Hej, har köpt en vägghängd lamparmatur som har dubbelisolerats och alltså inte har jord draget. Delar av armaturen är i metall. Tyvärr har armaturen en lampsladd med strömbrytare och stickpropp för vägguttag. Jag har ett jordat lamputtag som jag vill koppla in den på och styra den från vanliga strömställaren.

Försöker hitta en bra lösning.

Spontant tänkte jag klippa bort kabelkontakt (och brytare) och sätta en lampstickkontakt istället. Men var hittar jag en lampkontakt som uppfyller kravet på dubbelisolering? Ex en jordad propp, utan att¨koppla jorden (känns inte bra.)

Är det bättre att köpa en helgjuten kontakt och en skarv(kopplingsplint.)?

Känns som ett vanligt problem, men har inte hittat svar på detta specifikt. Antar att om jag gör om den dubbelisolerade armaturen måste jag själv se till att dubbelisolera eller jorda den.

Är det någon som har ett bra förslag? Vad gäller för dubbelisolering map kabel, kopplingsplint och kontakt?

En dubbelisolerad apparat får anslutas i jordat uttag. Därför bör det vara okej att montera en jordad stickpropp.

Ok, tack. Skulle kännas vettigare med en ojordad, men de verkar bara finnas helgjutna. Är det en sådan här man ska sikta på alltså:
http://www.kjell.com/?item=50108
Ställs alltså samma krav på kontakter vare sig det är dubbelisolerad apparat eller jordad apparat?

pantern skrev:
Ok, tack. Skulle kännas vettigare med en ojordad, men de verkar bara finnas helgjutna. Är det en sådan här man ska sikta på alltså:
[länk]
Ställs alltså samma krav på kontakter vare sig det är dubbelisolerad apparat eller jordad apparat?
Om du väntar besök så sätt en sån som du länkade till:D annars sätter du en sån här: http://www.kjell.com/?item=39397&path=304000000,325000000,327000000,328500000

Ska man vara helt korrekt så ska en tvåpolig lamppropp utan jord användas:
39387.jpg
960401.jpg
Jag känner dock inte till en sådan med anslutning, så det blir i så fall att skarva ihop kabeln, eller om möjligt, ansluta den i lampan.

Annars skulle i alla fall inte jag hoppa högt om det satt en jordad lamppropp på en lampsladd.

Tack lillePer, var en sådan jag tänkte på!

Bo.Siltberg, jag skulle kunna byta hela kabeln som du föreslår, men är den dubbelisolerad eller "bara" ojordad hur vet man skillnad, om jag förstått det rätt ska kabelisoleringen typiskt vara bättre/dubbel än en ojordad kabel. Håller med om att få jag pratat med skulle hoppa högt, men borde ju vara en ganska vanlig situation som borde finnas en tydlig lösning på. (Medföljande kabel känns tjockare.)

Jag har fattat de som att ett ingrepp (inkluderat ett kontaktbyte) i en dubbelisolerad apparat ev är otillåtet om jag inte säkerställer att den uppfyller krav på dubbelisolering eller jordning. Finns det en märkning på kablar/kontakter som anger om de uppfyller kravet på dubbelisolering?

Alla mantlade kablar för starkström, inklusive lampsladden i detta exempel räknas som dubbelisolerad, likaså alla "vanliga" kapslingar som stickproppar, apparathöljen etc. Det ska alltså finnas två isolerande skikt (ledarisolering + kabelmantel/hölje), eller ett förstärkt (extra tjockt) skikt. Någon märkning brukar man inte hitta, men lampan ska ha en märkning i form av en dubbel kvadrat.

Så om du byter hela anslutningskabeln ska du bara se till att ledarna inte kan komma i kontakt med metallhöljet på lampan, men kabelns mantel får göra det.

Armaturen i detta exempel är avsedd att pluggas in i ett vanligt schukouttag. I och med att du byter anslutningskabeln så har du byggt dig en egen lampa som du inte längre har garanti på. Det finns inget förbud mot det, men det är som sagt du själv som står för att den fortfarande är säker.

Enklast i detta fallet, sett ur ett praktiskt perspektiv, är väl att byta den klippta europroppen till en jordad lamppropp. Det blir minst jobb och man slipper göra några ingrepp i armaturen där det mot all förmodan skulle kunna skapa större faror. Att byta proppen är givetvis ett formellt fel men man måste sätta gränsen någonstans för alla hårklyverier.

En annan variant är att köpa en skavsladd med klass-II-kontakter i båda ändar, klippa av den och ansluta änden med honan till en jordad lamppropp.

Lampproppen är väl godkänd för 6A om jag inte minns galet och klass-II-kontakten är godkänd för 2.5A, så det borde vara okej att göra så. Då slipper man ev. gnäll vid garantärenden om man klippt orginalkontakten.

Å andra sidan blir det rätt klumpigt att t.ex. gömma bakom armaturen.

Montera en jordat stickpropp, strider inte mot gällande lagstiftning.

Varför krångla till det???

Tack för alla svar, jag satte en förlängningskoppling och en ojordad lamppropp till slut för att minimera ingreppen. Har då, om jag förstår det rätt, formellt byggt en dubbelisolerad armatur på eget ansvar.

Köper nog en annan lampa nästa gång...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.