Om du bygger det huset för 5 millisar ex tomt då skall du bli entreprenör för då kan du sälja hus med sjuk marginal.

Det huset är dyrt pga källare, vinklar/indrag, terrasser högt i tak.

Jag gissar på minst runt 10 millisar ex tomt. Givetvis blir det billigare/dyrare beroende på entreprenadföretag och materialval.

Sen kan det bli svårt att hitta tomt som tillåter byggnaden beträffande byggrätt.

Men du har lagt ribban högt och skissat ett häftigt hus. Lycka till med projektet.

Redigerat:
Robert Kooijman skrev:
Fint med runda väggarna! Men från egna erfarenheter: så snart man använder icke-90 graders vinkel blir det *mycket* mer arbetsintensiv. Du kanske inte tror mig, men 3-5 gånger mer arbetstimmar per m2 är inte ovanligt.

Samtidigt älskar jag annorlunda kurvor eller vinklar. Din design har lite av art-deco på framsidan. Avsiktligt?
Så vad tror du slutpriset skulle kunna hamna på?

Japp jag gillar Art Deco. Jag kan tycka dagens arkitektur är tråkig!

Villa vista skrev:
Om du bygger det huset för 5 millisar ex tomt då skall du bli entreprenör för då kan du sälja hus med sjuk marginal.

Det huset är dyrt pga källare, vinklar/indrag, terrasser högt i tak.

Jag gissar på minst runt 10 millisar ex tomt. Givetvis blir det billigare/dyrare beroende på entreprenadföretag och materialval.

Sen kan det bli svårt att hitta tomt som tillåter byggnaden beträffande byggrätt.

Men du har lagt ribban högt och skissat ett häftigt hus. Lycka till med projektet.
En tredjedels hus kostar ju en fjärdedel eller femtedel och då räknar jag med källaren som inte har samma kvm pris som övriga huset.

Tror du dom detaljerna blir så pass mycket dyrare?

Min tanke är att ta in en firma som fixar husstommen och sedan arbetsleder jag några balter att göra resten. Har erfarenhet av det sedan tidigare med goda resultat.

Vad jämför du då med? prefabvilla/kataloghus?

För att bygga kåken behövs först ganska avancerade k-lösningar, tex översta våningen kommer behöva pelare genom hela kåken med grundförstärkning för att fungera. Men om du kan byggprocessen och kan arbetsleda ett bygge då kan du säkert spara en mille på bra upphandlingar av tex delad utförandeentreprenad. Samt som jag skrev att handla billiga sakvaror etc via tex Polen då kan du säkert spara ytterligare några 100 000 kr.

För att få perspektiv på kostnaderna, ett mer udda arkitektritat hus kostar från ca 20 tkr per kvadraten. (lågt räknat)
Du har ca 390 kvadrat ex källare det blir då 7,8 mille. (Jag räknade fel tidigare :) ) Dock tror jag det blir svårt med 20 tusen per kvadrat.

Redigerat:
  • Gilla
MRK
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.