Vi har ett enplanshus med krypgrund byggt 1975 som ligger i Göteborgstrakten. Eftersom vi planerar att bygga ny altan samt göra om en del stenläggningar så funderar vi på om dräneringen bör göras om innan vi gör de andra arbetena. Vad vi vet så är dräneringen från 1975.

Vi skulle vilja ha synpunkter på om det verkligen behövs att dränera om ett enplanshus eller om det kanske skulle räcka med någon form av högtrycksspolning av dräneringsledningarna. Dessutom om vi gräver upp längs krypgrunden bör vi lägga en platonmatta eller liknande utmed grunden?

Här kommer lite mer bakgrundsinformation. Förre ägaren av huset har installerat en sorptionsavfuktare i krypgrunden samt lagt en plastduk mot marken. Trots detta så får sorptionsavfuktaren jobba hårt för att få ner luftfuktigheten med höga elräkningar som följd. Min gissning är att detta kan bero på att dräneringen fungerar dåligt.

Jag har kollat att regnvattnet från stuprören rinner som det ska i ledningarna till dagvattenbrunnen som ligger vid ena gaveln på huset. För att kolla hur dräneringsledningarna fungerar så har jag på motstående gavel (från dagvattenbrunnen) grävt mig ner till dräneringsledningen. Genom att göra ett litet hål i dräneringsslangen och spola in vatten med en slang så hade jag hoppas att vattnet skulle rinna ut i ett rör som mynnar i dagvattenbrunnen och som jag misstänker är mynningen för dräneringen (det ser ut att komma inifrån huset på att djup av 150 cm, dvs. strax under markytan inne i krypgrunden). Inget vatten kommer dock i detta rör och vad jag kan förstå måste det bero på att antingen så är dräneringen igensatt någonstans eller så går dräneringen till någon helt annan brunn. På det ställe där jag grävt mig ner till dräneringen ser den ut att vara i gott skick med en dräneringsslang på 100-110mm i diameter inbäddad in småsten och sedan ett lager (kanske 40 cm tjock) med grövre makadam, följt av ett lager med mineralull (antagligen för att förhindra att jord kommer ner i lagret av makadam) och sedan matjord ovan på detta.

Är det bara till att göra om hela dräneringen eller tror ni att det kan gå och fixa med någon högtrycksspolning? Är det något annat vi bör tänka på?

För att en dränering från 70-talet (ofta en för högt placerad dränering och ett tätskikt som inte längre är 100%) ska räcka krävs det nog lite tur med markförhållandena.

Håller på att dränera vårt hus byggt -79. Långt bort från brunnen (på motsatta sidan) var dräneringsslangen ren och snustorr inuti vilket delvis förklaras av att den låg ca 20-30 cm för högt. Sulan har stått i vatten men inte slangen.

Inuti dräneringsslangen de sista 4 metrarna närmast dräneringsbrunnen såg det dock ut som på de två första bilderna. Slangen var som synes inte fylld med de omgivande ljusa sandmassorna utan med jord eller rättare sagt kompost av löv och barr. Förklaringen är rätt uppenbar - dagvatten (utan lövrens) och dränering till samma brunn som inte kunnat svälja flödena vid skyfall (180 kvm takyta).

I vårt fall hade det nog inte gått att renspola dräneringsslangen från motsatta sidan huset i första taget. Gissar att det hade blivit för lite flöde och tryck när det väl kommit fram till "kompostproppen" som var 4 meter lång i slangen närmast brunnen. Om man spolat riktigt länge kanske...

Om du nu har dagvatten och dränering till samma brunn kan du kanske kolla hur dräneringslangen ser ut från brunnen. Hissa ner en kamera fäst på ett långt stag och ta ett foto in i det utlopp du tror vara dräneringen. Kanske kan du då tom se om det är dräneringsslang som ansluter längre in och om du har en kompostpropp eller inte.

• DSC03656.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC03717.jpg
    Skapa konto
  • DSC03649.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.