8 503 läst ·
24 svar
9k läst
24 svar
Dubbelnolla, bästa sättet att göra om det till en inkommande nolla.
Ärligt talat så hade det nog skett två allvarliga felkopplingar även om "elektriker" gjort det.Nån missar att dra åt en skruv och sen händer det.
Sen så återigen tillbaka till vadå elektriker? Här är det folk utan egen behörighet som jobbar under någon annans... Känns problemet igen? *S*
Och nej, detta skall inte bli ännu en behörighetsdiskussion även om det finns en del risker för det, milt sagt.
/Kent
Sen så återigen tillbaka till vadå elektriker? Här är det folk utan egen behörighet som jobbar under någon annans... Känns problemet igen? *S*
Och nej, detta skall inte bli ännu en behörighetsdiskussion även om det finns en del risker för det, milt sagt.
/Kent
Att byta elmätare utan djupare kunskaper om el är väl inte nån konst, ett enklare tempojobb kan man väl knappast tänka sig, max tre ledare in tre ledare ut, ibland nolla in och ut, ibland bara nolla in. Kan man inte lära sig det på nån timme kanske man skulle ha nån typ av pension.
Du är inte vidare smart du, för det finns fortfarande regler om hur en anläggning ska se ut, samt att den kanske måste byggas om, har du inte nog med kunskaper, så kommer du inte veta när detta är fallet.elmont skrev:
Om alla mätare vore inkopplade på samma sätt, samt nya, då kan jag gå med på att man under ha några veckors kurs (Som var fallet för några år sedan), men så är långt från fallet, och vissa anläggningar är rent av livsfarliga, men en person utan Elkunskaper kanske inte alls fattar detta.
och nej det är absolut inte alltid 3 ledare in 3 ledare ut etc, du borde nog hållit tyst helt och hållet när du inget vet, även om nu detta är hur det alltid borde se ut.
Redigerat:
De bytte mätare i hela landet, det kändes faktiskt inte så farligt med tanke på kunskapsnivån i början av projektet.mats_o skrev:
och som snickarbonden sade så kunde det nog lika gärna hänt med en vanlig Elektriker, för jag har själv sett hur många som fuskar, och de som har mindre kunskap, brukar var väldigt mycket försiktigare och noggrannare, så länge personen har vett att inte utföra saker han inte kan med eller är osäker på.
Men Elbytarna hade ju folk de kunde kalla in om de var tveksamma, Fortum, samt behöriga Elektriker fanns alltid att ringa.
Redigerat:
Hmm, med tanke på hur olika saker ser ut bör ni nog ha en eloge och det får ni från mig.
Som jag sa så hade ju garanterat behöriga med klantat sig ibland så tja *S*
/Kent
Som jag sa så hade ju garanterat behöriga med klantat sig ibland så tja *S*
/Kent
Att jag inte är så smart får jag leva med, men när det gäller el och elarbeten har jag faktiskt en viss kunskap. Och när det gäller mätarbyten var vi faktiskt med och bytte bortåt 10 000 mätare, dock inte jag men tre andra "montörer" med varierande kvalifikationer, ingen hade problem med mätarbyttet. Men däremot såg "vi" många "inovativa" lösningar i samband med bytena men dom hade ingen direkt koppling till mätarbytet.
Läs dessutom vad jag skrivet och är det nått du inte förstår ska jag försöka göra texten enklare och förklara vad jag menar.
Läs dessutom vad jag skrivet och är det nått du inte förstår ska jag försöka göra texten enklare och förklara vad jag menar.
Dålig formulering i din första post, jag har inget att tillägga, för det jag skrev tidigare är det jag ville säga, och har inget direkt mer att säga pga denna nya posten.elmont skrev:Att jag inte är så smart får jag leva med, men när det gäller el och elarbeten har jag faktiskt en viss kunskap. Och när det gäller mätarbyten var vi faktiskt med och bytte bortåt 10 000 mätare, dock inte jag men tre andra "montörer" med varierande kvalifikationer, ingen hade problem med mätarbyttet. Men däremot såg "vi" många "inovativa" lösningar i samband med bytena men dom hade ingen direkt koppling till mätarbytet.
Har bytt en hel del mätare i början av min karriär som elektriker
. Och kan säga att de gånger vi mötte på dubbel nolla så las det in i en shunt. Såg ut som en storsockerbit i plast med kopparplintar typ med två inkommande hål och ett utgående hål. Vilket gav resultatet två nollor blev en in i mätarna.(nollorna hade kontakt i shunten). Vet ej ifall elleverantören åtgärade dessa ovanliga fall i efterhand men det kanske är svar på din fråga iaf.
Problemet 'el-richard', är att elbolagen, i.a.f i min hemstad/region anställer folk som tidigare varit "bagare" (inget ont om bagare) som "elektriker" (inget ont om elektriker) utan en formel elbehörighet. Det är killar och tjejer som knappt kan se skillnad på färger och kabelareor som kommer ut för att byta elmätare när den befintliga blivit för gammal, eller när det skall uppgraderas till fjärravlästa dito.el_richard skrev:
Jag har själv haft hemma en supertrevlig kille som knappt visste vad han skulle göra, eller för den delen visste exakt hur han skulle göra, och detta från xxxxxxx:s Kraft AB . DET om något är riktigt skrämmande. Som sagt, trevlig kille att gå ut o ta ett tar bärs med, men ingen jag skulle vilja kom och skruva i min central utan att jag själv var hemma.. Det är ett jätteproblem när de 'gamla' yrkesmännen försvinner och de skickar ut en (stackars) 20-åring som inte riktigt lärt sig allt utan bara jobbar under husses behörighet, som förövrigt sitter på ett konsultbolag 40 mil bort. Jag blir rädd.. mvh /.
Klicka här för att svara