Det är en fråga om han vill förstå för just på den punkten finns det väldigt klara besked, både från elsäkerhetsverket, EIO, under utbildningen osv osv. Men som andra sagt, polisanmäl och gå hela vägen för att få saker riktiga samt att i bästa fall så ska det inte behöva hända samma sak för andra.

En annan sak, byggaren som gjorde elen ska även ha godkänd utbildning och intyg av det från ECY vilket visar att utbildningen är slutförd och att lärlingstid är gjord på korrekt sätt, sen är det några år i yrket man ska ha för att jobba på egen hand också.....om nu dom skulle få till det med behörigheten vill säga....man vet ju inte med en del personer.

Lycka till och lyssna noggrant på vad dom nuvarande elkillarna säger och tycker.

Redigerat:
Mikael_L
Glufsglufs skrev:
En annan sak, byggaren som gjorde elen ska även ha godkänd utbildning och intyg av det från ECY vilket visar att utbildningen är slutförd och att lärlingstid är gjord på korrekt sätt, sen är det några år i yrket man ska ha för att jobba på egen hand också.....om nu dom skulle få till det med behörigheten vill säga...
Näääaaeee ,nä så är det ju inte ...
Inget lagkrav.
Däremot vill säkert ECY och eio och andra starka lobbyorganisationer att det krävs, och kanske kräver det av sina medlemsanslutna företag.
Men det är ju inget krav i lagens mening och därmed kan man göra på andra sätt.

Mikael_L skrev:
Näääaaeee ,nä så är det ju inte ...
Inget lagkrav.
Däremot vill säkert ECY och eio och andra starka lobbyorganisationer att det krävs, och kanske kräver det av sina medlemsanslutna företag.
Men det är ju inget krav i lagens mening och därmed kan man göra på andra sätt.
Ja, så kan det mycket väl vara och jag tror t o m facket blandar sig i för när jag var lärling så snackade dom om ett antal års erfarenhet innan dom kastade ut killarna på ensamjobb...men nu blev det lite OT.

Mikael_L
Japp OT blev det.
Och i dagens verklighet är det nog för det mesta precis som du skriver Glufsglufs, inga eller åtminstone få elfirmor vill anställa elektriker som inte har det grundläggande utbildningspaket och lärlingstiden som ingår i "den vanliga vägen in i yrket".
Och jag ser inga fel med det, det är väl jättebra att det finns allt färre elektriker ute och kopplar på fältet med undermålig utbildning.

Men till TS tänkte jag så här. En anmälan till elsäkerhetsverket och ev polisanmälan och ev utredningar kring detta kan ju vara bra för er som kommande fastighetsägare.
Säg att era nya elektriker inte råkar hitta riktigt alla fel som begåtts. Är det då något som upptäcks om flera år har ni ju papper som visar hur den här marodören gått fram i erat hus, och alla ev misstankar om att det är något ni själva gjort borde strykas omedelbart.

Jag tycker det är bra om det blir anmälningar och utredningar, av flera skäl, men detta kan vara ett.

Det spelar ingen roll att det är OT för min del! Jag lär mig så mycket om hur vi ska tacka detta.

Isabel>Skall förtydliga mig lite...
Jag tror att det är bra om elsäkerhetsverket berättar exakt vilka lagar och förordningar som idioten brutit mot för polisen och åklagare. Risken är nog rätt stor annars att det inte blir något åtal alls eftersom det dels är lite ovanligt och dels kräver en del kunskap om starkströmsföreskrifterna.

Som jag ser det är det så många brott mot föreskrifterna så att elsäkerhetsverket bör vara mycket intresserade av att se till att de ansvariga polisanmäls. Diskussionens sista sida övertygar mig även om att den behörige på den elfirman nog inte skall vara behörig alls men utgår från att elsäkerhetsverket tagit hand om det.

Det som gör det hela till ett intressant fall är att med kännbara straff så kanske man kan få diverse småskuttare att ge tusan i att göra elinstallationer som de inte har behörighet för och det tjänar alla på.

Sen finns det ju massmedia med om intresset för att polisanmäla idioten är svagt, med diverse påtryckningar därifrån så lär det hända saker.

/Kent

En fråga bara : Om man vill varna andra för människor/företag som varit inblanade i sådant här fusk ...för att inte bli åtalad själv ... hur mycket får man skriva på forumet ... tänkte på namn på företag t.ex. ?
Man vill ju inte att andra ska råka ut för sådana företag !

