Är det någon därute som har byggt ett dubbelgarage och vet om kommuner kräver startmöte, tekniskt samråd eller kontrollansvarig för den delen?
Garaget är en fristående byggnad med ganska enkel konstruktion.
 
Inte här i Munkedal iallafall.
Dock utanför samlad bebyggelse.
 
  • Gilla
dimmad
  • Laddar…
Bor på detaljplanelagt område. Kanske spelar roll?
 
Ring och fråga
 
Hemmakatten
Normalt sett borde kommunen, efter det att bygglov är beviljat, kräva både KA, samråd och startbesked. Utanför detaljplanelagt område kan det vara enklare regler.
 
Inget sådant för mitt dubbelgarage byggt i Haninge kommun
 
Idag fick jag mitt bygglov beviljat! I beslutet finns angivet att jag inte behöver en KA, däremot är det krav på startbesked, teknisk samråd och konstruktionsritningar.
Känns jätteskönt att slippa anlita en KA!
 
Enligt Plan- och bygglag (2010:900) 9 kap 21,40 §§, så anses garage vara en enkel åtgärd, det vill säga relativt okomplicerade ärende, där byggherren bedöms kunna uppfylla sitt ansvar utan stöd av en kontrollansvarig.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.