67 473 läst ·
278 svar
67k läst
278 svar
Drömhuset har blivit rena rama mardrömmen! Snälla,vad kan vi mer göra?
Det tycker inte jag!ThomasLindgren skrev:
Om vårt hus börjat brinna och vi dött,så borde väl de ansvariga fått ett straff?
Varje gång jag ser på min 7 åring och min 2 åring så vill jag ha blod när jag tänker på vad de kunde ha råkat ut för att byggaren inte följde avtalet och anställde en behörig underleverantör.
Visst, men ingen har någonsin dömts för "brottet". Och nu syftade jag främst på rördragningen.Isabel76 skrev:
Så du menar att det ska vara försäkringskollektivet (dvs du och jag mfl) som ska betala för att det finns skojare? Jag fattar inte den där inställningen att om försäkringsbolaget betalar så är det gratis...q(;^Troberg skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
På samma sätt som en elektriker kan uppdra åt ngn annan att göra delar av jobbet så kan nu en hempulare göra det.Mikael_L skrev:
Man gör det under uppsikt av en certifierad elektriker helt enkelt.
Elektrikern tar på sig "ansvar" pss att man godkänner installationen av anläggningen och skriver sig som installatör, ger kvitt o på installationen osv.
Sen är det förvisso fastighetsägarens ansvar då man äger huset med anläggningen - men man har ju då en elinstallation installerad på korrekt sätt.
Rent juridiskt kan det finnas ngn avvikelse från att ha en anställd som utför delar av jobbet, eller en hempulare - i praktiken spelar det förstås inte ngn roll utan det är elektrikern som måste veta om den som gör delar av jobbet utför det på rätt sätt. Antingen genom att veta vilken kunskap som finns, se till att förberedelserna är ok (elritning, material osv), eller inspektera installationen innan den tas i bruk - eller troligen lite av alla tre.
/K
Det stora felet som är gjort i vårt hus är att byggaren har gjort all el själv, hans elbehöriga "vän" ( har en egen firma och har inget med byggarens företag att göra ) skrev på dom papper från Eon när dom kopplade upp elen, sen vid första besiktningen lämnade dom in ett förfalskat papper om att "vänen" gjort elen i huset
Sen vid den särskilda besiktningen ( med en behörig elfirma närvarande ) såg dom direkt att inget av elen är gjord av någon med någon som helst kunskap av elinstalationer, byggaren har heller inte följt dom elritningar husföretaget skickade med ... elbesiktningsmannen skrev "fara för person och egendom" i sinna papper på minst 10 ställen :@ När elen skulle börja fixas ( elfriman som var med på besiktningen ) och i stort sätt allt göras om, började byggaren klaga på att det blev dyrt, hans "vän" hade ju sagt att allt var bra ( han har inte ens sett huset ) q(;^
p Elfirman har gjort halva jobbet ( dom hittar mer och värre fel hela tiden ) när byggaren avbryter med elfriman, han vill ha in sin "vän" ( som är under utredning av elsäkerhetsverktet pga vårt hus ) ... så nu står vi där :@
Har varit så med ALLA fel som hittades under besiktningarna och ALLA dom fel vi sett under dom 10 månader vi bott i huset ... dels är det ju alldrig fel, det kan/ska vara så säger byggaren ... dels är byggarens ide om en seriös lagning att han kommer in själv ( ingen sakkunig/behörig ) och sätter för det som är fel, så man döljer felen, för då finns dom ju inte :S
Fattar inte hur hustillverkaren, byggaren, kvalitetsansvarig, besiktningsmannen bara kan slå ifrån sig dom helt uppenbart stora/farliga fel som finns i vårt hus ... att ingen kan ta ansvar för vad som gjorts !!?
Kvalitetsansv. och besiktningsmannen förstår jag lite, dom gjorde som dom alltid gör, litar på att papper som inte kommit in kommer in ( dom brukar ju bara ha med seriösa byggare att göra ) ..... men nu när det är en skojare .... varför måste man bråka för att dom ska göra rätt för sig och göra sitt jobb, se till att vårt hus blir klart, att det som ska göra av kunniga/behöriga gör av just sådana ... varför ska dst vara så svårt att få vissa att ta sitt ansvar ?
Får vi inte hjälpa snart blir jag galen :wow:
Har varit så med ALLA fel som hittades under besiktningarna och ALLA dom fel vi sett under dom 10 månader vi bott i huset ... dels är det ju alldrig fel, det kan/ska vara så säger byggaren ... dels är byggarens ide om en seriös lagning att han kommer in själv ( ingen sakkunig/behörig ) och sätter för det som är fel, så man döljer felen, för då finns dom ju inte :S
Fattar inte hur hustillverkaren, byggaren, kvalitetsansvarig, besiktningsmannen bara kan slå ifrån sig dom helt uppenbart stora/farliga fel som finns i vårt hus ... att ingen kan ta ansvar för vad som gjorts !!?
