Någon som vet vad som gäller vid tomtdränering? Om man kan göra det själv, ansökningar osv. I dagsläget är det ca 1 m vatten i vår uthuslänga samt en mindre flod som flyter från den, i vårt hus ålders perspektiv, tämligen nyanläggda vägen utanför husknuten och som får grunden att sätta sig. Hur gör vi? Nya vägar (eller nybyggda sedan huset byggdes på 1700-talet eller fungerade som en gård till sekelskiftet 1900) har byggts upp och täppt igen det gamla diket och ny är jag rädd för att vattnet sakta håller på och äta upp vårt hus. Hur löser man detta? Förfallet har säkert pågått i många år nu, men det är först i år som någon vistas i huset regelbundet på ca 30 år. Hur går man tillväga? Får man gräva upp diken etc hur som helst? (Nu talar jag på vår egen tomt)...Hur gör man om vattnet måste ledas bort?

Du får rensa befintliga diken, tror att det gäller även sådana som inte är dina. Hur ligger marken runt ditt hus? Bor du i en dal? Är det lera?

Tomten ligger i en slänt ner mot betesmark, som i sin tur mynnar ut mot en sjö. Hagmarken och åkrarna nedanför (som inte är mina) gör ev. att det blir extra besvärligt. Sedan är det en liten svacka där husen ligger- så på sätt och vis är det en liten gryta.
Det är ganska lerrik jord runt på tomten....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.