Äntligen löst roligheterna med dom "2001 stammarna" som lustigt nog bestod av c. 1m plast och resten extra korroderat järn och cement med en lagom skopa rötter och lera, troligen från 40 talet och som delvis gick under en 70 tals utbyggnad, och dom lustiga momenten har fortsätt att strömma in
Dräneringen... omg dräneringen ligger nu på närmare 250h arbete (c.120h för 2 gubbar) och är inte färdigt och jag skrattar för att inte gråta. Skulle gärna få lite positiv feedback om att ja,
är ett helvete att få bort och glimmerskiffer är förrädiskt vackert men ack så jobbigt att få bort.
Om nån stött på dränering av grund (källare) delvis på berg och har några tankar lyssnar jag gärna och extra stort tack om någon kan säga att det kommer kännas värt det efter haha... eller så kanske man lika väl kunnat bränna upp pengarna
Första bilderna är status med vad som gick att göra med grävmaskin och handjobb - andra bilderna är efter ett par veckor intensive borrande för att få bort berget runt grunden (ursprungliga gapet var bara 10-15cm på sina ställen)
Dräneringen... omg dräneringen ligger nu på närmare 250h arbete (c.120h för 2 gubbar) och är inte färdigt och jag skrattar för att inte gråta. Skulle gärna få lite positiv feedback om att ja,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om nån stött på dränering av grund (källare) delvis på berg och har några tankar lyssnar jag gärna och extra stort tack om någon kan säga att det kommer kännas värt det efter haha... eller så kanske man lika väl kunnat bränna upp pengarna
Första bilderna är status med vad som gick att göra med grävmaskin och handjobb - andra bilderna är efter ett par veckor intensive borrande för att få bort berget runt grunden (ursprungliga gapet var bara 10-15cm på sina ställen)
Värt o värt? Det kändes fel för mig att fuska sig igenom det hela och bara lägga igen det för min del. Jag borrade och spräckte här och där.
För min del var dräneringen "äldre än 20år" enligt mäklaren i själva verket rör av lera som förmodligen var närmare 80år gamla. På 1/4 av sträckan runt huset så saknades dränering helt. Och det var lite oklart hur de tänkte, för rören gick bara runt huset, de var inte kopplade till spill eller någon stenkista. Så det var en del fel på min dränering... Vilket jag inte drev som dolt fel, eftersom jag förväntat mig att få göra om allt oavsett.
Jag la för övrigt inte heller tillbaka stora stenar när jag återfyllde runt mitt hus, för det kändes bara fel.
För min del var dräneringen "äldre än 20år" enligt mäklaren i själva verket rör av lera som förmodligen var närmare 80år gamla. På 1/4 av sträckan runt huset så saknades dränering helt. Och det var lite oklart hur de tänkte, för rören gick bara runt huset, de var inte kopplade till spill eller någon stenkista. Så det var en del fel på min dränering... Vilket jag inte drev som dolt fel, eftersom jag förväntat mig att få göra om allt oavsett.
Jag la för övrigt inte heller tillbaka stora stenar när jag återfyllde runt mitt hus, för det kändes bara fel.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
Mitt hus står också på berg och jag fick kötta bort bit för bit för att till slut kunna lägga dit dräneringsrör och leda bort det till en pumpgrop. Hade också 10-20 cm mellan hus och berget var cirka 1 meter över grundsulan så riktigt svårt att komma åt. Sånt satans slit men är väldigt glad idag 4 år senare då vi nu kan ha källaren till schysst förvaring, kontor och gästrum och inte nåt fuktigt utrymme där främst olika insekter trivdes. Så vad vill jag säga? Håll ögonen på målbilden och kämpa på! Det kommer gå till slut!
Så gjordes det förr, sprängdes ut minimalt en grop och grundmuren hamnade max ca 15 - 20 cm från berget. Dränering fanns nästan inte på kartan, utan det fylldes med kross/sand bara emellan berg och grund. Har lika på torpet och omöjligt att få till en drän på utsidan. Borrade en massa håll inifrån och ut och lade en dränslang direkt på insidan med kross runt( där var det chickt jordgolv som kunde grävas ur ) . Drän 5 st lades även som en solfjäder mot mitten och vidare ut i rör på andra sidan, till en stenkista. det fungerar faktiskt bättre än jag tänkte mig, nu torrt i källaren. Skulle jag bygga ett nytt hus med sprängning så skulle det vara 1 meter mellan berg och grundmur, så man kan gå som i en kulvert med gjutet tak över. Numera vid större byggen som sprängs ner. är avstånd mellan berg och grundmur minst ca 2 - 3 meter och massor av kross i botten och dränrör.