Kvalitetsansv. och besiktningsmannen förstår jag lite, dom gjorde som dom alltid gör, litar på att papper som inte kommit in kommer in ( dom brukar ju bara ha med seriösa byggare att göra ) ..... men nu när det är en skojare .... varför måste man bråka för att dom ska göra rätt för sig och göra sitt jobb, se till att vårt hus blir klart, att det som ska göra av kunniga/behöriga gör av just sådana ... varför ska dst vara så svårt att få vissa att ta sitt ansvar ?
Får vi inte hjälpa snart blir jag galen :wow:
det är så otroligt konstigt att inte husfirmorna har vaknat,dom måste ju ha EGNA hantverkare och ta fullt ansvar för alla hus som byggs/säljs.
man ska inte blanda in en massa löst folk som dribblar ansvaret mellan sig.
köper man ett nyckelfärdigt kataloghus VARFÖR ska man då ens behöva besiktiga det inför kund?
huset ska ju så klart inte innehålla några fel eller brister när du flyttar in.
stackars stackars er plus alla andra som får sin första tid i nya huset förstörd
förstår ju att man köper ett nytt hus för att man vill slippa alla problem.
köper man ett nyckelfärdigt kataloghus VARFÖR ska man då ens behöva besiktiga det inför kund?
stackars stackars er plus alla andra som får sin första tid i nya huset förstörd
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Isabel76 skrev:
Utmana aldrig en hona med ungar, oavsett ras (människa, hund, katt osv)
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Tjaa. Detat handlar ju om Borohus, även om de inte är strikt ansvariga för entrepenaden, så är det såvitt jag förstår deras säljare som anvisat en kriminell byggare. Det finns ingen anledning att någon skall göra affärer med en sådan hustillverkare.
Om du tittar på deras hemsida så verkar de ha större exploateringar på gång i Skåne, Linköpingsområdet och i Blekinge.
Prata med lokal massmedia i de områdena, folk bör varnas för den här hustillverkaren.
Om du tittar på deras hemsida så verkar de ha större exploateringar på gång i Skåne, Linköpingsområdet och i Blekinge.
Prata med lokal massmedia i de områdena, folk bör varnas för den här hustillverkaren.
Hallå!!hempularen skrev:Tjaa. Detat handlar ju om Borohus, även om de inte är strikt ansvariga för entrepenaden, så är det såvitt jag förstår deras säljare som anvisat en kriminell byggare. Det finns ingen anledning att någon skall göra affärer med en sådan hustillverkare.
Vilken bra idé!!!! d^_^b
Kunde inte sagt det bättre själv, det är helt otroligt att BoroHus inte tar sitt ansvar .. byggaren hade byggt andra hus åt Boro i en annan stad, och den återförsäljaren vi köpte genom ville också använda dom vid nyckelfärdigt .. så jag kan ju inte se att Boro inte skulle ha ett ansvar ?!yxet skrev:det är så otroligt konstigt att inte husfirmorna har vaknat,dom måste ju ha EGNA hantverkare och ta fullt ansvar för alla hus som byggs/säljs.
Men något vi inte hade någon kunskap i innan, BoroHus är inte med i "trähusorg." ( alla seiösa trähustillverkare är med där, deras säljare får utbildning och dom har vissa regler att följa ) så man ska kanske inte tro för mycket om dom !
Sen förstår jag inte byggfels- och färdigställande försäkringen som ska tas av hustillverkaren och byggaren ... sen när man får alla fel vi har, och en byggare som
är helt ointresserad av att verkligen fixa felen .... ja då krånglar dom om att träde in, vilket ju är meningen med försäkringen från början ??
Hej på alla.
Finns där nogon i denne tråd som känder av en bra jurist/advokat?
Vi har vor ägen mardröm och vi är rädda at hitta fel i juristjunglen.
Finns där nogenstans at kontakte verandre härinna?
Tacksam for al hjælp!
Finns där nogon i denne tråd som känder av en bra jurist/advokat?
Vi har vor ägen mardröm och vi är rädda at hitta fel i juristjunglen.
Finns där nogenstans at kontakte verandre härinna?
Tacksam for al hjælp!
Oh, dom är i Stockholm. Långt borta. Vannt Ni nogonting? Finns där i huvudtaket nogon som har vunnit nogonting mot dessa fuskfirmor?
Men, ja, vi behöver en bättre säkring av konsumentens rättigheter i Sverige. Det borde inte vare sannt at firmor kan strunte i kunden och sen aldrig bli straffat!
Men, ja, vi behöver en bättre säkring av konsumentens rättigheter i Sverige. Det borde inte vare sannt at firmor kan strunte i kunden och sen aldrig bli straffat!