägar är att det sällan är bara ett väglag på hela sträckan man kör samt samma väglag dag från dag.....Vägar som inte saltas/plogas till torra blir snabbt packade till IS...så...vad sa vi nu...vilka däck passar bäst på svenska vägar generellt ;)

Jo....jag bor i svealand och det är stort....Dalarna - mkt snö och länge ofta, likaså i Värmland, Upplandskusten och västra Uppland + västmanland, snö och isiga vägar mest hela vintern, mellersta Uppland bättre vägar, Södermanland och Närke lite si och så MEN många färdas på mindre vägar som inte sköts lika bra/snabbt som motorvägar så varför kompromissa?
Norrland är som du säger och "gränsen" kan vi ta någonstans runt norra uppland/dalälven ungefär. Så några 90% barmark har jag aldrig märkt och då ska vi tänka på att jag under några år jobbade som leverantör med Örebro mest söderut och Gävle/dalarna mest norrut. Hur vägarna är där söderöver och hur plogningen sköts där vet jag inte men hur det är här vet jag iaf.
Jag bara utgår från den helgonförklarade VTI rapporten utan att lägga något subjektivt tyckande.
Naturligtvis så är närminnet mycket starkt och eftersom det tydligen var halt för någon dag sedan på några ställen i Sverige så är det lätt att sätta ett likhetstecken för att det alltid är så mellan oktober och april.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.