12 659 läst ·
40 svar
13k läst
40 svar
Dränera utan dräneringsrör?
Du lägger givetvis markduk mellan stenmjöl och makadam. Om inte blir det som @Staffan2000 skriver.
Liten anekdot: Jag hade en ugn kille här som grävde bort lite buskar mm Vi pratade lite dränering.
Han hade inte en susning om vart vatten från stuprör och dränering tog vägen.
Han var hur duktig som helst på att köra maskinen, men dränera om ett hus ensam hade han inte klarat.
Han hade inte en susning om vart vatten från stuprör och dränering tog vägen.
Han var hur duktig som helst på att köra maskinen, men dränera om ett hus ensam hade han inte klarat.
Kanske bör tilläggas att om man lägger rör måste ju vattnet ledas någonstans. Förslagsvis till en stenkista. Har du som i detta fall ingen mängd att prat om så räcker det med en liten kista några meter från huset.
Jag har dräneringen kopplad till både pumpbrunnar och stenkista.
Jag har dräneringen kopplad till både pumpbrunnar och stenkista.
Bra förslag, platonmatta mot betongplattan fixar vi. Hur sätts den fast? Är det något lim eller linande eller ska den bara ligga emot? Även markduk kan vi lägga men det är rörhistorien som jag har svårt för. Mycket komplicerat når man aldrig sysslat med sånt förr! En sak är att lägga dit rören men de måste ju ledas bort och det är svårare.
Staffan2000 skrev:
Du skulle också kunna lägga en remsa Platonmatta mot plattan efter det att du grävt upp en smal kanal ner till Macadamen. I kanale lägger du dina dagvattenrör när du ändå är igång. Billigt och bra.
Eftersom dräneringsrören ligger på en bädd av Macadam, blir de sällan vattenfyllda. Istället rinner vattnet under rören i Macadamen ut till brunnen. Så visst hade det gått att strunta i rören helt och hållet, sålänge vattnet i gruset kan ledas bort.
Att täcka Macadamen med stenmjöl låter vanskligt, då mjölet lätt sipprar ner i gruset och täpper till. Använd istället plattor eller annat tätt material. Dessutom är det inte så noga, då nedträngande vatten ändå leds bort.
Staffan
Ja, det är ju dår svårigheten ligger! Känns väldigt komplicerat detta. Jag har googlat massor. På något sått måste vi få till det. Om vi bara får rätt instruktioner kan vi nog fixa det själva!
D Derbyboy skrev:
Bästa svaret
Det är klart ni kan fixa det själva!
Det stora jobbet vid dränering är att gräva och möjligtvis att sätta upp isolering (för de som använder isolering).
Betydligt mindre kostnad arbetsinsats är det att lägga rör, matta och stenkista när det väl är grävt.
Jag håller med om att rör kan kännas onödigt om det inte finns något grundvatten som tränger upp underifrån. Kan vatten på andra sätt flöda mot plattan, ansamlingar i berg, sprickor i lerjord som därigenom leds mot plattan? Väldigt svårt att svara på.....
Platonmattan kan man fästa med tex slagningar, dubbelhäftande tejp, konstruktionslim för utomhusmiljö. Jag hade nog bara lagt mattan mot plattan med en marginal på 20-30 cm uppåt. Efter en vinter kan du kapa mattan. Det blir lätt sättningar i jorden efter grävarbete och därför kan det vara bra att ha lite marginal uppåt så att platonmattan inte ”följer med ner” när det blir sättningar.
Det stora jobbet vid dränering är att gräva och möjligtvis att sätta upp isolering (för de som använder isolering).
Betydligt mindre kostnad arbetsinsats är det att lägga rör, matta och stenkista när det väl är grävt.
Jag håller med om att rör kan kännas onödigt om det inte finns något grundvatten som tränger upp underifrån. Kan vatten på andra sätt flöda mot plattan, ansamlingar i berg, sprickor i lerjord som därigenom leds mot plattan? Väldigt svårt att svara på.....
Platonmattan kan man fästa med tex slagningar, dubbelhäftande tejp, konstruktionslim för utomhusmiljö. Jag hade nog bara lagt mattan mot plattan med en marginal på 20-30 cm uppåt. Efter en vinter kan du kapa mattan. Det blir lätt sättningar i jorden efter grävarbete och därför kan det vara bra att ha lite marginal uppåt så att platonmattan inte ”följer med ner” när det blir sättningar.
Jag vill inte ifrågasätta din seriositet men denna länk tog mig 10s att få upp.P Pir79 skrev:
https://www.dränering.info
Där står det mesta du behöver veta, även hur man spikar fast en platonmatta...
Superbra svar, tack!
D Derbyboy skrev:Det är klart ni kan fixa det själva!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden