35 072 läst ·
134 svar
35k läst
134 svar
Dränering saknas - Dolt fel eller ej?
För att det ska klassas som dolt ska det i princip inte vara besiktningsbart. Man har inte krav på sig att riva eller gräva. Däremot måste man kanske lyfta på betongplatta på taket eller flytta lådor på vinden (inte relevant hör)C cpalm skrev:
Det är en ganska tydlig utfästelse tycker jag.
…och ja! Ett till råd. Börja skriv dagbok. Typ på morgonen den 5/4 upptäckte min fru att det rann vatten….
Du kommer ev ha nytta av den i tingsrätten. Det stärker att vara trovärdig. En dagbok är fantastiskt! Jag skrev dagbok, min motpart verkade inte ta det på allvar och mindes inte något när vi 3 år senare hade huvudförhandling. Denne hade tagit in hantverkare som vittne. Hantverkare var OTROLIGT dryg innan, väl i tingsrätten med en kamera i nyllet pep stackarn bara. Det var ynkligt
Du kommer ev ha nytta av den i tingsrätten. Det stärker att vara trovärdig. En dagbok är fantastiskt! Jag skrev dagbok, min motpart verkade inte ta det på allvar och mindes inte något när vi 3 år senare hade huvudförhandling. Denne hade tagit in hantverkare som vittne. Hantverkare var OTROLIGT dryg innan, väl i tingsrätten med en kamera i nyllet pep stackarn bara. Det var ynkligt
Redigerat:
Säljaren har utlovat att det finns en 22år gammal dränering. Även om ni kan hävda dolt fel så är det nog inte många kronor att hämta.P PouredArt skrev:Jag och min sambo köpte hus för lite drygt ett år sedan. I objektsbeskrivningen och besiktningsprotokollet står det tydligt att huset omdränerades runt 2002 med ny platonmatta.
Då vi upptäkt fukt i källaren bestämde vi oss för att ta hit någon som kunde kolla på eventuella åtgärder. Efter att han grävt lite längst med huset visar det sig huset inte alls har dränerats. Hantverkaren påstår att grunden ser ut att vara original (från 57), och vi har nu fått en offert på ca 360 000kr för att dränera.
Vad gäller här egentligen? Vi köpte ju huset i tron på att dränering redan var gjord, även om något äldre. Det står ju i papperna att dränering är gjord. Hör till saken att säljaren köpte huset 2019 av sin mormor.
Kan vi driva dolt fel trots att säljaren själv inte bodde här när dräneringen är påstådd vara utförd?
Vad anses vara teknisk livslängd på en dränering?
Jag håller med här och teknisk livslängd behöver man ju inte överväga i detta fall eftersom det redovisades vid försäljningen att dräneringen inte fungerade. Källaren var inte dränerad i så måtto att den hade redovisade fuktproblem vid tidpunkten för försäljningen.Grannens Häck skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 177 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 177 inlägg
Gar-bo verkar hålla med men är lite mer försiktiga:
https://www.gar-bo.se/sv-se/mina-kvadrat/dranera-huset-hur-mycket-kostar-det-och-hur-gar-det-till
https://www.gar-bo.se/sv-se/mina-kvadrat/dranera-huset-hur-mycket-kostar-det-och-hur-gar-det-till
Så är det nog till stor del tyvärr, men någon mer än jag som reagerar över de fullständigt orimliga siffrorna?Byggis1976 skrev:
Man kan ju inte gärna dränera om huset ungefär var 20:e år. Då skulle man ju behöva lägga undan en tusing i månaden bara i dräneringsunderhållspeng.
Man undrar ju var dessa siffror egentligen kommer ifrån...
Håller med om att en dränering gjord med modern material är slut efter 20år! Helt jävla orimligt.
Ligger platonmattan just under jord skulle jag tippa på iaf 50år med normalt underhåll, typ spola ledningar och rensa eventuell sandfälla.
Ligger platonmattan just under jord skulle jag tippa på iaf 50år med normalt underhåll, typ spola ledningar och rensa eventuell sandfälla.
Jag har alltid haft svårt för konceptet teknisk livslängd. Hittepå utan verklighetsförankring. Vore bättre att ange empirisk medianlivslängd.C cpalm skrev:Så är det nog till stor del tyvärr, men någon mer än jag som reagerar över de fullständigt orimliga siffrorna?
Man kan ju inte gärna dränera om huset ungefär var 20:e år. Då skulle man ju behöva lägga undan en tusing i månaden bara i dräneringsunderhållspeng.
Man undrar ju var dessa siffror egentligen kommer ifrån...
Platonmattan skall sluta under mark om montaget är rätt utfört.Claes Sörmland skrev:
Marcus0321 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.beijerbygg.se/wcsstore/..._installationsmaterial_131216_162716_0044.pdf
Kan det variera mellan olika mattor "typ platon"?
Jag tänker att man borde se på grunden om den alls är omdränerad. Antingen sticker det upp en list/plåt eller något som avslutar platonmattan eller så har man bytt ytmaterialet vid grunden till makadam enligt instruktionen. Jag har således svårt att tro att man skulle missa att en grund har dränerats med en typ platonmatta om man tittar. Men jag kanske överskattar min förmåga här. Jag baserar min bedömning på hur det ser ut kring omdränerade småhus i min närhet.
Redigerat:
Vad säger myglare. F’låt menade mäklaren?P PouredArt skrev:Jag och min sambo köpte hus för lite drygt ett år sedan. I objektsbeskrivningen och besiktningsprotokollet står det tydligt att huset omdränerades runt 2002 med ny platonmatta.
Då vi upptäkt fukt i källaren bestämde vi oss för att ta hit någon som kunde kolla på eventuella åtgärder. Efter att han grävt lite längst med huset visar det sig huset inte alls har dränerats. Hantverkaren påstår att grunden ser ut att vara original (från 57), och vi har nu fått en offert på ca 360 000kr för att dränera.
Vad gäller här egentligen? Vi köpte ju huset i tron på att dränering redan var gjord, även om något äldre. Det står ju i papperna att dränering är gjord. Hör till saken att säljaren köpte huset 2019 av sin mormor.
Kan vi driva dolt fel trots att säljaren själv inte bodde här när dräneringen är påstådd vara utförd?