1 645 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Dubbelströmbrytare till dimmer
Hej hej, med risk för att bli flamad för att jag pillar med elen hemma utan att vara speciellt insatt så kommer här några frågor 
Jag har i dagsläget en infälld dubbelströmbrytare. Jag vill byta denna mot en dimmer som skall dimma ett takutag och jag vill även ha kvar en strömbrytare till takuttag nr 2.
Jag har sökt lite på Internet och jag tror det var på detta forum jag hittade tipset att sätta en förhöjningsram ovanpå och där i sätta in en dimmer samt en vanlig strömbrytare.
I den gamla strömbrytaren sitter 3 trådar, en fas och 2 tändtrådar (ursäkta om jag använder fel termer, fick dessa ifrån el-skolan på alltombostad.se). Min dimmer har 3 uttag, 2 märkta L och 1 med en sinuskurva med en pil över för tändtråden.
Min fråga är nu hur jag skall dra en fas tråd till strömbrytaren? Jag har testat att tvinna en andra tråd tillsammans med fasen från vägen in i dimmern och att dra denna upp till strömbrytaren men effekten blir att strömbrytaren släcker båda uttagen.
Går det att göra det som jag är ute efter? Mycket tacksam för svar!
Jag har i dagsläget en infälld dubbelströmbrytare. Jag vill byta denna mot en dimmer som skall dimma ett takutag och jag vill även ha kvar en strömbrytare till takuttag nr 2.
Jag har sökt lite på Internet och jag tror det var på detta forum jag hittade tipset att sätta en förhöjningsram ovanpå och där i sätta in en dimmer samt en vanlig strömbrytare.
I den gamla strömbrytaren sitter 3 trådar, en fas och 2 tändtrådar (ursäkta om jag använder fel termer, fick dessa ifrån el-skolan på alltombostad.se). Min dimmer har 3 uttag, 2 märkta L och 1 med en sinuskurva med en pil över för tändtråden.
Min fråga är nu hur jag skall dra en fas tråd till strömbrytaren? Jag har testat att tvinna en andra tråd tillsammans med fasen från vägen in i dimmern och att dra denna upp till strömbrytaren men effekten blir att strömbrytaren släcker båda uttagen.
Går det att göra det som jag är ute efter? Mycket tacksam för svar!
Jodå det ska gå utan problem, men du har antagligen förväxlat konstant fas med en tändtråd.
Du hade helt rätt, stort tack!! 
Allt fungerade förutom att det visade sig att föjningsramen verkar vara för liten på höjden... efter att ha satt in locket till strömbrytaren så märkte jag att locket till dimmern inte fick plats på höjden
Allt fungerade förutom att det visade sig att föjningsramen verkar vara för liten på höjden... efter att ha satt in locket till strömbrytaren så märkte jag att locket till dimmern inte fick plats på höjden
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Till förhöjningsramen måste du ha en speciell 2-fackskombiram. 2 ramar går inte dit.
Protte
Protte
Klicka här för att svara