Byggahus.se

Dragigt hus från 1700-talet

12k läst  156 svar

1. G
    Medlem · Nivå 7
    Enig. Därför tycker jag personligen, av allt jag testat, att träfiber skivor är bäst på många sätt. Framförallt att vi kan producera detta med hög kvalitet i sverige och nyttja svenska resurser. Bra för svensk ekonomi, hållbarhet och mijösynpunkt. Men när du närmer cellulosa, dvs återvunnet papper?, problemet är just att dessa billiga material måste behandlas med diverse flammskydds, skadedjurshämmande och framförallt mögelhämmande medel i hög grad. Oftast handlar detta om "borsalt", den mjukare benämningen för Borax. Som är minst sagt elakt. Det är så långt från eko man kan hamna. Förvånar mig att de fortfarande får använda detta då man har restriktioner för Borasol och andra produkter med Borax i.

• Laddar…
  2. J
    Medlem · Nivå 9
    tack för info,
    Jag har bara använt isolina hittills. Överväger att byta ut gullfiber i vindsplan då man isolerat och satt plastfolie på toppen precis under golvet på vinden. Dock verkar det vara så hafsigt gjort att det inte är alls tätt och där jag kollat är allt torrt och fint. Om man ska göra om verkar det vara cellulosa i lösull det som går att få tag på någon som sprutar. Jag har inte grävt djupare i detta men ska givetvis läsa på om miljöaspekter innan jag väljer produkt... Men det blir inte än jag tar tag i detta...

3. G
    Medlem · Nivå 7
    Har också kört isolina i ett hus. Dock verkar de vägra tala om vad de har för mögel hämmande medel i. En del tror bakpulver, andra borax, Det finns en del gamla trådar kring det. Dessutom har de en hel del plast i, eller som de säger "återvunnen polyester", annars skulle det inte hålla ihop. Det finns ingen silversked, vad du än kör så finns det ngn baksida.

4. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    • Laddar…
  5. G
    Medlem · Nivå 7
    Jo den har jag läst och jag håller verkligen med om att det är beklämmande att de undviker att varudeklatera. Och sen all polyester, det får den lilla eventuella plasten i spärren att bli försumbar om det är minimering av plast det handlar om.
    Ångrar personligen att jag isolerade taket med isolina istället för träfiber eller tom mineral.

6. B
    Byggnadsvårdare Nivå 2
    hampa ligger på 0,039 W/mK, Lin 0,038W/mK och Miniralull 0,037 W/mK
    lin värmekapacitet: 1600 joule/kg, glasull har ett värde på 670 joule/kg
    Jag använder enbart hampa som isolering nu, den långfibriga. Och det är inga tillsatser i den, den enda nackdelen är att det odlas för lite i Sverige så det blir oftast import från Frankrike. Linskivor körde jag med tidigare, men tyckte det var för mycket tillsatser i det.

7. J
    Medlem · Nivå 9
    Var köper du hampa?

8. B
    Byggnadsvårdare Nivå 2
  9. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Vart kan man köpa prisvärda skivor av hampa?

10. J
    Byggnadsvårdare Nivå 1
  11. whitenight
    Medlem Nivå 1
    Är det dyrt att isolera huset med hampa?

12. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Ja.

13. J
    Medlem · Nivå 9
    Generellt är ju lin, hampa, cellulosa, träfiber etc mycket dyrare materialkostnad. Men, räknar man in all annan kostnad och isolerar "ett rum i taget" inifrån och med 45mm (som är det som brukar sägas som tumregel att det är riskfritt att isolera med) så är extrakostnaden låg. Om du dessutom inte gör jobbet själv så blir det nog väldigt liten fördyring i procent iom att arbete är mångdubbelt dyrare än materialet. För mig är det värt nån femhundring eller två extra per rum jag isolerar inifrån (när jag dessutom bara gjort det i snetak och i väggar där jag dragit motorvägar av elrör).

Ska man bygga ett helt nytt hus blir det nog en avsevärd skillnad i kronor räknat, eftersom man både har mer isolering och det är designat för glasfiber...

14. G
    Medlem · Nivå 7
    Tja, tumregeln är väl att upp till 120isch mm är lugnt att isolera med, tom mineralull.. Dvs det kan torka upp utan problem. Det stämmer naturligtvis också väl med normal tjocklek på väggarna i äldre hus. Materialkostnaden är klart dyrare och inte försumbar, räkna med det dubbla eller trippla om du köper kvalitetsprodukter såsom träfiberskiva, hampa mm. Men det är en liten del om man räknar på den totala huskostnaden och värt det om det är viktigt.

15. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Jag har inte hittat något pris på hampa i skivform, men jag har tidigare kollat upp lämpliga alternativ till vårat hus. Det billigaste jag har hittat är cellulosaskivor à 95mm för strax under 100:- kvadraten (Hunton nativo). Motsvarande linisolering fick jag ett pris på nästan 200:- kvadraten för.
    Mineralull kan man lätt få för 30:- kvadraten om man köper större partier, så räkna med att det blir minst 3-4 gånger dyrare med alternativen.

• Laddar…