Jag har en dubbelbrytare enligt bilden.
Jag vill dock ta bort den ena brytaren då den styr ett vägguttag på utsidan som alltid ska vara strömsatt så dessa tänkte jag skarva ihop. Men den högra brytaren styr ett par spottar i fönstret och den går även att dimra när jag håller inne knappen.
Fråga: Vad behöver jag köpa för att skapa en singelbrytare med dimmer som man håller inne för att dimra?
Dubbelbrytare från Schneider Electric, modell WDE008217, med två vita knappar för infälld montering enligt bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enligt Svensk standard så ska uttag på veranda, balkong etc styras på något sätt inomhus, t.ex en strömbrytare. Det är dock ingen säkerhetsregel, utan det är mer vad man förväntar sig ska finnas i en Svenskt hem som byggts/renoverats på senare tid.

Om du ändå vill byta, så ska du ha en Schneider Electric Exxact trapp. Om det inte följer med en fjäder så kan du flytta över fjädern från din gamla.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Ja jag förstår hur du tänker. Grejen är att uttaget sitter upp under takfoten och strömsätter en övervakningskamera och ibland råkar någon slå av den då och då.

Alternativet skulle kunna vara att jag låter brytaren sitta som den är men att jag bakom lägger tändtråden till uttaget på fasen konstant?

Hur kommer det sig då att detta uttag då var styrt från början? Det faller ju inte in under denna regel.

De var en balkong där innan men elektrikern flyttade upp det när vi byggd bort balkongen

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.