Jag undrar lite om rökgastemperaturer här, kanske någon som vet?

Om man har en vedpanna, en såndär gammal kökspanna med ugn och spisplattor och kanske en varmvattentank på, och drar ett järnrör från den ut i ett tegelskorsten och vidare upp.

Vilka temperaturer kan man då förvänta sig ut med avståndet från vedpannan? Alltså tempraturen på själva järnröret, inte nödvändigtvis på gasen i sig som åker ut?

Säg att man önskar finna en punkt där röret aldrig blir varmare än 250gr, men gärna är över 80gr hela tiden när man eldar. Vart skall man välja som punkt då?

Jag har klurat lite på att driva en cirkulationspump med hjälp av peltierelement. Och tänkte då att man kunde göra en termisk koppling (två stålplattor som svetsas fast på rören) av stål mellan inkommande rör för tilluft och utgående rör för rökgaser, och mellan dessa två placera peltierelementen som då kommer att ha en temperaturdifferens på över 100gr att jobba med, och den kommer variera mellan 100-300gr typ. (differensen).

Om man då har nog med yta för peltierelementen kanske man kan generera en ström och spänning stor nog för att driva en cirkulationspump för villa, tänk typ 50-100w eller vad de nu kan vara?

Kanske de finns för likström också, möjligen för husvagnar?

Huset är 120 kvadrat.

Tacksam för alla eventuella svar och ideer, jag har bollat med ChatGPT men får lite olika svar och jag hittar ingen som gjort detta tidigare när jag googlar.

//GF

Du behöver inte fundera på att driva något andvändbart längre.

Rökgastemp ska vara på runt 200-250c i en panna.

D Du och 19till skrev:
[media]
Du behöver inte fundera på att driva något andvändbart längre.

Rökgastemp ska vara på runt 200-250c i en panna.
Den där videon visar ju något helt annat.

De försöker använda skillnaden mellan toppen på pannan och rumstemperatur/kylvatten.

Vidare skriver du att rökgastemperaturen skall vara 200-250gr? Menar du att man skickar ut 250gr över tak? Min fråga är gällande för vart på skorstenen/rökgasröret man kan förvänta sig vilken temperatur, inte vad temperaturen är direkt vid pannan, eftersom höga temperaturer förstör elementen eller förkortar livslängden.

Experimentet i Videon du bifogat kommer uppenbart få för höga temperaturer som kan skada elementen och dålig kylning på grund av att luften runt pelltier elementen kyls mot stillastående luft i rumstemperatur eller mot vatten som man måste ha behov för / avsättning för/ cirkulera.

Personen i videon vet inte särskilt mycket om tekniken och använder komponenter som inte är avsedda för det aktuella temperaturområdet. Typ ett skott i mörkret, knappt ens det. Tekniken är redan beprövad.

Min idé går ut på att använda kall utetempererad luft som kommer i rörelse genom en kanal för att kyla ena sidan av elementen, denna luft har en temp på högst 10gr och lägst -35gr, och är i rörelse.

Drivkraften för luftrörelserna på båda sidorna är elden som drar in kall luft genom ena röret och skickar ut varm luft genom andra röret.

Och frågeställningen berör om man kan finna en punkt på rökgasröret som håller en stabil temperatur som är hög nog för att fungera men låg nog för att inte skada elementen.

Alltså; tilluftkanal till pannan med kalluft genom samma skorsten som rökgaskanal med varmluft. Det är säkert 6 olika gångar i skorstenen och alla kan man sätta stålrör i.

Vidare så används enkla element i videon. Det finns peltier element med olika prestanda, och de bättre har betydligt bättre verkningsgrad.

Bättre element tål även högre temperaturer.

Syftet är att driva en cirkulationspump till elementen / radiatorerna. Inte cirkulationspumpen till kylsystemet för elementen vilket vore ganska onödigt.

Frågan berör inte peltierelementen eller tekniken, utan rökgasremperaturen.

