280 läst ·
8 svar
280 läst
8 svar
Dubbelgips istället för plywood i badrum?
Hjälp till att avsluta en dispyt. En vän till mig säger att det är okej att använda dubbelgips i badrummet, medan jag tolkar branschreglerna som att 15mm plywood bakom gipset är ett krav.
Vi förutsätter naturligtvis att väggarna är reglade med cc450, och all inredning skruvas i reglarna eller limmas på kaklet.
Vi förutsätter naturligtvis att väggarna är reglade med cc450, och all inredning skruvas i reglarna eller limmas på kaklet.
Ja dubbelgips är absolut ok att använda i badrum, man behöver då kortla bakom gipsen för alla tänkbara saker som ska skruvas fast emot kaklet på väggarna.
Därav är det enklare med konstruktionsplywood 15mm och ett lager gips för då finns det skruvanlag över allt.
Men det är många som inte sätter plywood bakom.
Därav är det enklare med konstruktionsplywood 15mm och ett lager gips för då finns det skruvanlag över allt.
Tack för svar! (Även om jag får erkänna mitt nederlag.)Frerider skrev:
Ja dubbelgips är absolut ok att använda i badrum, man behöver då kortla bakom gipsen för alla tänkbara saker som ska skruvas fast emot kaklet på väggarna.
Att bygga är ingen tävling.😉R Roroboberortot skrev:
Man utgår från gällande förutsättningar och oftast de regelverk som finns. Saker har förändrats över tid och vid renovering får man ibland vara pragmatisk och göra det som går att göra, t.ex. utifrån rimlig kostnad.
Alla våra bad/duschrum har dubbelgips. Nybygge idag hade nog blivit plyfa+gips utifrån att fästa saker på väggen, men har inte varit några problem med enbart gips då det finns bra lösningar även för det.
Från det att vi köpte första huset för 40-45 år sedan till idag är vi fått vara pragmatiska. Känslan jag har idag är att det blivit mera "teoretiskt" då många gör "googlesökningar" och svaren som man får utgår från generella regelverk, idag med AI-råd.😉
Redigerat:
Då tolkar du reglerna fel. Det finns inget krav på plywood, utan det är till och med godkänt med enkelgips.R Roroboberortot skrev:
Däremot finns det krav på att infästningar i väggen ska göras i "betong eller annan massiv konstruktion, träreglar, träkortlingar eller i konstruktion som är provad och godkänd för infästning, till exempel en skivkonstruktion."
15 mm plywood är en provad och godkänd skivkonstruktion.
Så om man väljer att strunta i plywooden får man se till att sätta kortlingar överallt där man vet att man ska skruva upp saker och det inte finns en regel på exakt rätt ställe.
Nackdelen med det är att det inte går att flytta/sätta upp nya saker i efterhand. Därför brukar man rekommendera plywood på hela väggen.
Klicka här för att svara