Håller med dig - känns fel att inte göra saker "rätt", särskilt med sånt här som är så viktigt och svårt att åtgärda om det inte skulle räckaB BSOD skrev:Värt o värt? Det kändes fel för mig att fuska sig igenom det hela och bara lägga igen det för min del. Jag borrade och spräckte här och där.
Menar du tegelrör? Stötte också på detta på vissa delar av huset, troligen original från 40-talet. Var också asfalt på väggarna och verkar som en del av berget försökte dom täcka med nåt. Sen den dränering från 70talet som skulle finnas hittade vi inget spår av och när jag fick hit kommunen för att hjälpa hitta dagvatten anslutningen som var spårlöst försvunnen upptäcktes det att den var plomberad och inte kopplad till huset på något sätt hahaha
Behövde läsa detta - så svårt att sätta det i sin rätta tidslinje när man mest ser folk dränera i lera / sand områden vilket går snabbt framåt med rätt maskinerI irrepirre skrev:Mitt hus står också på berg och jag fick kötta bort bit för bit för att till slut kunna lägga dit dräneringsrör och leda bort det till en pumpgrop. Hade också 10-20 cm mellan hus och berget var cirka 1 meter över grundsulan så riktigt svårt att komma åt. Sånt satans slit men är väldigt glad idag 4 år senare då vi nu kan ha källaren till schysst förvaring, kontor och gästrum och inte nåt fuktigt utrymme där främst olika insekter trivdes. Så vad vill jag säga? Håll ögonen på målbilden och kämpa på! Det kommer gå till slut!
Super kul att dräneringen funkat för dig! Är ju lite oron, om man skulle göra allt enligt konstens alla regler men ändå ha problem. Hur djupt under sulan gick du?
Låter riktigt spännande med din lösning, har du några bilder? Här är det klinkers, betong och sen berg hahaJ jonaserik skrev:Så gjordes det förr, sprängdes ut minimalt en grop och grundmuren hamnade max ca 15 - 20 cm från berget. Dränering fanns nästan inte på kartan, utan det fylldes med kross/sand bara emellan berg och grund. Har lika på torpet och omöjligt att få till en drän på utsidan. Borrade en massa håll inifrån och ut och lade en dränslang direkt på insidan med kross runt( där var det chickt jordgolv som kunde grävas ur ) . Drän 5 st lades även som en solfjäder mot mitten och vidare ut i rör på andra sidan, till en stenkista. det fungerar faktiskt bättre än jag tänkte mig, nu torrt i källaren. Skulle jag bygga ett nytt hus med sprängning så skulle det vara 1 meter mellan berg och grundmur, så man kan gå som i en kulvert med gjutet tak över. Numera vid större byggen som sprängs ner. är avstånd mellan berg och grundmur minst ca 2 - 3 meter och massor av kross i botten och dränrör.
Håller verkligen med - nästa hus får bli rejäl sprängning om man ska ha källare
Har inga bilder, jobbet gjordes av 6 st och någon kamera för min del fanns inte på kartan. Men inte så märkvärdigt, skottade ut 35 cm jordgolv och ca 64 m2, dit med dränslang 110 i kanaler ytterligare ner och plast ovanför drän. Sen kross över hela ca 25 cm och en duk på det och armering och betonggolv ca 10 cm. Sista duken var för att inte betongen skulle rinna ner i krossen. mer går nog inte att säga om jobbet Det vart torrt laf.
Bara som lite info, från börja av huset, så kom det nog en del vatten under sulan och då var det någon klurig som kom på. Vi lägger en hängränna utmed grunden på bergsidan som får flytta vattnet till här och sjunka ner, efter åren så kom det upp på jordgolvet och det var inte bra, lerigt.
Bara som lite info, från börja av huset, så kom det nog en del vatten under sulan och då var det någon klurig som kom på. Vi lägger en hängränna utmed grunden på bergsidan som får flytta vattnet till här och sjunka ner, efter åren så kom det upp på jordgolvet och det var inte bra, lerigt.
Intressant att se och läsa era erfarenheter av dränering med berg nära. Vi bor väldigt kuperat med berg och jord om vartannat. Jag vet inte exakt hur det ser ut intill huset mer än att man inte ens har tagit bort allt berg i pannrummet. Det kan bli spännande den dag vi dränerar om 🙂
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden