67 473 läst ·
278 svar
67k läst
278 svar
Drömhuset har blivit rena rama mardrömmen! Snälla,vad kan vi mer göra?
Alla kan göra fel. Det kan handla om oförstånd, slarv, medvetet fusk, etc men skillnaden mellan en seriös aktör och en "fuskbyggare" är att den som är seriös inser problemet och visar en uppriktig vilja att åtgärda saken och i slutänden ser till att kunden blir nöjd. Jag har inga större problem med att saker kan gå snett, det händer i alla branscher, och orsaken är egentligen inte särskilt intressant för mig som kund.Isabel76 skrev:Precis så håller denna entreprenör på, och nu så säger han att badrummen är gjorda av en behörig firma men han vill inte säga vad firman heter.....
Entreprenören ska betala åtgärderna MEN han har inte betalat till elektrikerna som ska åtgärda resten av fel. Alla som varit inblandade har krävt förskottsbetalning av byggaren eftersom de vet av vilket virke han är gjord av.
Det som jag har svårt att köpa är hur man som entreprenörer/hantverkare, trots opartiska besiktningar, byggregler/normer och avtal, helt enkelt inte tar sitt ansvar och ser till att kunden får det som man rimligen ska kunna begära. Jag tror inte en sekund på att den ansvarige entreprenören/hantverkaren inte begriper att det är felaktigt utfört eller att det finns ett problem, en av våra besiktningsmän konstaterade krasst att det räcker att var hjälpligt läskunnig för att på några minuter sätta sig in i vilka regler som gäller. Detsamma gäller om man skrivit avtal baserat på ABS 05/09, det är inte särskilt svårbegripligt att läsa igenom vad man egentligen har förbundit sig till när man skrev på det avtalet.
Det jag kan tycka är mest frustrerande är precis som ni skriver den totala bristen på ansvar för saker som gått snett och den kompakta oviljan att lösa problemen och att inget händer. Jag tycker att faktiskt att det är lite förvånande att Borohus inte engagerar sig mer för att se till att ni får ett beboligt hus och att inte Borohus i vårt fall följt upp våra problem och ställt krav på deras egen säljare och sett till att han sköter sig och levererar det man rimligen kan förvänta sig när han som som sidoverksamhet tar på sig "totalentreprenader" för de hus han också säljer. I slutänden faller det ändå oundvikligen tillbaka på Borohus, oavsett var dett gått snett, även om Borohus i bägge våra fall inte är strikt juridiskt ansvariga.
Som jag skrivit tidigare är det en balansering mellan att påpeka fel själv och få utökad undersökningsplikt eller att vara ovetande och få problem men att dessa täcks av försäkring.
För allt vad ni gör. Bryt inte kontraktet med entreprenören. Det blir väldigt väldigt dyrt för er.
Att "godkända" installatörer kommer in och gör saker har vi också varit med om. Då vi ringde firman det gällde hade de aldrig hört talas om personen som påstods jobba för dem.
Fortsätt kämpa!
För allt vad ni gör. Bryt inte kontraktet med entreprenören. Det blir väldigt väldigt dyrt för er.
Att "godkända" installatörer kommer in och gör saker har vi också varit med om. Då vi ringde firman det gällde hade de aldrig hört talas om personen som påstods jobba för dem.
Fortsätt kämpa!
Men vad kan man egentligen mer göra?magnus1 skrev:Som jag skrivit tidigare är det en balansering mellan att påpeka fel själv och få utökad undersökningsplikt eller att vara ovetande och få problem men att dessa täcks av försäkring.
Fortsätt kämpa!
Byggaren är ju inte sant! För en timme sedan ringde eletrikern som åtgärdat alla farliga fel och sa till oss att byggaren har återigen dragit el inne i vårt badrum trots att han inte är behörig och att han inte fick göra något annat än att riva kakel och klinker.
Blir så himla trött!
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Fattar jag rätt?
Fuskbyggaren har alltså släppts in i huset för att utföra rivningsarbeten, och återigen lekt "lille elektrikern"?
Fuskbyggaren har alltså släppts in i huset för att utföra rivningsarbeten, och återigen lekt "lille elektrikern"?
Fy, va hemskt!!! Vi lider med er!
Denna hustillverkare skippar vi direkt för våra framtida planer på nybygge!
Tänker på er...
Denna hustillverkare skippar vi direkt för våra framtida planer på nybygge!
Tänker på er...
Se bara till att hustillverkaren är med organisationen för trähustillverkare, Borohus är inte med i den och därför kommer de undan ganska lätt. Hade Borohus varit med i organisationen så skulle organisationen uteslutit Borohus för detta.danielssons skrev:
Isabel>Är rätt nyfiken på hur det går med polisanmälan etc där så du får mer än gärna rapportera.
Tror förresten att du får lättare att få igenom den om du rådfrågar elsäkerhetsverket lite. Det sista man vill är att polisen bara avskriver det när det nu finns hur mycket bevis och vittnen som helst. Sen tycker jag att det behövs rättsfall rörande sådant som faktiskt är att utsätta andra för livsfara.
/Kent
Tror förresten att du får lättare att få igenom den om du rådfrågar elsäkerhetsverket lite. Det sista man vill är att polisen bara avskriver det när det nu finns hur mycket bevis och vittnen som helst. Sen tycker jag att det behövs rättsfall rörande sådant som faktiskt är att utsätta andra för livsfara.
/Kent
Hej!snickarboden skrev:Isabel>Är rätt nyfiken på hur det går med polisanmälan etc där så du får mer än gärna rapportera.
/Kent
Vi har haft kontakt med elsäkerhetsverket som säger att vi måste polisanmäla,men det hela är lite mer invecklat då byggaren lämnat in intyg från en behörig elfirma men det hela har visat sig vara falskt.....
Så the show goes on!
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Om intyget är falskt så blir det ju desto fler möjliga åtalspunkter. Det här senaste tilltaget är ju tydligen både brott mot elinstallationslagen, men även ren skadegörelse. De var i huset för att riva i badrummet, och passar på att göra åverkan på elsystemet. Eller var ingreppet på elen inom "rivningsområdet"?
När det gäller det elektriska så ska den som har behörighet vara anställd på den firma som utför eljobben, alla andra varianter är fel.
Åh nej! Elen ska en behörig elektriker göra,elektrikern blev utsedd av besiktningsmannen då vi hade allvarliga fel som var tvungna att åtgärdas redan under besiktningen.hempularen skrev:Om intyget är falskt så blir det ju desto fler möjliga åtalspunkter. Det här senaste tilltaget är ju tydligen både brott mot elinstallationslagen, men även ren skadegörelse. De var i huset för att riva i badrummet, och passar på att göra åverkan på elsystemet. Eller var ingreppet på elen inom "rivningsområdet"?
Byggaren skulle bara riva ner kakel och klinker och ta bort badrumsmöbler.
Elsäkerhetsverket har tagit hand om byggarens elkompis,då kompisen faktiskt är behörig men han har erkänt för både oss och besiktningsmän att han bara kopplat ihop huset med Eons nät. Sen hade kompisen utfärdat intyget som skickades till besiktngsmannen för att visa att en elbesiktning inte behövdes, på intyget står det bl a att elfirman har gjort eljobb i vårt garage.... det är bara en sak som fattas nämligen garaget. Vi har ju ingen garage
Jo,byggaren har gjort eljobben men han är inte anställd av firman som utfärdade intyget utan de är kompisar.Glufsglufs skrev:
Elsäkerhetsverket har varit i kontakt med firman och det verkar som om att elektrikern där inte förstår de regler som finns i Sverige.