MultiMan MultiMan skrev:
men kan ju ha missat någon fullträff.
Melonglassen var god. 😀

• Älska
MultiMan
  • Laddar…
BirgitS
MultiMan MultiMan skrev:
Jag var med då. Det var otroligt populärt primärt bland alla vänstermänniskor (inräknat dåtidens socialdemokrater), så om du inte uppfattade det så beror det nog på att du själv och din omgivning med umgänge låg väldigt långt till vänster.

Varorna var dessutom inte av särskilt bra kvalitet. Jag hade många vänner med familjer som köpte varorna och på slutet (när det politiska ruset från känslan av världsförbättrare och innehavare av titeln duktigaste medborgare lagt sig) erkände de själva att det exempelvis var betydligt billigare att köpa rena havregryn istället för blåvita "müslin" eftersom mängden övriga ingredienser ofta var under den detekterbara. Jag kan inte minnas en enda av de produkterna som överlevde det längre testet i verkligheten hos dessa familjer, men kan ju ha missat någon fullträff.

Änglamark som kom senare var däremot betydligt bättre upplagd kampanj och hade betydligt bättre kvalitet, där jag minns att jag frekvent köpte bl a deras knäckebröd och tvålar. Slutade med det enbart när produkterna utgick.

Edit: Minnena börjar återvända och en särskilt spännande diskussion hade jag med en familjefar från S som samtidigt med hyllandet av det enkla livet med blåvitt, varvade med vilken förebild Sovjet och särskilt DDR var som var fritt från "onödiga" varor eftersom staten bestämde vad folket behövde. Varför skulle man kunna välja på mer än någon enstaka sort av schampo, tvål eller tandkräm? Det var bara onödigt eftersom allt, enligt denna expert, ändå gjorde samma sak och så länge man blev ren skulle man nöja sig med det.
Då, liksom nu, prenumererade vi på DN, som ju är en synnerligen borgerlig tidning och även i den förekom det gott om kritik för onödiga förpackningar som jag minns det.

Blåvitt hade växlande kvalitet då och har blivit sämre med tiden, liksom motsv. lågprisprodukter i de andra kedjorna. Som jag minns det förekom det inte klagomål eller varningar från tandläkare gällande Blåvit tandkräm, till skillnad från tandkrämen utan slipmedel som kom ut under början av 70-talet. Vi köpte den, inte av politiska skäl, utan för att det var närmsta mataffären med god marginal.

Änglamark är ju ett varumärke för ekologiska produkter och har därmed en helt annan nisch, de riktas till folk som har råd att betala extra för ekologiska produkter.

BirgitS BirgitS skrev:
Då, liksom nu, prenumererade vi på DN, som ju är en synnerligen borgerlig tidning och även i den förekom det gott om kritik för onödiga förpackningar som jag minns det.
OT: DN var väl oberoende tidigare och började väl beteckna sig som liberal för kanske ett kvartssekel sedan.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
F fribygg skrev:
OT: DN var väl oberoende tidigare och började väl beteckna sig som liberal för kanske ett kvartssekel sedan.
Politisk tendens för Dagens Nyheter 1800–1900-tal; frisinnad, liberal, oberoende liberal och oberoende anges för olika perioder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dn#Politiska_tendenser_1800–1900-tal

Även under tiden då det bara stod oberoende så var de borgerliga, även om de inte alltid höll med vad folkpartiet just då förde fram.

MultiMan
Jag har prenumererat på både DN och SvD ett antal år och att kalla DN:s politiska inriktning för borgerlig anser jag inte stämmer alls och absolut inte "synnerligen" borgerlig. Jag läser hellre (Norrskens)Flamman om jag vill ha vettiga inlägg på vänsterkanten.

SvD däremot är väl idag ungefär en genomsnittligt borgerlig tidning som dessutom har bra journalister överlag.

DN för mig är numera en pamflett för ungefär den politik som fördes under Sveriges mörkaste år, Löfven-eran. Men, eftersom jag som jag skrivit i många andra inlägg, vill ha språkrör från alla sidor i debatten så är den rätt bra kanal för att se vad de vänsterliberala kokar för soppa.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
De får faktiskt betalt för att göra det. Sopåkarnas jobb idag är rena semestern mot vad det var förr. Då gick de ut till en soptunna och öppnade locket, lyfte ut en stor sopsäck och gick till sopbilen och kastade i säcken. Jämfört med det så är dagens jobb en barnlek även ifall de behöver vända några soptunnor som står felriktade ibland.
Dessutom stod soptunnan längs in på baksidan av villaträdgårdarna så de fick traska en bit fram tillbaka.
Före sopsäcksepoken var ju soptunnan en galvad tunna med lock som sopgubbarna körde med en kärra. Det blev mycket dragande upp för trappor. Sedan tömdes den för hand i bilen med en gubbe på var sida.

