Hej!
Har en kyl-frys Electrolux EN3209MFW CBZ310.
Problemet är att dräneringshålet isar igen mer och mer ofta, så vattnet lägger sig under grönsakslådorna och fryser fast dem.
Problemet har blivit större och större senaste åren för att nu ske var och varannan vecka.
Skåpet är 8 år gammalt, så det har väl gjort sitt kanske.
Hålet är rensat med dragfjäder, så det är inget som är täppt.
Jag gjorde en seriös avisning där den fick trina ur ett helt dygn, för två veckor sedan.
I vanliga fall brukar jag spruta in varmvatten i hålet och slangen.
Kan inte se några givare utan baksidan är helt täckt förutom nere vid kompressorn.
Någon som har något tips?
Har en kyl-frys Electrolux EN3209MFW CBZ310.
Problemet är att dräneringshålet isar igen mer och mer ofta, så vattnet lägger sig under grönsakslådorna och fryser fast dem.
Problemet har blivit större och större senaste åren för att nu ske var och varannan vecka.
Skåpet är 8 år gammalt, så det har väl gjort sitt kanske.
Hålet är rensat med dragfjäder, så det är inget som är täppt.
Jag gjorde en seriös avisning där den fick trina ur ett helt dygn, för två veckor sedan.
I vanliga fall brukar jag spruta in varmvatten i hålet och slangen.
Kan inte se några givare utan baksidan är helt täckt förutom nere vid kompressorn.
Någon som har något tips?
Redigerat:
Någongång läste jag att man hade tagit en lång koppartråd och lirkat ned den i hålet och låtit denna sitta kvar och då säkrat den med att surra fast överdelen av tråden runt något. Kanske var detta mest för att slippa påväxt?J jonaserik skrev:
Bästa svaret
det här är ju kyldelenE Edvuld skrev:Hej!
Har en kyl-frys Electrolux EN3209MFW CBZ310.
Problemet är att dräneringshålet isar igen mer och mer ofta, så vattnet lägger sig under grönsakslådorna och fryser fast dem.
Problemet har blivit större och större senaste åren för att nu ske var och varannan vecka.
Skåpet är 8 år gammalt, så det har väl gjort sitt kanske.
Hålet är rensat med dragfjäder, så det är inget som är täppt.
Jag gjorde en seriös avisning där den fick trina ur ett helt dygn, för två veckor sedan.
I vanliga fall brukar jag spruta in varmvatten i hålet och slangen.
Kan inte se några givare utan baksidan är helt täckt förutom nere vid kompressorn.
Någon som har något tips?
du en termostat som styr hela skåpet
den skall vid avfrostning göra så att den slår till när det blir varmare än 7C i kylen
det gör ju inte denna så fixen är att byta termostat
https://shop.electrolux.se/kylskap-och-frys/kylskap-och-frys/termostater/termostat/p/2262380112
Den här tråden kanske?M _Magnus L skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/frostfri-frys-som-isar-igen-electrolux.523346/#post-5811290
Klicka här för att svara


