Sverige behöver nya lagar som ska förbjuda sådana bolag lura människor! Sådana här amatörer sabbar byggbranschens rykte och ska inte finnas på marknaden!

Berne Persson skrev:
Sverige behöver nya lagar som ska förbjuda sådana bolag lura människor! Sådana här amatörer sabbar byggbranschens rykte och ska inte finnas på marknaden!
Det finns lagar, och eftersom entreprenören inte följt de lagar som finns idag, så hade det knappast hjälpt med fler lagar...

Problemet är att det är assvårt att komma åt dessa personer. Det enda man kan vara glad åt är väl att husfirman knappast kommer låta entreprenören bygga fler av deras hus.

Berne Persson skrev:
Håller med att dessa personer förstör mycket för riktiga och ärliga personer i branschen!

Gladh skrev:
Det finns lagar, och eftersom entreprenören inte följt de lagar som finns idag, så hade det knappast hjälpt med fler lagar...

Problemet är att det är assvårt att komma åt dessa personer. Det enda man kan vara glad åt är väl att husfirman knappast kommer låta entreprenören bygga fler av deras hus.
Det får vi hoppas!

Det som jag finner aningen märkligt är att så många köpare är så godtrogna. tex då man ser på "Fuskbygget" så litar många köpare på säljares och entreprenörerers rekommendationer, utan att ens kolla upp referenserna.

AndersG skrev:
Det som jag finner aningen märkligt är att så många köpare är så godtrogna. tex då man ser på "Fuskbygget" så litar många köpare på säljares och entreprenörerers rekommendationer, utan att ens kolla upp referenserna.
Vi är ett sådant typiskt exempel, tyvärr! Vi trodde inte att människor medvetet kan skada andra och förstöra deras liv bara p.g.a. pengar. Vi har kollat upp referenserna men det har visat sig att andra inte brukar berätta om negativa erfarenheter direkt utan det fick vi höra av samma personer efter att vi har köpt vårt hus. Nu har samma personer fått problem med samma företag.
http://www.byggahus.se/forum/juridi...etaget-vill-inte-ta-sitt-ansvar-se-video.html

Redigerat:
Det jag inte riktigt förstår är hur alla inbyggda fel uppkommer på ett borohus för iaf förr så var det mesta fördraget i blocken och det som inte var det var på den nivån att en hempulare kunde fixat det själv.
Vad gäller VVS så var det alltid RiR PEXoch dessa kan man ju inte skarva i en vägg så vad dom lyckas med i ert hus är för mig obegripligt :(

En liten uppdatering:

Borohus har inte tagit på sig några kostnader!! Återförsäljaren ville få oss att tro det men det är hans företag(alltså återförsäljarens) som tar på sig kostnaderna OM entreprenören inte betalar.

Vår jurist har nu talat med alla 3 besiktningsmän som varit med om den särskilda besiktningen och alla tre säger att vi inte kan bo i huset när tak och väggar måste slås upp. Men allt kommer att gå på försäkring,vilken vet vi ännu inte. Vi får se vad GARBO säger nästa vecka.

Följer erat öde med stor spänning (och önskan om ett lyckligt slut för er) eftersom vi själva ska beställa ett Uppland av Borohus, fast av Gbg-kontoret. Skönt att ha läst att BH backat upp er.
Önskar er all lycka...

Ok kanske dags för en liten uppdatering.

Badrummet på övervåningen vars fondväg hade en läcka revs idag. Kakel,klinker och möbler togs bort. Elen är fortfarande inte som den ska eftersom de riktiga lektrikerna fick avbbryta det hela då det hela tiden hittades fel, men de kommer tillbaka snart för att fixa allt.

Till er som svarat i tråden och som också drabbats av fuskbyggare vill jag ställa några frågor.
Hur går det för er?
Hur har ni orkat? Vår fuskbyggare kommer med argument hela jäkla tiden trots att besiktningsmän och andra kunniga har sagt att elen,rör och vvs är inte bra utfört.

