God kväll gruppen!

Har problem med att min samsung diskmaskin inte tömmer vattnet. Väntar på att en reparatör ska komma och kolla. Jag gissar på att pumpen är trasig trots att den är så pass ny(2.5 år) och att detta går på garantin.
Vi har rengjort alla filter som finns enligt boken och jag kan inte se att vi har gjort något fel.

Men.......

Våran diskmaskin står inbyggt i ett skåp som är i diskbänkshöjd, alltså inte i golvnivå som är det vanligare. Jag har då dragit slutsatsen att efter sett i beskrivningen att dräneringsslangen ska ha en topp mellan 40 och 100 cm från underkant diskmaskin. Då gjorde jag såhär(se blått streck). Efter den böjen(upphängningsböj) är det självfall ut i vattenlåset.
Är denna montering felaktig och kan det ha påverkat att pumoen har fått jobba hårdare och därför kanske gått sönder i förtid?

Mvh Handritad skiss som visar dräneringsslang till diskmaskin med upphängningsböj och anslutning till vattenlås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
R Rikthyveln skrev:
God kväll gruppen!

Har problem med att min samsung diskmaskin inte tömmer vattnet. Väntar på att en reparatör ska komma och kolla. Jag gissar på att pumpen är trasig trots att den är så pass ny(2.5 år) och att detta går på garantin.
Vi har rengjort alla filter som finns enligt boken och jag kan inte se att vi har gjort något fel.

Men.......

Våran diskmaskin står inbyggt i ett skåp som är i diskbänkshöjd, alltså inte i golvnivå som är det vanligare. Jag har då dragit slutsatsen att efter sett i beskrivningen att dräneringsslangen ska ha en topp mellan 40 och 100 cm från underkant diskmaskin. Då gjorde jag såhär(se blått streck). Efter den böjen(upphängningsböj) är det självfall ut i vattenlåset.
Är denna montering felaktig och kan det ha påverkat att pumoen har fått jobba hårdare och därför kanske gått sönder i förtid?

Mvh[bild]
det är väl bara ett års garanti på samsung?
pumpfel är extremt vanligt hos samsung
deras vitvaror är inte bra och sämst är diskmaskinerna

electroluxaren skrev:
det är väl bara ett års garanti på samsung?
pumpfel är extremt vanligt hos samsung
deras vitvaror är inte bra och sämst är diskmaskinerna
Hej

Nej, efter kontakt med service så sa dom att denna löper under 3-års garantin så det hoppas jag. Ajfan, det va surt å höra, hoppas inte vår nya kyl och frys strular

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.