Hej!

Vi ska dränera vårt nybyggda hus (av någon anledning valde grävnissen att inte göra detta i samband med att plattan gjöts).

Där vi bor, är det väldigt sandigt. Där är gjort en geoteknisk undersökning, där det framgår att någon ”riktigt” dränering inte är nödvändig. Utan dagvatten etc kan släppas ut lokalt i stenkista.

Min tanke är då att man gräver 4 gropar där varje stuprör går ner, och fyller groparna med dränerade material. Ja, och sedan leder man stuprören dit.

Kan man göra så som jag har skrivit ovan? Hur stora stenkistor kan tänkas behövas, räcker det med 1 m3 per stuprör?

/MS

Ska du gräva gropar på detta vis får du ju göra det en bra bit från huset, annars leder du ju vatten TILL husgrunden.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jag hade nog valt att lägga markrör från varje stuprör till en gemensam samlingsbrunn med sandfång för att inte slamma igen stenkistan med tiden. Alternativt kan det utföras som ett perkolationsmagasin.

Stenkistan skall vara en bit bort från huset.

Det finns formler för storlek på stenkista. Tror mig ha sett en tumregel om 1 - 4 kbm för en normalstor villa. Variationen gällr då för olika markförhållanden. Har du sand så borde man kunna ligga i nedre änden av storlek. Men kolla med ngn. som verkligen vet.

Och led bort vattnet från huset.

Tack för alla svar och synpunkter!

Stenkistor hör inte hemma i detta årtusende:

[länk]
Haha :)

mexitegel skrev:
Jag hade nog valt att lägga markrör från varje stuprör till en gemensam samlingsbrunn med sandfång för att inte slamma igen stenkistan med tiden. Alternativt kan det utföras som ett perkolationsmagasin.

Stenkistan skall vara en bit bort från huset.
Vad innebär en bit bort från huset? Typ?

Flera meter. 4-5?

MathiasS skrev:
Flera meter. 4-5?

Hej.

Tack för svar-

Glöm inte att dränering och dagvatten är två helt skilda saker.

Det är en bra poäng.

Det är kanske rimligt att anta att om inte dränering ansågs behövas från början så kanske det räcker att ta hand om takvattnet som TS tänkt sig?

Liten "update" dårå:

Jag funderar ändå på att kanske lägga dräneringsrör runt om huset, bara för att var "på säkra sidan" så att säga. Jag är inte ansluten till det kommunala systemet - kan man ansluta stuprören till dräneringssystemet, så att man släpper ut dagvattnet i samma stenkista som dräneringssystemet i så fall är anslutet till?

Blir ju ett jefla jobb annars om man först ska leda om dagvattnet till ett ställe, och sen dräneringen till ytterligare ett... :rolleyes:

Takvatten och dränering i samma kista skulle jag motvilligt kunna tänka mig, om dom har separata rör hela vägen dit.

Problemet är ju att om du fyller stenkistan med takvatten så kommer du en stund senare fylla på med vatten runt huset också, via dräneringen. Dock beror ju detta på markförhållanden, kan du göra en stor stenkista och den ligger en bra bit bort och mycket lägre än huset så är ju risken minimal för detta.

Nej, stuprören ska inte anslutas till dräneringsrören. Det är då risk att du dränker husgrunden med takvattnet.
Stuprören ska anslutas via renstrattar till markavloppsrör. Takavvattningen och dräneringen går samman i en samlingsbrunn med minst 70 liters sandfång. Från samlingsbrunnen leder du vattnet med markavloppsrör till din stenkista.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.