Jag känner att jag inte orkar längre med "nöten" han fattar inte vad han gjort, han tror sig vara Sveriges bästa byggare och han har inte gjort något fel att andra in branschen sagt annorlunda det kommer inte in i hans tröga hjärna.

Trots att vi har en jurist så känner jag mig så maktlös av att vi inte kan sätta dig honom. Känns att byggaren kommer att fortsätta hålla på så här,ingen kan ju stoppa honom.
Huset som han byggde efter oss i länet har omfattande elfel,alltså så finns det hus därute som han byggt med farliga elfel och vi kan inte göra ett jäkla ting.

byggmadame skrev:
Följer erat öde med stor spänning (och önskan om ett lyckligt slut för er) eftersom vi själva ska beställa ett Uppland av Borohus, fast av Gbg-kontoret. Skönt att ha läst att BH backat upp er.
Önskar er all lycka...
Alltså Borohus central ÄR bra, de försökte hjälpa oss MEN ägaren till Borohus och hans son kom hem till oss och ville se huset.
Först sa han att det inte alls såg så farligt ut...... tyckte lite att vi var gnälliga fram tills han fick se att vi hade en särskild besiktning där det hittades allvarliga fel. Hans återförsäljare hade nämligen inte skickat vidare protokollet till huvudkontoret.
Herr N (Borohus ägare) fick med sig besiktningspapper som han skulle läsa på vägen hem och han skulle sedan återkomma till vår jurist.
Nästa dag ringde han vår jurist och sa att Borohus inte hade gjort några fel och den ansvarige är byggaren, vilket är mycket riktigt MEN det var faktiskt Borohus som rekommenderade denna byggare och även sa att det var han som skulle bygga Borohusen i vårt län.
Välj Borohus om du vill men kom ihåg att du tar den byggare de rekommenderar och det går snett så kommer Borohus INTE att göra ett dugg för er.

Redigerat:
Det verkar som att vi behöver en åtstramning inom denna bransch, det tjänar de som är riktiga hantverkare på.

De ska inte vara tillåtet att överhuvudtaget få vistas på en byggnadsplats om man inte är en auktoriserad fackman (brottsigt med vite).

Samt att vid samtliga husköp går staten in som mellanhand och finansierar bygget mot bankgaranti (samt att banken och du inte har någon skyldighet att betala ut förrän huset genomgått en slutbesiktning och åtgärdade fel), tänk vad kul det hade blivit för entrepenören om han då klantar till sig på detta sätt,

Då kan inte de byggare som systematiskt lurar husköpare längre vara verksama på marknaden och de som är klantskallar får helt enkelt byta bana efter första konkurs.

Inte tjänar staten några pengar på krossade familjeekonomier.

Isabel76 skrev:
Till er som svarat i tråden och som också drabbats av fuskbyggare vill jag ställa några frågor.
Hur går det för er?
Hur har ni orkat? Vår fuskbyggare kommer med argument hela jäkla tiden trots att besiktningsmän och andra kunniga har sagt att elen,rör och vvs är inte bra utfört.

Jag känner att jag inte orkar längre med "nöten" han fattar inte vad han gjort, han tror sig vara Sveriges bästa byggare och han har inte gjort något fel att andra in branschen sagt annorlunda det kommer inte in i hans tröga hjärna.

