C cpalm skrev:
Enligt min åsikt är det tyvärr på väldigt god väg om ni river ut kakelugnarna och sätter in treglasfönster.
Vad är det för fel på kakelugnarna?
Då blir hela huset förstört enligt mig. 3 glssfönster ser hemskt ut på ett gammalt hus. Sätt istället in innanfönster med energiglas och renovera dom ute fönsterna, men behåll det gammal glaset ( och inte plastfärg på dom, och riktigt linoljekitt och inget modernt kitt, för annars har ni ruttna fönster så småningom ) linoljekit kan ni göra av krita och kallpressad rå linolja. Täljstenskaminer är långt ifrån så bra som en kakelugn, är kaklet förstört så mura då istället en rörspis, fungerar som en kakelugn men är lättare att mura. Men snälla bytt inte fönster, ni kommer ändå inte spara in det ekonomiskt men nya. Dom ni har nu är säkert 200 år gammal och vilka nya inte håller i. Jag räknade på det hemma, och det skulle ta nästan 40 år att käna in på att byta, och efter den tiden så är det dax att byta dom igen. Sen igen, det kommer att bli fult med nya fönster på ett gammalt hus.

• Gilla
jenhul och 3 till
  • Laddar…
whitenight whitenight skrev:
Tack för svar! Det är svärfar som äger huset, och han hyrde ut det vid något tillfälle. Hyresgästerna visste ingenting om kakelugnar och eldade i dem för hårt. De tycks ha spruckit inifrån och ut, vilket är tragiskt för de är väldigt vackra. Svärfars lösning är att behålla kakelugnen i salen och koppla en vedkamin till den. Så att kakelugnen bildar bakgrund till vedkaminen. Fönstren vill han behålla stilen på och har hittat någon som klarar att tillverka fönster i gammal stil, förvisso inte i munblåst glas men ändå. Isoleringen är en utmaning. Jag är glad över era svar för jag behöver argument mot inplastning och glasull. Vill inte ha mögel och röta. Jag vill använda träull. Svärfar påstår att det räcker med täta fönster och en braskamin, vilket jag betvivlar. Innerväggarna har bytt tapet många gånger och jag vill tapetsera dem en gång till. Jag undrar om det går att isolera med träfiberskiva direkt på väggen och sedan sätta någon slags vägg ovanpå det? Eller bör man riva ur dem och börja om från början med tjärpapp? Taket har man "moderniserat" med någon slags plattor, det ser hemskt ut, och det behöver också isoleras. Klarar man av att göra sådant själv?
Gör som dom gjorde förut, lerklina inne väggarna, det blir vackert och det är roligt och inte så svårt. Och det blir tätt mot drag. Sen är det lätt att få raka väggar då. Jag har gjort det både på väggar tak och trossbotten, finns kurser att gå som är på en helg som kan vara bra att gå. Annars går det att sätta råspont och och lite hampa isolering och ångbroms papp bakom det så blir det också tätt mot drag, sen spännpapp på det.

• Gilla
jenhul
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Oldboy: En vanlig timmerstomme har isoleringsförmåga i samma storleksordning som 45mm glasfiber. De är definitivt inte billiga att värma upp
Massivt trä har inte jättebra isolervärden, nej, men min uppfattning är att många anser ändå att timmerkåkar är hyfsat bra vad gäller värmen.
Som vanligt så beror det på många olika orsaker, såsom t ex var i landet huset står, hur lufttätt det är, vilka ytterligare skikt som finns utöver timmerstommen, hur mkt värme som tillförs inifrån osv. Vill minnas att även stommens massa påverkar genom temperaturutjämningseffekter.

Men jag anser fortfarande att ett litet hus (<100 m2) är inte så dyrt att värma upp även om det är dåligt isolerat. Nu är ju "dyrt" ett begrepp som varierar stort från person till person, så det beror också på... Men, uppvärmningskostnaden bör sättas i relation till andra saker såsom t ex tilläggsisolering eller fönsterbyte, eller inköp av moderna täljstenskaminer.

Här är ett mkt grovt tillyxat exempel:
Uppvärmningskostnad (enbart uppvärmning) med direktverkande el á 2 kkr/mån (24 kkr/år) i ett dåligt isolerat hus.
Byte av fönster kanske ger 10% besparing, dvs 200 kr/mån (2400 kr/år), till en kostnad av säg 7 kkr/fönster. Antag 5 fönster => 35 kkr. Den investeringen i rent energibesparande syfte tar drygt 14 år att tjäna in.

Kan det inte vara värt att avvakta ett år innan ev investeringar görs? Så att man prioriterar rätt investering?
Ett fönsterbyte ger ju bara en liten besparing. Vill man kapa energinotan rejält så behövs åtskilliga fler investeringar, såsom isolering av grunden, isolering av väggar, isolering av tak, samt uppvärmningssystem. Har man en liten ekonomi så är det inte säkert att sådana investeringar ryms öht.

