Precis fått min lägenhet och påbörjat renovering. Men till vardagsrummet finns en knapp men för två lampor.
Men finns bara en lampa i taket.

Är den kopplad till två saker eller en sak? Tre kablar. Bifogar bild.
 
  • Tvåknappsbrytare monterad i väggen med tre synliga kablar och en hand som pekar mot brytaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takanslutning med tre kablar (blå, gul och vit) i en nyrenoverad lägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är förmodligen en kronströmbrytare så att du kan tända halva taklampan i taget.

Inte tillåtet att byta till enkeluttag själv utan reglerna säger att du behöver anlita elektriker.

Om du tänker byta ändå bör du koppla loss och kontinuitetsmäta mot det som kommer ut i taket och sen kan du sätta ubåt eller wago 221 eller liknande på den ledare som blir över.
 
Hur ser lamputtaget ut?
Vad har den blå ledaren för funktion?
är det neutral ?
Vad är de andra ledarna?
Utan att veta detta kan jag inte ge dig ett svar
 
U Uffe A skrev:
Hur ser lamputtaget ut?
Vad har den blå ledaren för funktion?
är det neutral ?
Vad är de andra ledarna?
Utan att veta detta kan jag inte ge dig ett svar
Om den går till strömställaren är det troligtvis inte N, säkerligen tändtråd
 
Kollar kontakten imorgon och återkommer.
 
J J-banan skrev:
Om den går till strömställaren är det troligtvis inte N, säkerligen tändtråd
Är du säker på att det är en tändtråd? 😎
 
U Uffe A skrev:
Är du säker på att det är en tändtråd? 😎
Det är iaf inte nolla om man inte har avsikt att styra säkringen med strömställaren😂
 
  • Haha
Svante Svenson
  • Laddar…
Elektrisk kabelinstallation synlig i ett hål i taket, med flera färgade kablar och en röd skruvplint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk kopplingsdosa med synliga kablar i vägg, några har röda kopplingsmuttrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U Uffe A skrev:
Är du säker på att det är en tändtråd? 😎
Du kanske hade rätt iaf😂
 
Mest troligt har du vit fasledare, svart neutral och gul resp blå tändtråd. Du kan alltså använda antingen den gula eller den blå tråden till din nya strömbrytare.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Mest troligt har du vit fasledare, svart neutral och gul resp blå tändtråd. Du kan alltså använda antingen den gula eller den blå tråden till din nya strömbrytare.
Eller svart fas, vit N. Men istället för spekulera så mät med spänningsprovare
 
J J-banan skrev:
Eller svart fas, vit N. Men istället för spekulera så mät med spänningsprovare
Ja, den möjligheten finns naturligtvis men sannolikheten är trots allt ganska liten att strömbrytaren sitter på nollan. Risken är dock inte noll, det var därför jag skrev "mest troligt".
 
Ska inte lägga till en strömbrytare. Jag vill/ undrar om det går ändra till en brytare än två som sitter nu.
 
J jonaslatt skrev:
Ska inte lägga till en strömbrytare. Jag vill/ undrar om det går ändra till en brytare än två som sitter nu.
Inga problem, bara parkera ena tändtråden, gul eller blå. Men så du vet är uttaget ojordat
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.