204 läst ·
1 svar
204 läst
1 svar
Dränering innan eller efter källar renovering?
Hej!
jag har ett 1,5 våningshus med källare från -77. Huset står på lera och konstruktionen är lättbetong med träbjälklag och därefter trästomme med tegelfasad.
Står inför en stor renovering av vår källare, ca 25 kvm varav 10 ska göras om till teknikrum/ tvättstuga och 15 kvm badrum som ska fräschas upp. Huset har kvar sin orginal-dränering med tegelrör och asfaltstätning.
Enligt besiktningsprotokollet som vi tog del av fanns de ingen tydlig indikation på att huset hade fuktproblem i källaren. Vi har heller inte märkt av något under åren vi bott här (2 vintrar nu). Tvärtom verkar källaren må riktigt bra. Klinkergolv med putsade väggar.
Min fråga är om jag kan avvakta med dräneringen tills den går sönder eller om jag bör byta den innan renoveringen? Ska i så stor mån som möjligt använda oorganiskt material när jag renoverar.
jag har ett 1,5 våningshus med källare från -77. Huset står på lera och konstruktionen är lättbetong med träbjälklag och därefter trästomme med tegelfasad.
Står inför en stor renovering av vår källare, ca 25 kvm varav 10 ska göras om till teknikrum/ tvättstuga och 15 kvm badrum som ska fräschas upp. Huset har kvar sin orginal-dränering med tegelrör och asfaltstätning.
Enligt besiktningsprotokollet som vi tog del av fanns de ingen tydlig indikation på att huset hade fuktproblem i källaren. Vi har heller inte märkt av något under åren vi bott här (2 vintrar nu). Tvärtom verkar källaren må riktigt bra. Klinkergolv med putsade väggar.
Min fråga är om jag kan avvakta med dräneringen tills den går sönder eller om jag bör byta den innan renoveringen? Ska i så stor mån som möjligt använda oorganiskt material när jag renoverar.
Byggnadsingenjör
· Skåne
· 1 458 inlägg
Om källaren är problemfri så finns det väl ingen anledning att gå på dräneringen nu.C Citro skrev:Hej!
jag har ett 1,5 våningshus med källare från -77. Huset står på lera och konstruktionen är lättbetong med träbjälklag och därefter trästomme med tegelfasad.
Står inför en stor renovering av vår källare, ca 25 kvm varav 10 ska göras om till teknikrum/ tvättstuga och 15 kvm badrum som ska fräschas upp. Huset har kvar sin orginal-dränering med tegelrör och asfaltstätning.
Enligt besiktningsprotokollet som vi tog del av fanns de ingen tydlig indikation på att huset hade fuktproblem i källaren. Vi har heller inte märkt av något under åren vi bott här (2 vintrar nu). Tvärtom verkar källaren må riktigt bra. Klinkergolv med putsade väggar.
Min fråga är om jag kan avvakta med dräneringen tills den går sönder eller om jag bör byta den innan renoveringen? Ska i så stor mån som möjligt använda oorganiskt material när jag renoverar.
Viktigt är ju att man använder oorganiska och ånggenomsläppliga material vid renoveringen.
Den gången ni väljer att dränera om så kan det vara bra att tilläggsisolera på utsidan med tex. isodrän så man får lite lägre energiåtgång.
Klicka här för att svara
