12 659 läst ·
40 svar
13k läst
40 svar
Dränera utan dräneringsrör?
Okej, det här låter väldigt invecklat. Om vi inte ska ha makadam närmast grunden, vad ska vi då ha i din åsikt? All verkar ha olika åsikter om detta! Varför rekommenderas det på många sajter att ha makadam utmed grunden om du anser att det är sämre än jord?
Jag måste säga att jag inte förstår!
Oj! Det låter mycket! Bor du i husbåt? Skämt åsido, intressant att kunna mäta detta!
T tompaah7503 skrev:Det finns inga sådana siffror. Hur mycket dränering tömmer ut är beroende av hur mycket vatten som finns i marken. Det i sin tur kan ha att göra med olika saker så som säsongsvariationer i nederbörd och hydrologin i marken.
Vill du ha en siffra så tömte jag ut 40 kubikmeter (40.000 liter) vatten varje dygn ur min källare med dräneringsrör på mitt förra boende under den regniga delen av hösten.
Det säger sig självt.
Makadam släpper igenom vattnet. Makadamen bildar ett magasin av vatten och har du inte rör som leder bort vattnet så blir vattnet stående i makadammen. Det som håller kvar vattnet är jorden runt omkring (du kan ju inte fylla hela tomten med makadam).
Makadam runt rören är till för att sila vattnet och leda vattnet till rören.
Oavett om du väljer rör och makadam eller inte så ska översta lagret vid huset alltid vara material som inte håller kvar vattnet och leder det rakt ner. Där ska du ha typ stenmjöl med ett fall ut från huset. Då kommer regnvattnet rinna bort från huset.
Makadam släpper igenom vattnet. Makadamen bildar ett magasin av vatten och har du inte rör som leder bort vattnet så blir vattnet stående i makadammen. Det som håller kvar vattnet är jorden runt omkring (du kan ju inte fylla hela tomten med makadam).
Makadam runt rören är till för att sila vattnet och leda vattnet till rören.
Oavett om du väljer rör och makadam eller inte så ska översta lagret vid huset alltid vara material som inte håller kvar vattnet och leder det rakt ner. Där ska du ha typ stenmjöl med ett fall ut från huset. Då kommer regnvattnet rinna bort från huset.
Tack så mycket för svar! Om jag förstår er rätt bör man inte lägga makadam om man inte tänker ha rör? Samt ha stenmjöl överst ovanpå makadammen. Vi tänker ha dekorationssten överst. Men om vi inte vill lägga några rör överhuvudtaget, vad ska vi då sätta igen med invid grunden - som inte är jord? Detta pga att alla avrått oss så bestämt från att ha jord då det kan hålla plattan fuktig.
Gräver du djupare än plattan och lägger makadam och markduk så kan du ju därigenom skapa dig en stenkista en bit under plattan. Hur långt under och hur stort makadamdiket skulle behöva vara vet jag inte. Jag skulle dock känna mig obekväm med att inte göra en fullständig lösning när jag väl grävt upp runt huset.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
När vi dränerade om huset så var det 45år sedan huset byggdes, dräneringsrören var faktiskt i bra skick. Nu ersatte vi med nya ändå, men det hade säkert gått att behålla de gamla om vi varit varsammare med skopan 
Hur menar du?
Följ en monteringsanvisning från Platon eller Isodrän så har du facit på hur man gör, det är inte komplicerat. Ja, man måste ha koll på nivån/fallet på rören, naturligvis.
Takavvattning har *ingenting* med dränering att göra. Det är och ska vara två helt skilda system. Oavsett vad du gör med din dränering så måste du leda bort vattnet från stuprören till annan plats än nedåt.
Följ en monteringsanvisning från Platon eller Isodrän så har du facit på hur man gör, det är inte komplicerat. Ja, man måste ha koll på nivån/fallet på rören, naturligvis.
Takavvattning har *ingenting* med dränering att göra. Det är och ska vara två helt skilda system. Oavsett vad du gör med din dränering så måste du leda bort vattnet från stuprören till annan plats än nedåt.
Man ska ha dränering runt en betongplatta. Makadam har man för att det är kappilärbrytande. Dräneringsrörets hjässa ska ligga under plattans underkant. Om plattan blir fuktig under/på sidan så kan man få fuktvandring i betongen och mögel inomhus under golv. Ligger det fuktig jord mot plattan så kan man få frostsprängning på vintern och efter en tid blottas armeringsjärnen då täckskicktet ofta bara är 35mm. När järnen börjar rosta...ja ni fattar.
Att dräneringsrör sätts igen efter nått halvår, då har man fel utförande på arbetet. För att kunna spola en dränering så sätter man en T-spol i varje hörn av huset. Som uppsamling sätter man en dräneringsbrunn med 70cm sandfång innan vattnet släpps ut på det kommunala dagvattennätet eller i den egna stenkistan.
Jag håller i skrivande stund själv på med ett område med 50 villor med platta på mark och ja, vi lägger dränering runt plattorna.
Att dräneringsrör sätts igen efter nått halvår, då har man fel utförande på arbetet. För att kunna spola en dränering så sätter man en T-spol i varje hörn av huset. Som uppsamling sätter man en dräneringsbrunn med 70cm sandfång innan vattnet släpps ut på det kommunala dagvattennätet eller i den egna stenkistan.
Jag håller i skrivande stund själv på med ett område med 50 villor med platta på mark och ja, vi lägger dränering runt plattorna.
Vattnet från takavvattningen ska inte ledas ut i dräneringen. Det vattnet ska ledas i markavloppsrör till vald plats (stenkista, dike eller kommunal dagvattenledning).P Pir79 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Detta att (modärna) dräneringsrör skulle täppas igen är en skröna. Är det korrekt utfört med markduk på rätt ställe osv. Då blir inte dräneringsrören igentäppta.
I samband med ombyggnad grävde vi upp några meter dräneringsrör. Det var 2008, rören hade då funnits där sedan 1974. Det fanns ingen tillstymmelse till igentäppning.
I samband med ombyggnad grävde vi upp några meter dräneringsrör. Det var 2008, rören hade då funnits där sedan 1974. Det fanns ingen tillstymmelse till igentäppning.
Börja med att läsa på lite på de olika tillverkarnas guider, tror det finns rätt bra guider både var det gäller isodrän/porodrän, platon osv. Om hur dräneringen ska utföras.P Pir79 skrev:
Som @Markarbetaren skriver så leder du dräneringsrören till en sandfångsbrunn. Utloppet från den ansluts sedan till dagvatten ledningen dit du även ansluter takavvattningen som du sedan leder vidare. Är det så att befintlig dagvattenledning ligger för grunt får man sätta en pumpbrunn efter sandfånget och pumpa dräneringen upp så att det kan rinna med självfall ut.
Du skulle också kunna lägga en remsa Platonmatta mot plattan efter det att du grävt upp en smal kanal ner till Macadamen. I kanale lägger du dina dagvattenrör när du ändå är igång. Billigt och bra.
Eftersom dräneringsrören ligger på en bädd av Macadam, blir de sällan vattenfyllda. Istället rinner vattnet under rören i Macadamen ut till brunnen. Så visst hade det gått att strunta i rören helt och hållet, sålänge vattnet i gruset kan ledas bort.
Att täcka Macadamen med stenmjöl låter vanskligt, då mjölet lätt sipprar ner i gruset och täpper till. Använd istället plattor eller annat tätt material. Dessutom är det inte så noga, då nedträngande vatten ändå leds bort.
Staffan
Eftersom dräneringsrören ligger på en bädd av Macadam, blir de sällan vattenfyllda. Istället rinner vattnet under rören i Macadamen ut till brunnen. Så visst hade det gått att strunta i rören helt och hållet, sålänge vattnet i gruset kan ledas bort.
Att täcka Macadamen med stenmjöl låter vanskligt, då mjölet lätt sipprar ner i gruset och täpper till. Använd istället plattor eller annat tätt material. Dessutom är det inte så noga, då nedträngande vatten ändå leds bort.
Staffan