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Det finns inte så stora träd idag. De är upp till fyra decimeter breda. Så där blir det att lägga mattor, de tiljorna kommer att stå orörda om vi så ska frysa oss blå om tårna.
Jag har sksffsfe pkankor som var upp till 6 dm breda, när jag nu har jag kilsågat dom så är vissa av dom 5 dm. Så der finns fortfarande att få tag på den bredden idag om man letar lite, små lokala sågar eller en privat skogsägare.

Bjor Bjor skrev:
Jag har sksffsfe pkankor som var upp till 6 dm breda, när jag nu har jag kilsågat dom så är vissa av dom 5 dm. Så der finns fortfarande att få tag på den bredden idag om man letar lite, små lokala sågar eller en privat skogsägare.
Självklart finns det. En kollega var förra året på jobb hos en kund där det lades in 14m långa golvplank...dock var det Douglasgran, men ändå.

Med det sagt tycker jag absolut inte att ni ska ta bort ert golv, men det är konstigt med tvärsäkra uttalanden som inte stämmer. Det stämmer dock att man inte kan köpa den typen av golv billigt på Byggmax, men det är en annan sak.

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Då blir hela huset förstört enligt mig. 3 glssfönster ser hemskt ut på ett gammalt hus. Sätt istället in innanfönster med energiglas och renovera dom ute fönsterna, men behåll det gammal glaset ( och inte plastfärg på dom, och riktigt linoljekitt och inget modernt kitt, för annars har ni ruttna fönster så småningom ) linoljekit kan ni göra av krita och kallpressad rå linolja. Täljstenskaminer är långt ifrån så bra som en kakelugn, är kaklet förstört så mura då istället en rörspis, fungerar som en kakelugn men är lättare att mura. Men snälla bytt inte fönster, ni kommer ändå inte spara in det ekonomiskt men nya. Dom ni har nu är säkert 200 år gammal och vilka nya inte håller i. Jag räknade på det hemma, och det skulle ta nästan 40 år att käna in på att byta, och efter den tiden så är det dax att byta dom igen. Sen igen, det kommer att bli fult med nya fönster på ett gammalt hus.
Självklart kan nya fönster hålla lika länge som gamla, det beror ju på hur de tillverkas och vilket virke som väljs. Isolerkassetter tar dock slut med tiden (läcker), men då är det dem som skall bytas, vilket går snabbt, snabbare än ett byte av ett kittat glas.

Det finns inte så stora träd idag. De är upp till fyra decimeter breda. Så där blir det att lägga mattor, de tiljorna kommer att stå orörda om vi så ska frysa oss blå om tårna.
Jag har kilsågade tvåtums golvplankor i lager som är upp till 40-45 cm breda i rotändan och 6,5 meter långa. I skogen har jag större granar som står på rot och växer och blir grövre för varje år.
Man får sådant virke som man sågar.

Om du kontaktar någon liten såg som köper sina stockar lokalt av skogsägare som är villiga att hugga till mått så brukar det inte vara något problem att få 40 cm breda kilsågade plankor i längder upp till 8 eller 9 meter beroende på hur långt sågbord de har. Laimet och äldre Kara blocksågar har 8 meters bord och nyare Kara har 9 meters bord.

Jag skulle absolut inte byta ut ett gammalt plankgolv om det går att bevara. Man kan ju isolera modernt under golvet om man vill och sedan sätta in de gamla plankorna på nytt.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Börja med att köpa Göran Gudmundssons bok om byggnadsvård: https://www.gysinge.com/products/866/stora-boken-om-byggnadsvård

För 395 kr + frakt får ni en guldgruva av goda råd. Skaffa även Så renoveras torp och gårdar, en klassiker.

Att mecka med isolering i gamla hus är alltid vanskligt men jag ska försöka mig på några råd. För det första ska fukt alltid vädras bort i första hand, i ert fall genom självdrag.

Som flera redan har påpekat är det första man ska göra att göra huset vindtätt. Det kan för er del innebära att ta ned panelen på utsidan, dreva med t.ex. lin mellan stockarna och sätta upp vindpapp. Vid tätning är det viktigt att utsidan släpper ut mer fukt än vad som kommer in i väggarna.

På ett gammalt hus kan det vara lite vanskligt med luftspalt på utsidan av vindpappen, eftersom husets proportioner och fönstrens djup och placering påverkas. Jag har bott i korsvirkeshus där panelen var spikad utanpå vindpappen utan korsläkt, det var snustorrt under. Det finns olika åsikter, jag tycker att bygga på med isolering på utsidan är både riskfyllt för att man kan stänga in fukt i väggarna innanför och för att det förstör husets proportioner.

