Mikael_L
Ja alltså inte konservering av mat.

Jag minns att kronan hade någon slags konserveringsolja, kanske även spray.
Ja de måste ju haft en rik variation av produkter och tekniker, med tanke på alla mobförråd.

Vad har vi för alternativ idag, när man vill skydda sina verktyg och maskiner som står i den ouppvärmda friggeboden, båtmotorn som inte kommer att köras på 3 år nu osv osv

Mikael_L
Själv har jag en knippe med verktyg i metall som ligger i arbetsbilen och används väldigt sällan, och under den sämre delen av året så tenderar det att bli ganska fuktigt ibland.

Men det som får mig att kicka igång den här tråden just nu är att jag har ett reservhjul som nu snart ska återpassas till sin position på bilen = hängande under, utsatt för alla vädrets makter som vanligt väder samt bilens egentillverkade grisande utsätter reservhjulet på.
Dvs ett fantastiskt bra ställe för hjulet och samtidigt som totalt vansinnigt.
Det första för att det inte tar plats inne i bilen, och man får tag i det utan att tömma skåpet på 2 m3 prylar innan, det andra för att det alltid är grisigt som tusan samt på sikt kommer fälgen att rosta.

Jag skulle vilja skydda det mot rost, i alla fall förlänga tiden innan det börjar.

Jag har bekanta som svär vid att vapenfett är det bästa som finns för allt som ska stå stilla och rostskyddas. Jag har aldrig haft behovet själv.

Mikael_L
Reservhjulet för du kunna konservera med hålrumsvax.
Jag använder det när jag skyddar bearbetade axlar på motorer, växellådor som ska ställas undan.

Det skyddar mot rost, dock inget man vill använda på verktyg.

Däremot kan man använda wd40 eller liknande spray på verktyg, tvätta av dom med bromsrengörning och sen spraya dom och låta det torka in och sen bara torka av. Håller inte hur länge som helst men ett tag iaf.

2takts Småmotorer kan man konservera med olja, bara blanda rejält fett eller mata via insuget

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Hålrumsvax låter som något som inte bör vara så jättesvårt att få bort sen (vid behov).

En bra petroleumavfettning eller bromsrengörning så får man bort det utan att behöva bli gråhårig.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
C
Finns några påstått bra produkter, t.ex. LPS 3, men jag har haft jättesvårt att hitta något som säljs här till rimligt pris.
Så jag har kört med WD 40, den lämnar en tunn film som gör ett hyfsat jobb. Men är också rätt dyr, inte minst när man köper småförpackningarna som finns i handeln.

Mikael_L
Garderobssnickarn
I den här videon finns det lite tips:

Mikael_L
Tja, det ska nog vara mycket åtråvärt innehåll för att jag ska orka sitta över en timme framför en YT-video ...

C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, det ska nog vara mycket åtråvärt innehåll för att jag ska orka sitta över en timme framför en YT-video ...
Det relevanta partiet börjar vid 11:05 - han rekommenderar LPS 3 som jag nämnde ovan, men han bekräftar också att det är nästan omöjligt att få tag på.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Den konsveringsspray från Biltema som tipsas om, länken funkar inte.
Men det kan ev vara denna, eller att den åtminstone är liknande.
Jag brukar använda den, tror jag att det är i alla fall, på exempelvis vedklyven som bara är halvskyddad i en rätt luftig vedbod. Upplever att den klarar vintervilan bra men vet givetvis inte om det kanske gått lika bra utan spray.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.