Men det var före den feministiska sophämtningens tidevarv 😁

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
BirgitS
MultiMan MultiMan skrev:
SvD däremot är väl idag ungefär en genomsnittligt borgerlig tidning som dessutom har bra journalister överlag.
SvD har i mer än 100 år varit nära högerpartiet, moderaterna och näringslivet.
"År 1910 blev tidningen högerns (nuvarande moderaterna) tidning; sedan 1977 är den obundet moderat, "vilket innebär en blandning av liberalkonservativa idéer i marknadsekonomisk riktning"."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svd
Det är väl inte precis genomsnittligt utan just den högra delen av det borgerliga blocket.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Idag är det väl lite svårt att ta många tidningars s.k. politiska inriktning på allvar. Tänk på att t.ex. Aftonbladet och SvD har samma ägare. Ifall denne ägare har någon politisk vilja så kan man ju undra hur det är med tidningarnas. Säg att ägaren är moderat, då kunde man ju tänka sig att Aftonbladet får order att i vissa artiklar skriva saker som fast de verkar sossiga ändå är skadliga för sossarna. Eller tvärtom. Det är ju ändå rätt osannolikt att ägarna inte har någon politisk vilja.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Idag är det väl lite svårt att ta många tidningars s.k. politiska inriktning på allvar. Tänk på att t.ex. Aftonbladet och SvD har samma ägare. Ifall denne ägare har någon politisk vilja så kan man ju undra hur det är med tidningarnas. Säg att ägaren är moderat, då kunde man ju tänka sig att Aftonbladet får order att i vissa artiklar skriva saker som fast de verkar sossiga ändå är skadliga för sossarna. Eller tvärtom. Det är ju ändå rätt osannolikt att ägarna inte har någon politisk vilja.
Så du menar att Multiman inte skulle märka om socialdemokratiska idéer får en framträdande plats i SvD?
Det tror nog jag att han skulle göra.
Varför då tro att socialdemokratiska väljare inte skulle märka motsatsen om Aftonbladet?

Det ägarna är intresserade av är att tjäna pengar och gör man det genom att ha tidningar med olika politiska inriktningar för att nå fler köpare så är det en bra ägarinriktning. De två tidningarna är en väldigt liten del av vad Schipsted-koncernen håller på med.

BirgitS BirgitS skrev:
Så du menar att Multiman inte skulle märka om socialdemokratiska idéer får en framträdande plats i SvD?
Det tror nog jag att han skulle göra.
Varför då tro att socialdemokratiska väljare inte skulle märka motsatsen om Aftonbladet?
Jag menade inte att ägarna skulle få AB att hylla moderaterna. Det jag menade var att de skulle kunna skriva saker som är sossigt men avskräcker en hel del att rösta på dem. Finns många frågor inom alla partier som inte är särskilt populära, så om man börjar driva sådana frågor så skadar man indirekt partiet fast det ser ut som att man driver partiets politik. Tänk en miljöpartistiskt tidning som verkligen pumpar ut budskapet att med MP i regeringen så kan vi äntligen få bensin/dieselpriset över 30 kr. Inget som ger MP en massa röster precis, men ingen kan anklaga tidningen för att inte driva MP-politik.

BirgitS BirgitS skrev:
Det ägarna är intresserade av är att tjäna pengar och gör man det genom att ha tidningar med olika politiska inriktningar för att nå fler köpare så är det en bra ägarinriktning.
Då kan man undra varför så många tidningar vill vara olika varianter av 'Liberal'. Med tanke på väljarnas intresse för det partiet så borde det inte ge många läsare. Så jag misstänker att en del tidningsägare har lite ideal ändå. Skulle de bara jaga pengar så borde det väl finnas fler SD-märkta tidningar. Borde ju attrahera fler än vad en Liberal tidning gör. (20% av väljarna mot ca 4). 5 ggr så stor kundgrupp.

RoTe
Trodde det här var en tråd om sophämtning och inte Greta Thunbergs fd arbetsgivare (DN)?