Tekniken är beprövad i sammanhanget men bara inte applicerad på det sätt som jag föreställer mig är smartast:

Redigerat:
Den rökgastemperaturen är ju vad som kommer ut ur pannan, har du en isolerad skorsten så kommer temperaturen vara nästan samma i toppen av skorstenen.

Jag länkade till den videon för att iafall jag fick den information som jag behöver för att förstå att det är inte någon ide att försöka få ut någon andvändbar effekt.

Den videon du länkade till tror jag inte helt på, för han försöker sälja sin produkt! Visst några enstaka w kan en få ut, men vad kan man göra för vettigt med det?

Jag ser inte någon anledning till att försöka få cirkulationspumpen att gå med detta.
Har du el i fastigheten? Isåfall inget bekymmer.
Har du inte el i fastigheten så varför inte ett system som inte behöver en cirkulationspump?

En annan sak att tänka på, sätter du saker som är kalla i skorstenen så blir det bekymmer med sot och tjära på dem. Det försvårar även sotningen.

Du gör som du vill men jag ser inte någon ide med detta.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Den rökgastemperaturen är ju vad som kommer ut ur pannan, har du en isolerad skorsten så kommer temperaturen vara nästan samma i toppen av skorstenen.

Jag länkade till den videon för att iafall jag fick den information som jag behöver för att förstå att det är inte någon ide att försöka få ut någon andvändbar effekt.

Den videon du länkade till tror jag inte helt på, för han försöker sälja sin produkt! Visst några enstaka w kan en få ut, men vad kan man göra för vettigt med det?

Jag ser inte någon anledning till att försöka få cirkulationspumpen att gå med detta.
Har du el i fastigheten? Isåfall inget bekymmer.
Har du inte el i fastigheten så varför inte ett system som inte behöver en cirkulationspump?

En annan sak att tänka på, sätter du saker som är kalla i skorstenen så blir det bekymmer med sot och tjära på dem. Det försvårar även sotningen.

Du gör som du vill men jag ser inte någon ide med detta.
Jag startade en tråd med en fråga om rökgastemperaturer.

Jag bad inte om din åsikt om saker du uppenbarligen inte kan något om.

Om du nödvändigtvis måste posts i trådarna så kan du vänligen försöka hålla dig till trådens tema och försöka att vägleda trådskaparen mot en lösning på frågeställningen.

Har du inget att tillföra gör du bäst i att inte svara i tråden eftersom du i praktiken kapar tråden och spårar ur den, och sedan gör att trådskaparen inte får det svar den söker.

Vänligen svara inte mer i tråden, låt gärna den som förstår frågeställningen och har kunskap på området komma fram med sin visdom.

Det framgår inte om du vill cirkulera det uppvärmda vattnet i kökspannans system eller cirkulera ett helt separat system. Det förstnämnda är redan självcirkulerande över 50° och du kan köra det upp till 80° utan problem.
Har du funderat på en sterlingmotor med mekanisk koppling?

• Gilla
Goodfidelity
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det framgår inte om du vill cirkulera det uppvärmda vattnet i kökspannans system eller cirkulera ett helt separat system. Det förstnämnda är redan självcirkulerande över 50° och du kan köra det upp till 80° utan problem.
Enligt TS "en såndär gammal kökspanna med ugn och spisplattor och kanske en varmvattentank på" är det nog en vedspis, kokspis och ingen kökspanna. Men oavsett kan man väl räkna med att hålla kring 250 +/- 50 grader på anslutningen mot skorstenen om man eldar normalt.

Sen att använda det till något direkt vettigt via TEG i häradet 20-50 W är som jag ser det ganska svajigt särskilt om det nu är en spis oansluten till något vattenburet som du säger då redan bör vara självcirkulation.

• Gilla
Goodfidelity och 1 till
  • Laddar…
Mina moderna cirkulationspumpar (2st) drar 5-6-7 Watt och gör lika bra jobb som de gamla som drar 30-60 Watt.
Sen tror ju jag man kan moderera temperaturen till peltierelementena med lämpliga mellanlägg som isolerar lagom mycket. Man tar ju värme från varma sidan och transporterar till kalla sidan, så varma sidan påpeltierelementet blir ju kallare än rökgasen och rökröret.