Sätt inte upp plast på insidan. Ni kan få kondens bakom plasten. Det finns olika åsikter, men man kan enligt min åsikt sätta upp t.ex. 45*45-reglar och isolera med kork, hampa eller lin på insidan. Man får djupare fönstersmygar och högst troligt ett vindtätare hus.

Vad gäller fönster så behåll för Guds skull de gamla fönstren som säkert är i bra skick. Beställ innerfönster, det kan gärna vara något isolerande som ni sätter upp vintertid.

Vad gäller isolering av snedtak har jag skrivit en artikel om detta som av och till har varit mycket läst: https://anneshus.wordpress.com/2010/10/01/isolera-snedtak-ekologiskt/ Jag bor inte kvar i det huset.

Golvet är en historia för sig. Med ett så gammalt golv hade jag varit noga med vilken snickare jag anlitat. De ska vara en som kan renovera gamla hus. Ett material som jag tycker är rätt intressant för golvisolering, i alla fall det kapillärbrytande lagret är Hasopor, återvunnet glas. Ovanpå det kan man i sin tur ha markduk + eko-isolering. Men det är igen lite knepigt för om man tätar nedåt måste man vara säker på att man inte skickar ut fukten någon annanstans. Och så vet man aldrig vad man hittar när man börjar lyfta golv.

Anlita en renoverare av kakelugnar. Sätta fyr i spisar är inte svårt. Börja med braständare och fina stickor, lägg sedan på grövre pinnar och till sist ved. För att snabbt värma upp ett rum är det bra med en gammal gjutjärnskamin.

Hoppas att detta kan vara till någon hjälp. Man får fråga, fråga, fråga, prova, lyckas och misslyckas och prova igen.

Till slut, dokumentera de gamla spåren så att de eventuellt kan återskapas av någon annan.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Gör som dom gjorde förut, lerklina inne väggarna, det blir vackert och det är roligt och inte så svårt. Och det blir tätt mot drag. Sen är det lätt att få raka väggar då. Jag har gjort det både på väggar tak och trossbotten, finns kurser att gå som är på en helg som kan vara bra att gå. Annars går det att sätta råspont och och lite hampa isolering och ångbroms papp bakom det så blir det också tätt mot drag, sen spännpapp på det.
Jag håller med. Rekommenderade regling och ekoisolering i ett annat svar. Vi lerklinade en vägg, det blir hur bra som helst. Fuktbuffrar dessutom. Måla med t.ex. sandkalkfärg.

Hur skulle man kunna få kondens bakom plasten? Det låter helgalet.

Det är näst intill omöjligt att få en plast bra på insidan i ett gammalt hus. Så det är definitivt inte problemfritt med plast. Om man vill isolera lite mer rejält kan man lägga plasten på utsidan av huset och sedan isolera med mer än 10cm isolering.

Jag föreslår att ni driver timran ordentligt med linblånor. Sätter 30mm treetex på insidan och 4 cm ekofiber och en träfiberbaserad vindskyddsskiva på utsidan. Då får ni skapligt välisolerade väggar utan att förstöra husets naturliga sätt att hantera fukt och ventilation och utan att ta sådana risker som man tar så fort man börjar blanda in plast.

D Daniel 109 skrev:
Hur skulle man kunna få kondens bakom plasten? Det låter helgalet.

Det är näst intill omöjligt att få en plast bra på insidan i ett gammalt hus. Så det är definitivt inte problemfritt med plast. Om man vill isolera lite mer rejält kan man lägga plasten på utsidan av huset och sedan isolera med mer än 10cm isolering.
Kondens bakom plasten kan man få varma sommardagar då luftfuktigheten är hög och inomhustemperaturen är lägre än utomhus.
Enligt min åsikt ska man försöka undvika mineralull och plast i både i nya och gamla hus och istället använda sig av en ångbroms av papp och träfiberisolering som klarar av att ta upp och avge fukt istället för att kondenseras som i mineralull.

• Gilla
jenhul
  • Laddar…
Det blir inte så kallt inne i ett vanligt hus på sommaren om någon ska vists där om du inte har ett kylrum ;)

Dannis: Ekofiber har helt klart fördelar, men om man bygger vettigt behöver man inte de fördelarna, och priset är en nackdel. Ångspärr har ingen nackdel mot en ångbroms. Den är billigare och i normala hus vet man vilken sida som är varmast.

D Dannis skrev:
Kondens bakom plasten kan man få varma sommardagar då luftfuktigheten är hög och inomhustemperaturen är lägre än utomhus.
Enligt min åsikt ska man försöka undvika mineralull och plast i både i nya och gamla hus och istället använda sig av en ångbroms av papp och träfiberisolering som klarar av att ta upp och avge fukt istället för att kondenseras som i mineralull.
Exakt. En duktig snickare varnade mig för just detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.