• Gilla
Nick 72 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Jag menade inte att ägarna skulle få AB att hylla moderaterna. Det jag menade var att de skulle kunna skriva saker som är sossigt men avskräcker en hel del att rösta på dem. Finns många frågor inom alla partier som inte är särskilt populära, så om man börjar driva sådana frågor så skadar man indirekt partiet fast det ser ut som att man driver partiets politik. Tänk en miljöpartistiskt tidning som verkligen pumpar ut budskapet att med MP i regeringen så kan vi äntligen få bensin/dieselpriset över 30 kr. Inget som ger MP en massa röster precis, men ingen kan anklaga tidningen för att inte driva MP-politik.
Och när folk då skulle bli negativa till en viss politik, så skulle väl just det få folk att sluta läsa just de tidningarna, dvs. sämre för ägarna.
L lbgu skrev:
Då kan man undra varför så många tidningar vill vara olika varianter av 'Liberal'. Med tanke på väljarnas intresse för det partiet så borde det inte ge många läsare. Så jag misstänker att en del tidningsägare har lite ideal ändå. Skulle de bara jaga pengar så borde det väl finnas fler SD-märkta tidningar. Borde ju attrahera fler än vad en Liberal tidning gör. (20% av väljarna mot ca 4). 5 ggr så stor kundgrupp.
Vilka ägare, vilka personer är det som bestämmer inriktningen på då t.ex. Aftonbladet och SvD?
Schipsted är ett börsnoterat aktiebolag, där de två tidningarna är en mycket liten del av koncernen.

Det finns ju redan flera SD-nära media online. Varför tror du att det skulle löna sig att starta fler?

M
BirgitS BirgitS skrev:
När såg du senast en tandkrämstub som låg i en egen papperskartong?
De försvann väldigt fort när tillverkarna/importörerna blev tvungna att betala några ören till förpackningsinsamlingen för varje kartong. Trots att alla märkestillverkarna några år tidigare, när Coops blåvita tandkräm kom utan kartong, sagt att så kan man ju inte ha det.

Sällsynt med tandkrämstuber i gjorda i metall numera också sen det blev högre kostnad för metallförpackning än för plastförpackning.
Köpte sådan tandkrämstub i förra veckan. Eftersom vi vill ha en speciell tandkräm så är det bara att gilla läget och sortera två förpackningar.

BirgitS BirgitS skrev:
Och när folk då skulle bli negativa till en viss politik, så skulle väl just det få folk att sluta läsa just de tidningarna, dvs. sämre för ägarna.
Fast ägaren kanske är nöjd med det. Det finns en massa rika människor som göder politiska partier med bidrag så uppenbarligen finns det folk med pengar som är beredda att offra lite av sina pengar på att påverka opinionen. Om någon av dessa är majoritetsägare i ett tidningsbolag så .....

BirgitS BirgitS skrev:
Schipsted är ett börsnoterat aktiebolag, där de två tidningarna är en mycket liten del av koncernen.
Nu har jag ingen kol på just deras ägarstruktur. Men många bolag har ändå ett fåtal ägare som i princip styr bolaget eftersom mycket av aktierna är spridda på småägare som inte aktivt röstar på bolagsstämmor.

BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ju redan flera SD-nära media online. Varför tror du att det skulle löna sig att starta fler?
Fast om lönsamheten är viktigare än den politiska inriktningen på tidningen så borde det ju vara smartare att ha en tidning som för en politik som gillas av 20% av väljarna än att driva en politik som gillas av 4%. 5 gånger så många borde ju då köpa tidningen av ideologiska skäl. Ingen vettig tidinngsutgivare borde ju vilja ha tidningar nischade mot t.ex. Centerpartiet eller Liberalerna. Men det finns rätt många sådana tidningar idag, så en del tidningsägare verkar ju ha en ideologisk grund och inte bara jaga pengar.

L lbgu skrev:
Fast ägaren kanske är nöjd med det. Det finns en massa rika människor som göder politiska partier med bidrag så uppenbarligen finns det folk med pengar som är beredda att offra lite av sina pengar på att påverka opinionen. Om någon av dessa är majoritetsägare i ett tidningsbolag så .....

Nu har jag ingen kol på just deras ägarstruktur. Men många bolag har ändå ett fåtal ägare som i princip styr bolaget eftersom mycket av aktierna är spridda på småägare som inte aktivt röstar på bolagsstämmor.

Fast om lönsamheten är viktigare än den politiska inriktningen på tidningen så borde det ju vara smartare att ha en tidning som för en politik som gillas av 20% av väljarna än att driva en politik som gillas av 4%. 5 gånger så många borde ju då köpa tidningen av ideologiska skäl. Ingen vettig tidinngsutgivare borde ju vilja ha tidningar nischade mot t.ex. Centerpartiet eller Liberalerna. Men det finns rätt många sådana tidningar idag, så en del tidningsägare verkar ju ha en ideologisk grund och inte bara jaga pengar
Det fanns ju långt fler socialdemokratiska tidningar, bara att sossarna är så förtvivlat dåliga att sköta affärer så de flesta av dem försvann.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.