Hej! Gäller en luft-luft värmepump, ca 5 års åretrunt drift och första vintern då röret med vatten fryser, tycks ske när utetempen ligger under 0an.

Detta är alltså första vintern då vattnet i dräneringsröret blir till is vilket leder till att vattnet tar andra vägen och droppar invändigt.

Enligt hyresgästen kör han både värme och AC omvartannat för han upplever det kvavt/kvalmigt.

Tidigare vintrar endast värme. Om det har med saken att gör

• Rött trähus med luftvärmepumpsrör, vintertid. Dräneringsrör syns vid marken, täckt av delvis smält snö och is.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dräneringsrör från luft-luft värmepump med is, delvis skyddat av röd träpanel, snö och grus på marken.
    Skapa konto
  • Dräneringsrör vid röd trävägg, del av luft-luft värmepump, synligt problem med isbildning orsakat av varierad drift av värme och AC.
    Skapa konto
ACcdrift producerar ju bara ett långsamt droppande som säkert fryser. Fixa ventilationen till honom så att slipper köra ac på vintern. Eller tipsa om att det nog är billigare att bara öppna ett fönster...

Om du klipper av kondensröret någon cm utanför där den kommer ur väggen kanske det klarar sig. Men då kommer det droppa lite här och var. Alternativt linda en frostskyddskabel runt röret från där den kommer ur väggen och neråt, det finns ju kablar som bara drar 5-10w/meter.

Håller med, öppna fönstret för frisk luft om det är kvavt, att dra på ACn hjälper föga.

I InsidersUnited skrev:
ACcdrift producerar ju bara ett långsamt droppande som säkert fryser. Fixa ventilationen till honom så att slipper köra ac på vintern. Eller tipsa om att det nog är billigare att bara öppna ett fönster...

Om du klipper av kondensröret någon cm utanför där den kommer ur väggen kanske det klarar sig. Men då kommer det droppa lite här och var.
Tack för svaret.

Säg att det är -3 ute, och 20 grader inne och han satt termostaten på 25. Den går nu för värme, producerar den då vatten (droppande?). Varför jag frågar är för att jag har dålig koll, vedeldad kamin i mitt eget boningshus.

Vad jag dock är mer säker på är att den producerar, droppar vatten sommartid då tidigare hyresgäster kört AC.

T Tyrbo skrev:
Tack för svaret.

Säg att det är -3 ute, och 20 grader inne och han satt termostaten på 25. Den går nu för värme, producerar den då vatten (droppande?). Varför jag frågar är för att jag har dålig koll, vedeldad kamin i mitt eget boningshus.

Vad jag dock är mer säker på är att den producerar, droppar vatten sommartid då tidigare hyresgäster kört AC.
Tänker att andra vintrar ej varit problem och försöker röna ut om det är pga AC driften.

T Tyrbo skrev:
Säg att det är -3 ute, och 20 grader inne och han satt termostaten på 25. Den går nu för värme, producerar den då vatten (droppande?).
Nej, inte vid värmedrift. Vid värmedrift kommer det bara vatten från utedelens undersida vid avfrostning.

I InsidersUnited skrev:
Nej, inte vid värmedrift. Vid värmedrift kommer det bara vatten från utedelens undersida vid avfrostning.
Toppen tack då förstår vi felet.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.