Hej,

Kan någon vänlig person hjälpa mig förstå bifogad koppling. Det är en gammal elko brytare märkt med 6-6 (dvs. dubbeltrapp) men den saknar kopplingsschema och kan inte hitta någon elko brytare som stämmer överens.

Den ena brytaren går vidare och används som trappkoppling (brun+grå i andra änden).

Den andra brytaren går direkt till lampan och använder ingen trappfunktion.

Kan det vara så att ingången för fas är placerad bredvid varandra (svarta) och att den är byglad med ytterligare en fasledare för att den går vidare till något eluttag eller dylikt?

Tack på förhand!

• Närbild på elanslutning i anordning, med säkrad jordning och fasledare, inom teknisk miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag bakifrån med exponerad kabelanslutning, möjlig brandsäkerhetsrisk, installationsdetalj.
    Skapa konto
S Sparkey skrev:
Hej,

Kan någon vänlig person hjälpa mig förstå bifogad koppling. Det är en gammal elko brytare märkt med 6-6 (dvs. dubbeltrapp) men den saknar kopplingsschema och kan inte hitta någon elko brytare som stämmer överens.

Den ena brytaren går vidare och används som trappkoppling (brun+grå i andra änden).

Den andra brytaren går direkt till lampan och använder ingen trappfunktion.

Kan det vara så att ingången för fas är placerad bredvid varandra (svarta) och att den är byglad med ytterligare en fasledare för att den går vidare till något eluttag eller dylikt?

Tack på förhand!
Ja den kan vara vidarekopplad till ett uttag eller liknande. Kan du ta en bild framifrån?

T Tompafix skrev:
Ja den kan vara vidarekopplad till ett uttag eller liknande. Kan du ta en bild framifrån?
Har tyvärr delat gamla uttaget i smådelar för att försöka hitta någon form av kopplingsschema eller artikelnummer så det blir tyvärr svårt :)

S Sparkey skrev:
Har tyvärr delat gamla uttaget i smådelar för att försöka hitta någon form av kopplingsschema eller artikelnummer så det blir tyvärr svårt :)
Jag menar bild på strömbrytaren :rofl:

Hur är den andra trappbrytaren kopplad (bild)?

Trappkopplingen kan vara en sparkoppling där fas finns i bägge brytarna.

S Sparkey skrev:
Haha det är just den jag tyvärr delat i småbitar i hopp om att hitta något kopplingsschema eller dylikt
Även om strömbrytaren är isärplockad så kan det vara till hjälp hur funktionerna är, vilka poler som är "P" och vilka som är de olika "pil ut".

Ta en skarp närbild på framsidan så lär det gå att lista ut hur det ska vara.

Demmpa Demmpa skrev:
Hur är den andra trappbrytaren kopplad (bild)?

Trappkopplingen kan vara en sparkoppling där fas finns i bägge brytarna.
Bifogar bild på trappkopplingen i andra änden.

Demmpa Demmpa skrev:
Även om strömbrytaren är isärplockad så kan det vara till hjälp hur funktionerna är, vilka poler som är "P" och vilka som är de olika "pil ut".

Ta en skarp närbild på framsidan så lär det gå att lista ut hur det ska vara.
Jag är tyvärr inte kvar på plats längre men jag kan ta en bild imorgon om det hjälper men det är som sagt inga markeringar alls på den och därav min huvudvärk. Inga P och inga pilar.

Det enda jag kan tänka mig är att polerna för fasledarna är placerade bredvid varandra och därav byglingen samt att den sen går vidare till ett eluttag. Men har inte hittat en enda brytare från elko som har ett liknande kopplingsschema.

• Elinstallation, ELKO termostat, kablar, väggfäste, skruvar, elektrisk komponent, anslutningar, isolering, närbild.
    Skapa konto
Redigerat:
Eftersom du har svart tråd vid andra trappströmbrytaren så är det troligen sparkopplat.

Arbetshypotes är att grå tråd sitter på "P" på bägge brytarna, svart på ena "pil ut" och brun på andra "pil ut".

Elektriska kopplingsscheman: översikt av serie- och parallellkoppling för lampa, strömbrytare och eluttag.
Skapa konto

Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom du har svart tråd vid andra trappströmbrytaren så är det troligen sparkopplat.

Arbetshypotes är att grå tråd sitter på "P" på bägge brytarna, svart på ena "pil ut" och brun på andra "pil ut".
Jag tackar ödmjukast för att du tar dig tiden och försöker hjälpa till men nu känner jag nog att det blev för avancerat för mig :seenoevil:

Om du har ett mätinstrument går det att mäta mellan vilka anslutningar du får kontakt för att avgöra hur de sitter. Jag gissar att P på brytarna är vid texten "ELKO" och diagonalt över. Alltså den svarta vid "ELKO" är fas och den gröna är tändtråd till lampan utan trappkoppling. Den grå är den som skulle vara märkt "P" på en uppmärkt brytare. Det som möjligen gör det lite förvirrande är att fasen inte ligger på "P" i den här typen av trappkoppling.

I just den här kopplingen kommer ingenting att gå sönder om du kopplar fel. Du riskerar bara att det inte fungerar som det skall.

A Avemo skrev:
Om du har ett mätinstrument går det att mäta mellan vilka anslutningar du får kontakt för att avgöra hur de sitter. Jag gissar att P på brytarna är vid texten "ELKO" och diagonalt över. Alltså den svarta vid "ELKO" är fas och den gröna är tändtråd till lampan utan trappkoppling. Den grå är den som skulle vara märkt "P" på en uppmärkt brytare. Det som möjligen gör det lite förvirrande är att fasen inte ligger på "P" i den här typen av trappkoppling.

I just den här kopplingen kommer ingenting att gå sönder om du kopplar fel. Du riskerar bara att det inte fungerar som det skall.
Tack för svar! Ja väldigt förvirrande blev det men nu förstår jag. Jag återkommer med resultat och stort tack till er alla för hjälpen :)

• Gilla
Sparkey
  • Laddar…
Här hittade jag en bild:

86034-28543608bf3e8d2c3f51d548c0143148.jpg

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.