Hej,

Bor i ett soutteränghus byggt 1937 (i norra Stockholm). I utrymmet "under marken" har vi idag källarförråd, bastu/dusch (golvytorna ligger under marknivån). I övriga utrymmen på bottenvåningen finns entrén till huset, hall, arbetsrum, tvättstuga mm. Golvet ligger över marknivån i denna del, inga fuktproblem (som vi sett), dock kallt och lite dragigt på golven.

Vi planerar att dränera om huset och har några frågor:

- Behöver vi dränera hela huset eller räcker det med den sida som ligger under marken?

- Kommer källarlukten att försvinna efter omdräneringen?

- Om vi dränerar hela huset, kan vi förvänta oss att det blir varmare på golven?

- Vad ligger kostnaden ungefär på per löpmeter i Stockholm?

- Pordrän/isodrän? Vad är bäst?

- Rekommendationer om bra och billig firma mottages tacksamt!


Tack på förhand hälsar Jörgen
 
Jag tycker du ska göra om hela dräneringen runt huset. Då vet du vad du har sedan. Issolera ochså väggarna på utsidan, dom som är under mark, innan du fyller igen.

Bara min åsikt, jag är inte expert på detta ;)
 
Ja, ta hela huset när du är igång! Vill du ha lite bättre klimat i källaren så välj isodrän eller pordrän, som isolerar samtidigt som fukten transporteras bort. Jfr med platonmatta som bara håller fukten ute utan att isolera någonting. Vilken av isodrän eller pordrän som är bäst vet jag inte.

Källarlukten kan försvinan till viss del eftersom du får lägre fuktighet i väggarna, och således i rummen. Golvet kommer inte att bli varmare, tyvärr.
 
jakim skrev:
Jag tycker du ska göra om hela dräneringen runt huset. .
Halå! visst räker det med den sidan som ligger under marken!

Vad gäller källarlukten: vad är det precis du luktar? Om det är fuktigt trä du luktar, så kommer den lukten inte försvinner om du drainera om.

Kostnader: beror liten hur djupt källargolver ligger, men räknar med 2,000 kr per lpm.
 
Ligger golvet över marknivån på “souterräng sidan” är det ju ingen ide att gräva upp där. Se bara till att ytvattnet inte rinner mot och under huset.

Lukten försvinner inte av sig själv bara för att du dränerar men det är en bra början.
Ventilation är en viktig punkt också. Det är riktigt dumsnålt att snåla på ventilationen i ett hus och speciellt i en källare. Finns det inte tillräckligt med tilluftventiler är det bara att borra upp nya hål och sätta in typ Fresh 90. Finns även modeller med bimetall som reglerar sig själva när det blir kallt ute. (även bra för eventuell radon också att ventilera och minska undertrycket med nya tilluftventiler)
Och som någon skrev innan så behöver du gå igenom källaren och kolla om det finns något gammalt fuktigt trä. Även gamla möbler och gardiner kan ju lukta men får du ner luftfuktigheten tillräckligt borde de bli fräschare med tiden.
 
puu skrev:
Ligger golvet över marknivån på “souterräng sidan” är det ju ingen ide att gräva upp där. Se bara till att ytvattnet inte rinner mot och under huset.

Lukten försvinner inte av sig själv bara för att du dränerar men det är en bra början.
Ventilation är en viktig punkt också. Det är riktigt dumsnålt att snåla på ventilationen i ett hus och speciellt i en källare. Finns det inte tillräckligt med tilluftventiler är det bara att borra upp nya hål och sätta in typ Fresh 90. Finns även modeller med bimetall som reglerar sig själva när det blir kallt ute. (även bra för eventuell radon också att ventilera och minska undertrycket med nya tilluftventiler)
Och som någon skrev innan så behöver du gå igenom källaren och kolla om det finns något gammalt fuktigt trä. Även gamla möbler och gardiner kan ju lukta men får du ner luftfuktigheten tillräckligt borde de bli fräschare med tiden.
Vi betala 1700kr/m har jag för mig, jackodrän 1,5 - 2 m högt.
 
Vi fick en offert igår.
2500 kr/lpm
dränering, nya dräneringsrör, isoleringsplåtar typ isodrän, och filterduk.
vi har 25 lpm och bo i Göteborg.

Roliga var att han kunde komma först i september... (nu är det februari)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.