På forumet gäller forumets regler.

Lägg upp din egen site/blog, och du kan skriva nästan vad du vill, så länge som du inte nämner direkta personuppgifter.

Om du dessutom är noga med att aldrig säga direkt att "så här är det" utan istället använder formuleringar i stil med "det är min åsikt att det är så här", "jag anser att det är så här" eller "jag tycker att det är så här", då uttrycker du bara en personlig åsikt, och kommer undan med praktiskt taget vad som helst. Du kan till exempel knappast bli fälld för förtal för att du talar om vad du själv tycker. Att kalla någon för "bedragare" är känsligt, men att säga "jag anser att det här är bedrägeri" är det inte.

Klarare?

Klarare ja, tack !

Vi har även hört med forumet och vi kommer skriva / varna om dessa i vårt tyckte bedragare !!

Om någon vill bygga ett hus i Örebro ( med omnejd ) bör dom ta en annan byggare !!

pallec skrev:
Klarare ja, tack !

Vi har även hört med forumet och vi kommer skriva / varna om dessa i vårt tyckte bedragare !!

Om någon vill bygga ett hus i Örebro ( med omnejd ) bör dom ta en annan byggare !!
Rättare sagt ett annat husleverantör,för Borohus har ju visat att de inte har någon vilja att ha nöjda kunder.

Isabel - har du någon koll på när Fuskbyggarna kommer med erat fall?

timmelstad skrev:
Isabel - har du någon koll på när Fuskbyggarna kommer med erat fall?
Man måste ju söka sig dit och det har vi inte gjort. Vi tog kontakt med dem förra säsongen men då hade de ju redan spelat in avsnitten.

Tror inte att de skulle ta upp vårt fall,då vi bara vill att alla vet vem denna fuskbyggare är. Vi vill inte att de fixar något av felen.

Vill också säga att vi har hittat en massa fel än de jag skrev först. Elkillarna hittade en bit kabel som var helt svart eftersom det hade brunnit där,så de var överraskade att huset inte brunnit ner.

Redigerat:
Ohhh... jag uppfattade det som att ni skulle vara med i nästa säsong, men jag läste ikapp mig på hela tråden så kanske läste lite fort :D

Elproblemen i ert fall är verkligen inte att leka med, låter ju som att ALLT måste göras om helt och hållet för att vara på säkra sidan...

timmelstad skrev:
Ohhh... jag uppfattade det som att ni skulle vara med i nästa säsong, men jag läste ikapp mig på hela tråden så kanske läste lite fort :D

Elproblemen i ert fall är verkligen inte att leka med, låter ju som att ALLT måste göras om helt och hållet för att vara på säkra sidan...
När jag kontaktade produktionsbolaget förra säsongen så sa de att vi skulle kunna få vara med denna säsong med vi sökte aldrig ;-) Fick rådet att inte göra det.

Ja,allt måste göras om med ele för de har hela tiden bara hittat mer fel men elektrikerna har bara kunnat göra om nedevåningen då fuskbyggaren skickade ett sms till elektrikerna om att han inte orkade betala för deras arbete och att de inte hade något med vårt hus att göra och så stack byggaren på 2 månaderssemester.
Ska uppdatera med nya bilder lite senare,vårt hus är rena rama skämtet! Och Borohus försäljare har hela tiden mage att säga att vårt hus är fint och bra byggt!

Just det igår regnade det som sjutton och ena väggen i vår dotters rum började läcka,antar att detta är standarden för ett Borohus........

Isabel76 skrev:
Man måste ju söka sig dit och det har vi inte gjort. Vi tog kontakt med dem förra säsongen men då hade de ju redan spelat in avsnitten.

Tror inte att de skulle ta upp vårt fall,då vi bara vill att alla vet vem denna fuskbyggare är. Vi vill inte att de fixar något av felen.

Vill också säga att vi har hittat en massa fel än de jag skrev först. Elkillarna hittade en bit kabel som var helt svart eftersom det hade brunnit där,så de var överraskade att huset inte brunnit ner.
Nu gör ju inte fuskbyggarna om nånting, inte hittills iaf, utan TV4 står ju för det. Så det vore ju nästan dumt att inte söka, chansen finns ju att få felen fixade gratis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.