Trots att vi har en jurist så känner jag mig så maktlös av att vi inte kan sätta dig honom. Känns att byggaren kommer att fortsätta hålla på så här,ingen kan ju stoppa honom.
Känner precis igen de ni beskriver. Jag vet inte hur många mer eller mindre absurda argument vi hört under och efter byggtiden för varför inget är fel. Antingen tror de att på allvar vi är kompletta idioter eller så har de på fullaste allvar ingen koll på hur man bygger ett hus och vilka regler som gäller. Seriöst vet jag inte vad som är värst.:O

Det spelar ingen som helst roll hur många besiktningar som gjorts och vad avtalet/lagen säger, det finns ingen vilja att åtgärda konstaterade fel utan krångel. Att blanda in advokat verkade i alla fall tillfälligt ha gett en viss effekt. Vi väntar fortfarande mer än 6 månader efter tvåårsbesiktningen att det ska börja hända saker men jag vet inte om entreprenören går och tror att felen försvinner om han håller sig undan tillräckligt länge. För att vi skulle låta honom slippa undan bara för att han skiter i att göra något borde han rimligtvis ha lärt sig vid det här laget att det händer inte.

För vår del är det väldigt enkelt varför vi fortfarande orkar krångla med entreprenören. Vi har svart på vitt vad som är fel och att det ska åtgärdas och innan det är gjort och vi är nöjda så kommer vi inte att ge oss. Sen måste rimligtvis entreprenören tycka att det inte är värt att fixa de konstaterade felen utan det är "billigare" att vi är missnöjda och han slipper göra något. Sen att vi inte direkt blir nöjdare ju längre tiden går utan att felen fixas till och att vi troligen inte direkt ger entreprenören översvallande bra rekommendationer om någon råkar fråga verkar inte spela någon större roll.

Vem är det som i slutändan står för kostnaderna för era åtgärder? Är det er entreprenör eftersom jag förstod på eran sista kommentar att Borohus inte vill ta något större ansvar?

mr_bygg skrev:
Känner precis igen de ni beskriver. Jag vet inte hur många mer eller mindre absurda argument vi hört under och efter byggtiden för varför inget är fel. Antingen tror de att på allvar vi är kompletta idioter eller så har de på fullaste allvar ingen koll på hur man bygger ett hus och vilka regler som gäller. Seriöst vet jag inte vad som är värst.:O

Det spelar ingen som helst roll hur många besiktningar som gjorts och vad avtalet/lagen säger, det finns ingen vilja att åtgärda konstaterade fel utan krångel. Att blanda in advokat verkade i alla fall tillfälligt ha gett en viss effekt. Vi väntar fortfarande mer än 6 månader efter tvåårsbesiktningen att det ska börja hända saker men jag vet inte om entreprenören går och tror att felen försvinner om han håller sig undan tillräckligt länge. För att vi skulle låta honom slippa undan bara för att han skiter i att göra något borde han rimligtvis ha lärt sig vid det här laget att det händer inte.

För vår del är det väldigt enkelt varför vi fortfarande orkar krångla med entreprenören. Vi har svart på vitt vad som är fel och att det ska åtgärdas och innan det är gjort och vi är nöjda så kommer vi inte att ge oss. Sen måste rimligtvis entreprenören tycka att det inte är värt att fixa de konstaterade felen utan det är "billigare" att vi är missnöjda och han slipper göra något. Sen att vi inte direkt blir nöjdare ju längre tiden går utan att felen fixas till och att vi troligen inte direkt ger entreprenören översvallande bra rekommendationer om någon råkar fråga verkar inte spela någon större roll.

Vem är det som i slutändan står för kostnaderna för era åtgärder? Är det er entreprenör eftersom jag förstod på eran sista kommentar att Borohus inte vill ta något större ansvar?
Precis så håller denna entreprenör på, och nu så säger han att badrummen är gjorda av en behörig firma men han vill inte säga vad firman heter.....

Entreprenören ska betala åtgärderna MEN han har inte betalat till elektrikerna som ska åtgärda resten av fel. Alla som varit inblandade har krävt förskottsbetalning av byggaren eftersom de vet av vilket virke han är gjord av.

Ni har rätt att få kvalitesdokument för badrummen, på dessa skall det stå vem som utfört arbetet. Då kan ni kontrollera med GVK eller BKR om de är behöriga för våtrum.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.