1 427 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Dubbelfråga måla fasad/ annorlunda panel
Go kväll!
Vi behöver byta ut nån enstaka panel som ruttnat i nederdel. Kollat runt på byggvaruhusens hemsidor men hittar ingen panel som våran. Panelen ser ut som en falsad panel men den ser likadan ut på bägge sidor. Alltså likadant fasad på höger/vänster sida. Den är uppsatt som en lockpanel med den falsade panelen ytterst. Var kan man hitta det? Eller måste det special beställas?
Nu till måleriet då! Fasaden är målad med alcro bestå för en sisådär 11 år sedan. Det har släppt lite färg på några få ställen samt i glipan som blir på lockpanelen. Men i övrigt ser den bra ut. Har testat att skrapa, men det sitter som berget förutom de tidigare nämda ställena.
Måste man grund måla allt? Även det som sitter som berget vilket är typ 70% av panelen.
Jag tänkte som så att skapa loss allt sprucket/dåligt/löst samt olja och grundmåla det sen täckfärg. Men gå på med bara täckfärg direkt på det andra som ser bra ut. Eventuellt rugga upp ytan lite lätt med sandpapper. Skulle det funka eller är det bara att snällt grundmåla allt?
Pratade lite med en på färgbutiken och hon sa att man helst ska grundmåla allt men att det ska funka om färgen sitter bra. Hade ju varit skönt att slippa måla allt så mycket! Tack på förhand!
Vi behöver byta ut nån enstaka panel som ruttnat i nederdel. Kollat runt på byggvaruhusens hemsidor men hittar ingen panel som våran. Panelen ser ut som en falsad panel men den ser likadan ut på bägge sidor. Alltså likadant fasad på höger/vänster sida. Den är uppsatt som en lockpanel med den falsade panelen ytterst. Var kan man hitta det? Eller måste det special beställas?
Nu till måleriet då! Fasaden är målad med alcro bestå för en sisådär 11 år sedan. Det har släppt lite färg på några få ställen samt i glipan som blir på lockpanelen. Men i övrigt ser den bra ut. Har testat att skrapa, men det sitter som berget förutom de tidigare nämda ställena.
Måste man grund måla allt? Även det som sitter som berget vilket är typ 70% av panelen.
Jag tänkte som så att skapa loss allt sprucket/dåligt/löst samt olja och grundmåla det sen täckfärg. Men gå på med bara täckfärg direkt på det andra som ser bra ut. Eventuellt rugga upp ytan lite lätt med sandpapper. Skulle det funka eller är det bara att snällt grundmåla allt?
Pratade lite med en på färgbutiken och hon sa att man helst ska grundmåla allt men att det ska funka om färgen sitter bra. Hade ju varit skönt att slippa måla allt så mycket! Tack på förhand!
Nej, man ska inte grundmåla allt. Grundmåla nya brädor du sätter upp. Har du redan färg på som sitter fast så målar du täckfärg två gånger. Klart.
Märkligt råd från färghandlaren.
Målar själv huset just nu fast med Stugfärg istället för Bestå, samma principer gäller för båda sorterna.
Tvättar med alkaliskt rengöringsmedel mha borste.
Spolar av med högtryck för att få bort allt tvättmedel (ej hårt med vatten mot fasaden).
Låter torka och målar därefter.
Märkligt råd från färghandlaren.
Målar själv huset just nu fast med Stugfärg istället för Bestå, samma principer gäller för båda sorterna.
Tvättar med alkaliskt rengöringsmedel mha borste.
Spolar av med högtryck för att få bort allt tvättmedel (ej hårt med vatten mot fasaden).
Låter torka och målar därefter.
Ja men vad bra! Skönt att slippa en strykning i alla fall!
Klicka här för att svara