• Gilla
Goodfidelity
  • Laddar…
Tankegången är att använda en liten (gärna DC) cirkulationspump, kanske för husbil, till att cirkulera vatten i existerande radiatorsystem som tyvärr är byggt med rör som är för små för självcirkulation.

Även radiatorerna har för högt flödesmotstånd för att klara självcirkulation.

Den första tanken var att byta ut alla radiatorerna och rören och etablera nytt system med självcirkulation men det är dyrt.

Poängen är att ha värme i hela huset utan ström till cirkulationspump från ett elnät.

Jag har läst och räknat på peltierelementen redan, men jag kan ingenting om förbrännande värmeanläggningar (olja, ved, pellets) eller skorstenar.

Jag vet ungefär vilka luftflöden jag kan förvänta mig i rören, men inte temperaturerna eller hur det förändrar sig osv.

Peltier elementen har ganska tydliga parametrar och väldokumenterade egenskaper som man kan arbeta efter vid dimensionering, men det är svårare för mig med värmekällan.

Acktankar och effektbehov i byggnaden klarar jag lätt räkna ut.

Sterlingmotor är ju ett vanligt alternativ men jag behöver inga stora effekter. Det skall bara vara nog för att driva en pump och eventuellt ladda ett batteri som driver pumpen vidare i 24 timmar. Så vi snackar kanske 50-200W effekt under eldningen. 50 är nog möjligt men 200 är mycket.

Man kan givetvis ha solcell för stödladdning av batteri, och sedan bara köra peltier för att hålla systemet gående under bruk.

B Bjober skrev:
Mina moderna cirkulationspumpar (2st) drar 5-6-7 Watt och gör lika bra jobb som de gamla som drar 30-60 Watt.
Sen tror ju jag man kan moderera temperaturen till peltierelementena med lämpliga mellanlägg som isolerar lagom mycket. Man tar ju värme från varma sidan och transporterar till kalla sidan, så varma sidan påpeltierelementet blir ju kallare än rökgasen och rökröret.
Tackar för infoen, jag vet att det finns pumpar för husbilar osv. Kanske några med EC / borstlösa motorer?

5-7 W är ju väldigt lite och drivs helt fint med peltier.

Då kan man ju dimensionera för 50W och köra resten på ett LiFe (?) batteri eller något som klarar kyla bra.

En timme med 50W peltier kan då i den perfekta teorin driva pumpen 10 timmar. Även om 50% verkningsgrad kanske är mer realistiskt med batterier och spänningsregulatorer osv.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Enligt TS "en såndär gammal kökspanna med ugn och spisplattor och kanske en varmvattentank på" är det nog en vedspis, kokspis och ingen kökspanna. Men oavsett kan man väl räkna med att hålla kring 250 +/- 50 grader på anslutningen mot skorstenen om man eldar normalt.

Sen att använda det till något direkt vettigt via TEG i häradet 20-50 W är som jag ser det ganska svajigt särskilt om det nu är en spis oansluten till något vattenburet som du säger då redan bör vara självcirkulation.
Det sitter en kökspanna där nu, men jag vill egentligen ha en sådan med ugn och stekplatta samt varmvatten i. Det skall bli offgridanpassat.

Menar du mekanisk som pump driven direkt på axeln från sterling? Det har jag aldrig sett, det var ju helt genialiskt. Förutom att jag inte gillar rörliga delar men det är det ju oavsett i pumpen.

Om det finns ”sterlingpumpar” som kan driva pump hjulet direkt från axeln så vore det helt kung.

Kanske sterlinglösningar inte är lika känsliga för höga temperaturer?

Kan man köra en sterling mellan 300gr och -30gr i en luftström? Alltså kopplad direkt mellan friskluftintag och varmgasrök?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.