1 703 läst ·
23 svar
2k läst
23 svar
Droppslang för först många små rabatter och sen gräsmatta
Nu fungerar systemet utan läckor trycksatt! Var en för hårt dragen koppling som orsakade gårdagens läcka vid smartdatorn.
Gardenas plastmuttrar med o-ring kräver mycket lösare dragningen än metall verkar det som.
Foto kommer senare.
Gardenas plastmuttrar med o-ring kräver mycket lösare dragningen än metall verkar det som.
Foto kommer senare.
Prova att inte vattna och se vad som händer. Skulle tro att det mesta klarar sig alldeles utmärkt.K Kird3rf skrev:
Jag vattnar inte gräsmattan heller, har inget behov av konstant grön gräsmatta. Den återhämtar sig när det kommer regn om den blivit lite torr.
Följer tråden då vi har en växtfanatiker här hemma som knappt vill resa iväg för att odlingen riskerar att dö.
Tänker mig dock att jag inte vill bygga utifrån inkommande vatten utan istället med regnvatten från ibc-tankar och pump.
Tänker mig dock att jag inte vill bygga utifrån inkommande vatten utan istället med regnvatten från ibc-tankar och pump.
Ja det vill jag också ha, bevattning av odlingsland från stor tank med regnvatten. Men hur löser man översvämningsskydd på en IBC-tank?G g.kraft skrev:
Till krukorna har jag solcellspump med droppmunstycken som hämtar vatten från en regntunna.
Jag tänkte bara fästa en slang högt upp i IBC och leda ner den i befintliga rör som går till stenkistan. Så rinner det bara ner som idag, när tanken är full. Går ju även om tanken är nergrävd bara toppen är över stenkistan, vilket den bör vara.Mathildatiger skrev:
Produkter som diskuteras: "stenkistan"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Många regnvattensamlare mot stuprör har överfyllnadsskydd.Mathildatiger skrev:
https://regnvattentunna.se/sa-leder-du-vatten-fran-stuproret/
Alt 1Mathildatiger skrev:
Borra ett hål en bit från toppen på tanken som överfyllnadsskydd
alt 2
Fäst en t-koppling där ena delen går till bevattning och den andra till ett rör som sticker upp till önskad höjd för överfyllnadsskyddet och på det röret sittet en slang.
I båda fallen drar du hellre ut slangen en bit från huset, förslagsvis in undet några fruktträd etc men det ör inga större problem att leda ut det från tomten.
Man kan också sätta dubbla höjder så man har en som går ut i trädgården och nästa också ut i trädgården eller ner i stupröret.
Sen kan du köpa färdiga lösningar med en ventil på stupröret.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden