24 697 läst ·
156 svar
25k läst
156 svar
Dragigt hus från 1700-talet
Osannolikt ja men fullt möjligt. Har sett det med egna ögon en gång då vädret ändrade snabbt från svalt till riktigt varmt och fuktigt, då kom det rikligt med kondens på plasten på solsidan av huset och det tog flera dagar innan den torkat.Johannes Carlsson skrev:
Riktigt varma sensommardagar med runt 30 grader kan RF närma sig 90% och då hamnar daggpunkten på närmare 25 grader.
Idag har många dessutom luftvärmepumpar som kyler bostaden vilket ökar risken.
Fördelarna med träfiberisolering är många bl.a hygroskopisk, mera lufttät, tyngre samt ekologisk.D Daniel 109 skrev:
För mineralull är fördelarna vad jag kan komma på bara något bättre lambda värde samt billigare men priset på isoleringen är enligt mig ändå en så pass liten del av kostnaden när man bygger nytt eller renoverar att det borde ha någon större betydelse när man väger in fördelarna.
Nackdelen med plasten är jämfört med ångbromsen är att om du får en läcka/hål får du en punktbelastning på detta område.
Den största nackdelen är ändå att inomhusklimatet blir sämre med plast, speciellt vintertid i moderna hus med mekanisk ventilation blir luftfuktigheten alldeles för låg, ofta under 20% vilket leder till besvär i andningsvägar, slemhinnor mm.
Med ångbroms får man ett jämnare klimat inomhus.
Även en ångbroms är konvektionstätt, vilket medför punktbelastning vid missar. Jag gissar att det av någon anledning är en rätt fuktig vägg i de fallen du har sett.
Inneklimatet kan knappast påverkas märkbart. Det behövs väldigt stora fuktmängder i virket om du ska kompensera luftfuktigheten inne över vintern. Det är knappast realistiskt.
Inneklimatet kan knappast påverkas märkbart. Det behövs väldigt stora fuktmängder i virket om du ska kompensera luftfuktigheten inne över vintern. Det är knappast realistiskt.
Jag har märkt skillnad i luftfuktigheten där jag bor nu, ett gammalt 1700-tals torp mot för där jag har bott tidigare, i hus som har haft plast i väggarna. För det märks på att det blir mer statisk elektricitet när luften är torrsre. Nu märker jag inte alls av nå statisk elektricitet hemma längre, men det gjorde jag alltid när jag bodde i hus med plast i väggarna. Sen är det säkert fler saker än plast eller inte plast som påverkar luftfuktigheten.D Daniel 109 skrev:Även en ångbroms är konvektionstätt, vilket medför punktbelastning vid missar. Jag gissar att det av någon anledning är en rätt fuktig vägg i de fallen du har sett.
Så vad har du för uppgifter om att det inte är någon skillnad i luftfuktighet i ett hus med plast och ett uttan?
Vanlig enkelt överslag. Jag gissar att det var olika ventilation i de husen. Det påverkar rejält.
Det kan nog stämma det också. Men då måste ventilationen vars överdimensionerad i dom. Om det är bättre inomhusklimat där jag bor nu. 1 hus, 2 lägenheter och alla var lika på vintern, nu är det de första stället jag bor i som jag slipper det problemet.
Det är säkert mycket olika saker som påverkar inomhusklimatet, som ex. ventilationen. Men plast i väggarna = mer ventilation.
Plast och miniralull det hör ju ihop, men om man inte använder miniralull då slipper man plasten och mindre ventilation och enklare ventilation.
Dreva timmeret med hampa eller lin, och nå papp eller lerklining på insidan så blir det tätt utan drag. Sen isolera på utsidan går det också, men då måste taket förlängas och fönster flyttas ut. Så lite mer jobb med de.
Det är säkert mycket olika saker som påverkar inomhusklimatet, som ex. ventilationen. Men plast i väggarna = mer ventilation.
Plast och miniralull det hör ju ihop, men om man inte använder miniralull då slipper man plasten och mindre ventilation och enklare ventilation.
Dreva timmeret med hampa eller lin, och nå papp eller lerklining på insidan så blir det tätt utan drag. Sen isolera på utsidan går det också, men då måste taket förlängas och fönster flyttas ut. Så lite mer jobb med de.
Hur gör du den kopplingen? Det finns gott om hus med plast, mineralull och i princip ingen ventilation. Typ tidigt 80tal.
Jag bor i ett sådant hus och vi har för hög luftfuktighet inomhus i synnerhet vintertid. Jag vet att alla dylika hus inte har det problemet men en ganska stor andel har det.D Daniel 109 skrev:
Eftersom man inte behöver ta den risken förstår jag inte varför ni argumenterar för att man skall ta den.
Att man byggde hus utan ventilation på 80talet är väl inte ett skäl till att plast är dåligt i gamla hus. Jag skulle rekommendera att du monterar fläktar med underhålls ventilation i dina våtrum.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är inte direkt första gången detta diskuteras och kontentan bland förespråkarna brukar vara att 'gamla' hus ska vara diffusionsöppna och organiskt isolerade för att inte mögla och ruttna bort omgående medans 'nya' hus måste vara absolut täta för att inte mögla och ruttna bort omgående...
Man brukar alltid missa att ta hänsyn till de fysikaliska processerna som är exakt de samma oavsett när huset är byggt.
Därmed inte sagt att jag förespråkar det ena eller andra sättet, men det är svårt att ta folk på allvar när dom hävdar att man måste göra på ett visst sätt baserat på husets ursprungliga byggnadsår. Vart går förresten gränsen - 30, 50, 70 eller 100 år?
Man brukar alltid missa att ta hänsyn till de fysikaliska processerna som är exakt de samma oavsett när huset är byggt.
Därmed inte sagt att jag förespråkar det ena eller andra sättet, men det är svårt att ta folk på allvar när dom hävdar att man måste göra på ett visst sätt baserat på husets ursprungliga byggnadsår. Vart går förresten gränsen - 30, 50, 70 eller 100 år?
Det är exakt samma fysiska lagar oavsett när huset är byggt. Det är dessutom samma lagar oavsett vad byggmaterialen består av.
En större renovering där man tilläggsisolerar och installerar mekanisk ventilation är inte samma sak som att riva och bygga nytt...H heimlaga skrev:
Som sagt var; Diskussionen handlar allt som oftast om husets ålder istället för att titta på de individuella förutsättningarna. Många förenklar det hela genom att upprepa mantrat att 'gamla' hus inte kan ha plast och mineralull utan att veta nånting om vad som egentligen är orsaken.