Har en luft/vaten värmepump med golvvärme, vattnet blir varmt men men känns som det inte riktigt får ut det i systemet. Kan man lätta på skruven i mitten på pumpen och kanske lufta den?

• Värmepump med röda och blå detaljer samt en avstängningsknopp, kopplad till kopparrör i ett golvvärmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Absolut kan du det

• Gilla
Patric Holmgren
  • Laddar…
P Patric Holmgren skrev:
Har en luft/vaten värmepump med golvvärme, vattnet blir varmt men men känns som det inte riktigt får ut det i systemet. Kan man lätta på skruven i mitten på pumpen och kanske lufta den?
Ställa upp hastigheten ett steg till på cirkulationspump kan eventuellt lösa ditt problem. Vet du vad du har i utgående temp och returtemp på golvvärmen? 3-5 grader i differans är ett bra område att vara i för golvvärme.

• Gilla
Patric Holmgren
  • Laddar…
PFO PFO skrev:
Ställa upp hastigheten ett steg till på cirkulationspump kan eventuellt lösa ditt problem. Vet du vad du har i utgående temp och returtemp på golvvärmen? 3-5 grader i differans är ett bra område att vara i för golvvärme.
Hade problem med cirkulationspump av samma märke. Har skrivit här om det. Korta svaret är att motorkondensatorn ändrade värde, vridomkopplaren tog stryk. Jag köpte kondensator för 100sek byglade vridomkopplaren till läget jag ville MAX. Fungerar bra sedan. Kan ju vara liknande för dig? Min pump gick bra om man pressade in vridratten.

• Närbild av insidan av en cirkulationspump med en grön kretskort och en röd vridomkopplare.
    Skapa konto
  • Kretskort med en röd vridomkopplare och gröna terminaler i en plastlåda, del av en cirkulationspumpreparation.
    Skapa konto
  • Kondensator och reglage i en elektrisk kopplingsbox med märkningar och kablar, del av problem med cirkulationspumpens motorkondensator enligt inlägg.
    Skapa konto
  • Gilla
PFO
  • Laddar…
Jag har också haft problem med vredet på en cirkulationspump. Den gick bara om man tryckte lagom hårt på vredet. Plastbitar på insidan hade pajat av åldern och jag fick löda fast metallblecket i önskad hastighet direkt på kretskortet.

• Gilla
Patric Holmgren
  • Laddar…
M _Magnus L skrev:
Hade problem med cirkulationspump av samma märke. Har skrivit här om det. Korta svaret är att motorkondensatorn ändrade värde, vridomkopplaren tog stryk. Jag köpte kondensator för 100sek byglade vridomkopplaren till läget jag ville MAX. Fungerar bra sedan. Kan ju vara liknande för dig? Min pump gick bra om man pressade in vridratten.
Ok. Tack för tipset

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.