Byggahus.se

Strömbrytare med efterföljande strömuttag

1. Peterbjo
    Medlem · 2 inlägg

Peterbjo

Medlem
    Jag har kontaktat en elektriker så kommer inte utföra detta själv, men har en slags självbevarelsedrift som gör att jag vill lära mig hur detta borde kopplas (om kriget/krisen kommer osv). :)

har monterat loss en gammal strömbrytare (taklampa) från Elko, likaså ett strömuttag som satt under. Gammal elinstallation typ 80 tal? Svart, brun och blå kablar (fas, jord och noll). Har nya Renova, nu är frågan hur jag kopplar in? Får inga ledtrådar från förra installationen - det går in två svarta i gamla strömbrytaren, ut mot strömuttaget går det bara en svart och blå. Se bilaga.

Frågan är hur jag gör det på en renova trapp/1-pol? Behövs verkligen de två svarta in (går ju inte på renovan va) har jag fel grejer?

Mvh
    Peter

2. U
    Medlem · Skåne · 1 978 inlägg

Uffe A

Medlem
    Det ska inte vara något problem
    När elektrikern kommer så kan denne förklara för dig
    Med anledning av din fråga så är det inte lämpligt att du försöker testa det innan

3. useless
    Lök. · Gävleborg · 20 200 inlägg

useless

Lök.
    Varför tror du att någon av dom är jord? Om du kopplar vidare med den föreställningen så kan det bli livsfarligt...

• Laddar…
  4. A
    Medlem · Kalmar Län · 12 456 inlägg

AndersS

Medlem
    Den som ska koppla mäter, så vill du lära dig så gör du också det.
    Så börja med att skaffa ett mätverktyg, då har du det klart om "kriget/krisen kommer":D
    Jord saknas, det som finns är fas, nolla och tändtråd till 99,9% men för 100% så mäter du.

• Laddar…
  5. H
    Moderator · Stockholm · 43 465 inlägg

hempularen

Moderator
    Som sagt koppla absolut inte utan först kontrollera vilken (om någon) är jord. Det blir akut livsfarligt om du kopplar fel.

Jag tolkar att du tror att brun är jord. Det är med stor sannolikhet fel. Dödsolyckor har inträffat pga. liknande antaganden.

6. Peterbjo
    Medlem · 2 inlägg

Peterbjo

Medlem
    Yes jag väntar, är väl bättre med personlig instruktion antar jag ändå :)

7. Bästa svaret

Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 18 834 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Om du synar de svarta ledarna lite bättre under färgen så kommer du troligen att se att en av dem har ett vitt streck. Så det är två olika svarta ledare som kommer i kabeln uppifrån. Den ena är mellantråd tillsammans med den bruna (på ovansidan strömbrytaren på din bild). Du har alltså en trappkoppling. Mellantrådarna är de två oranga i bilden nedan. Din strömbrytare är den till vänster i bilden.

Du säger att du har ett uttag under strömbrytare, och det syns också på bilden. Det sitter en fasledare på plinten P på din strömbrytare. Om du synar detta lite närmare så ser du var kabeln som går ned till uttaget är inkopplad på strömbrytaren. Fasledaren måste ju skarvas, och det görs på P-plinten. Plinten tar alltså två ledare och skarvar dem, plus att man "matar" strömbrytaren. Plint B är en s.k. blindplint. Där skarvas neutralledaren. Blindplinten har ingen funktion i strömbrytare, den är helt bortkopplad, utan är en ren skarvplint.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.