Byggahus.se

Dragigt hus från 1700-talet

13k läst  156 svar

1. K
    Medlem Nivå 6
    Tidigare skrev du att det finns massor med 80-talshus med plast och utan ventilation som fungerar alldeles utmärkt?
    Jag förstår att du vill ha plast i alla hus oavsett, men jag förstår inte varför.

2. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Jag tror inte Daniel vill ha plast i alla hus. Jag tror han, liksom jag, vänder sig mot dom som hävdar att man inte kan ha plast i vissa hus utan att förklara varför.

• Laddar…
  3. D
    Medlem · Nivå 19
    Kirre2: Nej, det skrev jag inte.

4. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Själv tänker jag isolera mitt 150 år gamla timmerhus på insidan. Sug på den alla byggnadsvårdskramare. ;)

Ja, jag ska använda cellulosaisolering och ångbroms... Även mekanisk ventilation.

5. K
    Medlem Nivå 6
    Okej, du menar att dom finns, men har problem?

6. D
    Medlem · Nivå 19
    Jag menar att fuktigheten inne beror på ventilationen. Inte på vilken typ av isolering man har. Avsaknad av ventilation tenderar att orsaka problem i alla hus. Sedan behöver den kanske inte vara så kraftig som dagens byggnorm förespråkar, men ventilation behövs oavsett byggteknik.

7. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Att gamla hus har fungerat bra består till stor del på levnadssättet. Förr eldade man dagligen och duschade inte flera gånger om dagen.

8. D
    Medlem · Nivå 19
    Det stora värmeläckaget hjälper till att hålla väggarna torra. Och eldstäder driver på ventilationen. Om man sätter in värmepump och tilläggs isolerar kan man inte räkna med att det funkar bara för att det gjort det i 100år tidigare.

9. B
    Byggnadsvårdare Nivå 3
    Ett av dom bästa skälen att inte ha plast och miniralull är miljöskäl. Annars skulle jag också ksnske kört på med plast och miniralull. För minirslull är nog det billigaste, men också dåligt miljöval.

10. B
    Byggnadsvårdare Nivå 3
    Så kallade mekanisk frånluft kom till på 80-talet eftersom man då kom på att självdraget fungerade inte med den tidens isolering och täta hus.

11. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 16
    Dåligt miljöval jämfört med cellulosa ja, men bra utifrån energibesparing.

12. B
    Byggnadsvårdare Nivå 3
    Ja det krävs mycket energi att tillverka miniralull, sen är det också lite tillsatser i miniralull, fast om dom är dålig för miöjön vet jag inte. Och att men helst ska ha nå andningskydd när man jobbae med det, tillverkarna brukat rekomendera det. Cellulosa är inte heller det bästa valet för miljön, men ändå hyffsat bra om det är returpapper det tillverkas av. Bättre är hampa, det lagret koldioxid och det innehållet inte nå tillsatser.

13. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Mineralull sparar energi i och med att energiförbrukningen sänks, så sett till hela livscykeln är det kanske ett bättre val?

14. H
    Medlem · Nivå 17
    Det finns tydliga indikationer på att dagens hus är så tjockt isolerade och har så kort livslängd att den där sista isoleringsökningen aldrig kommer att tjäna in sig miljömässigt.
    Experterna tvistar om det verkligen är så men åtminstone är man väldigt nära gränsen.

Det är i princip omöjligt att åstadkomma en så tät ångspärr av plast i ett gammalt hus att den fungerar. De flesta av oss vet hur det brukar se ut bakom hål i ångspärren i tjockt isolerade hus med mineralull/glasull.
    Eftersom det inte går att åstadkomma en tillräckligt tät ångspärr anser jag fortfarande att det är vettigare att bygga så att man inte behöver en tät ångspärr till exempel med cellulosabaserad isolering.

15. A
    Medlem Nivå 9
    Det är bra att undvika termen "plast", även om den passar ens argument eller ideologi bra... Både ångspärr och de flesta ångbromsar är gjorda av plast. :)

• Laddar…