Hej! Gäller en luft-luft värmepump, ca 5 års åretrunt drift och första vintern då röret med vatten fryser, tycks ske när utetempen ligger under 0an.
Detta är alltså första vintern då vattnet i dräneringsröret blir till is vilket leder till att vattnet tar andra vägen och droppar invändigt.
Enligt hyresgästen kör han både värme och AC omvartannat för han upplever det kvavt/kvalmigt.
Tidigare vintrar endast värme. Om det har med saken att gör
Detta är alltså första vintern då vattnet i dräneringsröret blir till is vilket leder till att vattnet tar andra vägen och droppar invändigt.
Enligt hyresgästen kör han både värme och AC omvartannat för han upplever det kvavt/kvalmigt.
Tidigare vintrar endast värme. Om det har med saken att gör
Medlem
· Västra Götaland
· 3 513 inlägg
ACcdrift producerar ju bara ett långsamt droppande som säkert fryser. Fixa ventilationen till honom så att slipper köra ac på vintern. Eller tipsa om att det nog är billigare att bara öppna ett fönster...
Om du klipper av kondensröret någon cm utanför där den kommer ur väggen kanske det klarar sig. Men då kommer det droppa lite här och var. Alternativt linda en frostskyddskabel runt röret från där den kommer ur väggen och neråt, det finns ju kablar som bara drar 5-10w/meter.
Om du klipper av kondensröret någon cm utanför där den kommer ur väggen kanske det klarar sig. Men då kommer det droppa lite här och var. Alternativt linda en frostskyddskabel runt röret från där den kommer ur väggen och neråt, det finns ju kablar som bara drar 5-10w/meter.
Tack för svaret.I InsidersUnited skrev:ACcdrift producerar ju bara ett långsamt droppande som säkert fryser. Fixa ventilationen till honom så att slipper köra ac på vintern. Eller tipsa om att det nog är billigare att bara öppna ett fönster...
Om du klipper av kondensröret någon cm utanför där den kommer ur väggen kanske det klarar sig. Men då kommer det droppa lite här och var.
Säg att det är -3 ute, och 20 grader inne och han satt termostaten på 25. Den går nu för värme, producerar den då vatten (droppande?). Varför jag frågar är för att jag har dålig koll, vedeldad kamin i mitt eget boningshus.
Vad jag dock är mer säker på är att den producerar, droppar vatten sommartid då tidigare hyresgäster kört AC.
Tänker att andra vintrar ej varit problem och försöker röna ut om det är pga AC driften.T Tyrbo skrev:Tack för svaret.
Säg att det är -3 ute, och 20 grader inne och han satt termostaten på 25. Den går nu för värme, producerar den då vatten (droppande?). Varför jag frågar är för att jag har dålig koll, vedeldad kamin i mitt eget boningshus.
Vad jag dock är mer säker på är att den producerar, droppar vatten sommartid då tidigare hyresgäster kört AC.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 513 inlägg
Klicka här för att svara