1 627 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Droppar från elpatron i acktank?
Hej!
Upptäckte idag att första ackumulatortanken av fyra verkar ha ett dropp som pågått under längre tid. Det kommer från där elpatronen sitter. Elpatronen har mig veterligen aldrig använts, anläggningen gick i drift 2007 och jag har bott här sedan 2014. Det är vedeldningspanna.
Vad kan och bör man göra?
Se foto.
Upptäckte idag att första ackumulatortanken av fyra verkar ha ett dropp som pågått under längre tid. Det kommer från där elpatronen sitter. Elpatronen har mig veterligen aldrig använts, anläggningen gick i drift 2007 och jag har bott här sedan 2014. Det är vedeldningspanna.
Vad kan och bör man göra?
Se foto.
Ser nu att det är likadant på ovansidan av tanken.
Är det rimligt att tre packningar på samma tank läcker när de tre andra tankarna håller tätt?
Se bild.
Är det rimligt att tre packningar på samma tank läcker när de tre andra tankarna håller tätt?
Se bild.
Tveksamt om det kommer från patronen , svårt att se
Stäng av strömmen till patronen ( säkringar/strömbrytare ) dra vredet rakt ut , lossa dom två skruvarna på locket , innanför sitter termostat och överhettningsskydd , då kan du lysa in och se om det läcker från någon EL-spiral ( inget ovanligt ) ,
Eftersom du inte använder den kan du ta bort hela höljet , sitter 2 skruv som klämmer fast mot EL-patronen , lossa lite och vrid hela paketet så lossnar det
Patronen kan vara ansluten med muttrar men tror att det är med flatstiftskontakter
Stäng av strömmen till patronen ( säkringar/strömbrytare ) dra vredet rakt ut , lossa dom två skruvarna på locket , innanför sitter termostat och överhettningsskydd , då kan du lysa in och se om det läcker från någon EL-spiral ( inget ovanligt ) ,
Eftersom du inte använder den kan du ta bort hela höljet , sitter 2 skruv som klämmer fast mot EL-patronen , lossa lite och vrid hela paketet så lossnar det
Patronen kan vara ansluten med muttrar men tror att det är med flatstiftskontakter
ser ut som det läcker från vredet till blandningsventilen för varmvatten
troligen en sådan
https://www.lksystems.se/sv/produkt...tilkombinationer/lk-548-aquakit_77747348.aspx
finns rep. sats till blandningsventilen
https://www.lksystems.se/sv/produkt...ervdelar/lk-683-reservdelssats-_77747372.aspx
troligen en sådan
https://www.lksystems.se/sv/produkt...tilkombinationer/lk-548-aquakit_77747348.aspx
finns rep. sats till blandningsventilen
https://www.lksystems.se/sv/produkt...ervdelar/lk-683-reservdelssats-_77747372.aspx
Klicka här för att svara